(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

Bericht door Brian »

Hij lust het gewoon niet ... ben wel tot een punt gekomen dat ik raar vind :

hij lust wel :

- kaas
- americain
- kip curi

en van die stokjes van de aldi ( snoepjes voor de kat )

Royal baby en whiskas junior gevogelte + kattenmelk lust hij totaal niet.

Wat moet ik doen ??? ik wil echt niet dat het katje honger leid of ondervoed blijft ?

:'( :cry: :cry: :cry:
=: Trotse eigenaar van Musti vanaf 10 mei 2007 :=
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Brian schreef:hij lust wel :

- kaas
- americain
- kip curi
Niet geven!! Dat is echt geen voer voor een jong katje, daar kan hij heel ziek van worden en dan ben je nog verder van huis.

Misschien kun je wat vis voor hem koken? Veel katjes lusten dit wel vanwege de sterke geur. Je kunt bijvoorbeeld koolvis of kabeljauw kopen, even koken in wat water, laten afkoelen en smullen maar! (hopelijk ;-) )
En anders zou ik het gewoon maar even afwachten met de brokjes en het vlees. Als hij echt honger krijgt en ene beetje gewend is bij jou, zal hij hopelijk wel gaan eten.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Met dat laatste ben ik het helaas niet eens, want dit kittentje is al ondervoed en je kunt dus echt niet wachten tot hij weer uit zichzelf gaat eten. Zijn spijsvertering kan namelijk plat komen te liggen en dan komt het niet meer vanzelf opgang en kan hij dus doodgaan. Dit kan al met een paar dagen gebeuren. Het gebeurt heel vaak dat katten uit stress van een nieuwe situatie (in jouw geval een nieuw huis) stoppen met eten en dan beginnen ze niet uit zichzelf als ze honger hebben.

Persoonlijk zou ik dus heel voorzichtig overgaan met dwangvoeren. Wikkel je kittentje in een handdoek en hou hem lekker tegen je aan en geef hem dan een injectiespuit zonder naald (te verkrijgen bij de dierenarts) vol met kattenmelk. Geef dit een paar keer per dag en geef hem ook een paar keer per dag de injectiespuit met blikvoer voor kittens verdund met water (zodat het door de spuit kan). Doe de spuit via de zijkant in zijn bekje en spuit steeds hele kleine beetjes zodat hij zich niet kan verslikken.

Ik hoop niet dat je katje te schrikachtig en bang van dit dwangvoeren wordt maar hopelijk is het maar tijdelijk totdat hij zelf gaat eten. Verder helpt het natuurlijk om hem op zijn gemak te stellen met veel lieve woordjes en voorzichtig aaien en spelen als hij dat al leuk vindt.

O ja, ik weet niet of je de pasta voor ondervoede kittens al hebt gegeven maar veel kittens vinden dit een heerlijke smaak hebben, dus daar kun je dan lekker wat van geven. Als hij het niet lekker vindt dan moet je helaas wat in de bek gaan spuiten en aan de pootjes smeren. Dit spul werkt echt heel erg goed, dus echt gaan geven!

Tenslotte moet ik eerlijk zeggen dat het me niet verbaast dat deze arme schat ondervoed is, want uit je beschrijving van zijn eerste baasje kwam helaas al naar voren dat ze niet goed voor de moederpoes en de kittens zorgen. Ik ben dus heel blij dat hij nu bij jou is, want jij hebt echt het beste met hem voor!

Ik snap ook heel goed dat je nu heel onzeker bent over wat je het beste moet doen, dus stel maar veel vragen op het forum en bel de dierenarts maar regelmatig. Hopelijk kunnen we je wat verder helpen. Heel veel sterke verder.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou persoonlijk de dierenarts eerst bellen en niet zomaar gaan dwangvoeren. De kans dat je kittentje daardoor nog banger en meer in de stress zal raken is natuurlijk erg groot.
Wij hebben ook een kittentje gehad dat niks wilde eten maar met vis hebben we hem weer aan het eten gekregen, net zoals Wieke al zei. Anders kan je nog kipfilet proberen, daar zijn ook veel katten gek op. Maar geen gekruide dingen die voor mensen zijn, dat valt vast niet goed op zijn maagje.
Als dat niet werkt zou ik de dierenarts bellen om advies te vragen.
Veel succes!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

Bericht door Brian »

ben net terug van 2 verschillende winkels met 3 merken van katten voeding ( junior welliswaar ) en eens allemaal proberen .. voorlopig nog niets :cry:

nu nog 1 winkel te doen ... en dit is de lidl .. waarschijnlijk ga ik dezelfde voeding kopen als hij daar kreeg en dan gelijkmatig proberen over te schakelen ...

laten we proberen ...

deze morgen ben ik geweest, en heb een spuit meegekregen, deze tube eet hij wel op, na eenmaal dwangmatig in zijn mondje te doen, dan lekt hij er wel aan.

Duimen jullie voor ons ?
=: Trotse eigenaar van Musti vanaf 10 mei 2007 :=
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

Bericht door Brian »

Wel weeral niets, ruikt er eens aan en dan loopt ie direct weg. Vind dit echt raar .. mss een trauma ofzo ?

Wat hij wel lust is plattekaas ( petit suiseje ) , en de DA zegt dat het geen kwaad kon, want krijgt daarvan een mooie vacht . Hij heeft net 1 volledige soeplepel gegeten.

Er is vordering want hij was al een het lekken en ruiken aan de droogvoer , eens lekken, in het mondje nemen en weer laten liggen.

Jullie horen elke dag van mij, wees maar zeker ...

vanavond een spuitje kattenmelk geven aan hem.

Tips altijd welkom en al bedankt voor jullie aandacht mensen :D

meen ik, echt waar
=: Trotse eigenaar van Musti vanaf 10 mei 2007 :=
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ook al zijn er een aantal mensen het niet met me eens over het dwangvoeren, toch wil ik benadrukken dat je kittentje niet te lang zonder eten kan. Ik raad je dan ook sterk aan om naast de kattenmelk ook blikvoer te dwangvoeren.

Dit is echt niet zo zielig als het lijkt, want een mini-kittentje geef je toch ook de fles en dat is eigenlijk ook een vorm van "dwangvoeren". En als het geen worsteling is dan zal je kittentje er geen psychische schade aan oplopen.

Dus als het makkelijk lukt om de kattenmelk te geven en hij brokjes en blikvoer niet snel zelf gaat eten, dan zou ik ook een paar buisjes blikvoer per keer aan hem geven, zodat je zeker weet dat zijn spijsvertering blijft werken en hij dus niet de kans loopt zich dood te hongeren.

Heel veel katten en kittens eten trouwens in het begin in een nieuwe situatie niet of slecht zonder dat ze een trauma hebben, dus wat dat betreft zou ik me niet te veel zorgen maken.

Ik hoop dat je kleintje snel zelfstandig eet en daarna uitgroeit tot een speels kittentje.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

Bericht door Brian »

Wel hij heeft toch al 20 to 30 gram blikvoer gegeten, maar wel "gourmet perle".

Daarvan heb ik immers geen junior gevonden . Want de whiskas junior lust ie niet ( nog niet ) .. die junior zal ik toch vanaf morgen dwangvoeren.

Ook zie ik hem niet drinken, maar zal hem voor ik ga slapen een spuitje dwangvoeren ( kittenmelk )

Ook heeft hij platte kaas gegeten ( zonder toegevoegde suikers enzo é .

Dus ik zie al een klein beetje beterschap, want hij is minder schuw en begint al een zijn krappaal te spelen enzo :D

Ook lekt hij serieus aan mijn vingers terwijl hij met zijn voorpootjes zit te duiwen op mijn hand ... Dit wijst er toch op dat ie nog denkt dat hij aan de borst drinkt en waarschijnlijk nog nooit vaste voeding heeft gegeten :(

Nuja, een goede avond lieve mensen en tot morgen met meer nieuws.
=: Trotse eigenaar van Musti vanaf 10 mei 2007 :=
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat fijn dat je katje weer wat eet! Als je kitten wel volwassenblikvoer eet is dat een heel goed teken, want dan komt zijn spijsvertering niet plat te liggen, dus als dwangvoeren een echt drama is dan kun je hem ook voorlopig alleen volwassen blikvoer geven. Dwangvoeren is namelijk alleen noodzakelijk als er dagenlang niets bij hem binnenkomt en dus niet zo zeer om hem dikker te maken.

Ook heerlijk om te lezen dat je kittentje al wat speelt en minder schuw wordt. Zo te lezen begint hij te wennen aan zijn nieuwe huis en hoef je je niet meer zo'n zorgen te maken. Blijf hem gewoon goed in de gaten houden en geef hem wat extra te eten via dwangvoeren als je denkt dat hij dat nodig heeft en blijf hem natuurlijk die pasta geven, dan komt het hopelijk snel helemaal goed met hem.

O ja, mijn kater van 6 jaar sabbelt ook aan mijn vingers en trappelt dan met zijn pootjes, dus dat is niet iets om je zorgen over te maken.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

Bericht door Brian »

Dus da gisterenavond pipet melk gegeven, eerst 10 ml moest ik dwangvoeren, de rest dronk ie van het pipet zelf ( 50 ml in totaal).

Deze morgen melk in schaaltje gedaan en dat dronk ie direct op...
Nu nog water hé.

zijn eten at ie die nattevoeding ( volwassen gourmet perle ) deze morgen op : soeplepel.

Nu nog whiskas junior en droogvoeding aanleren ... hopelijk lukt het hé.

Ohja, zijn vitamientjes eet ie snel op, lust het nog heel graag .
=: Trotse eigenaar van Musti vanaf 10 mei 2007 :=
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat gaat al echt heel goed zeg! Je kunt verder nog proberen wat warm water over de juniorbrokjes te doen zodat ze zacht worden en de geur vrij komt. Veel kittentjes vinden dit in het begin lekkerder dan helemaal droog. Ook kun je een apart bakje maken met brokjes met een scheutje kattenmelk eroverheen, dan kan hij kiezen wat hij het lekkerst vindt ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

Bericht door Brian »

met de natte voeding lukt het redelijk . nu whiskas junior gemengd met de gourmet en ik zie dat hij het toch wel probeerd en ook wel eet .. wel een beetje huilen terwijl ie eet. kan dat kwaad ?

Met dat melk zal ik zeker proberen ... maar vandaag zal het al genoeg gegeten hebben denk ik .. heeft weeral een 30 gram gegeten + zijn platte kaasje deze morgen .

Water drinkt hij nog niet, ook niet als er kattenmelk bij is ...

Water ook in pipet doen en een beetje dwangvoeren of gewoon wachten ?

Vandaag zijn eerste drolletje gelegd ... dus zijn stoelgang en spijsvertering begint te werken denk ik :D :-o
=: Trotse eigenaar van Musti vanaf 10 mei 2007 :=
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Brian schreef:Water ook in pipet doen en een beetje dwangvoeren of gewoon wachten ?
Nee zeker niet!

Zoals ik je verhalen lees, was dit kitten eerst gewoon nog wat bang om te eten en te drinken. (en was ook dwangvoeren in mijn ogen nergens voor nodig). Ik denk dat hij geen water zal drinken als er ook melk voor handen is, dus je moet kiezen wat je wilt geven: water of melk.
Wat ik deed bij onze kittens, was altijd water aanbieden en 1x per dag een beetje melk.

Ik zou ook maar uitkijken met al die verschillende voersoorten aanbieden. Daar kunnen de darmen flink overstuur van raken. Als er 1 soort is dat hij lust, zou ik dat een aantal weken geven en dan langzaam aan de RC erdoor mengen, zodat hij hierop overgaat.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik sluit me volledig aan bij Marije, niet teveel rommelen met verschillende soorten voeding, hoor. Als de darmen overstuur raken heb je dat weer, en dat gaat snel met wisselen van voeding. Ontlasting ziet er verder wel goed uit???

Wel fijn om te lezen dat het allemaal wat beter gaat! ;-)
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

Bericht door Brian »

Alles lijkt normaal, heeft vandaag de whiskas junior allemaal opgegeten, en ik denk zelfs ook een paar babycat korrels :D

Zijn kittenmelk gaat ook vlot binnen en zijn extra vitaminen ( viyo junior + tube sterk kat ) ook .

Water zal ie wel plots beginnen te drinken zeker ipv er mee te spelen ?

En welk water geef ik best ? regenwater/kraantjeswater/fleswater ?
=: Trotse eigenaar van Musti vanaf 10 mei 2007 :=
Plaats reactie