Blaasgruiskater en voedselallergie

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
EefjeZV
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 nov 2022 14:45

Blaasgruiskater en voedselallergie

Bericht door EefjeZV »

Hallo lieve mensen,

Al heel wat jaartjes kijk ik hier rond op het forum, waar ik altijd goede adviezen tegen kom.
Dit is de eerst keer dat ik wat post. Ik heb ook naar dit onderwerp gezocht op de website, maar ik kon niet echt een sluitend antwoord vinden, vandaar deze post.

Onze kat Vriendje (bijna 11 jr) ontwikkelt regelmatig een blaasontsteking / blaasgruis (struviet). Hij heeft hier ook al eens een keer voor aan het katheter gelegen, omdat zijn plasbuis verstopt zat (in 2021). Inmiddels krijgt hij sindsdien Royal Canin Urinary Care en daarnaast wat cranberry snoepjes + Feluro in een liquid snack. Nu heeft hij naar alle waarschijnlijkheid een voedselallergie ontwikkeld (een dikke onderlip). We zijn hier al mee naar de dierenarts geweest en hij kreeg een spuit tegen de jeuk. De jeuk is dan tijdelijk weg (2 weken), maar de lip blijft dik. Hij is overigens in februari aan z'n tanden geholpen (met zijn gebit is alles goed op het moment). Als ik foto's terug kijk zie ik dat vorig jaar z'n lip er ook al iets anders uitziet dan het jaar ervoor, dus het is zich al wel eventjes aan het ontwikkelen (zonder dat hij er last van leek te hebben).

Hij eet op zich wel goed. Drinken doet hij niet al te veel (een waterfontein vind hij helaas niets), Natvoer verdraagt hij ook niet goed (echte alle soorten geprobeerd), hij geeft het bijna meteen weer over als je maar iets teveel geeft. We bieden het wel elke dag in kleine beetjes aan (maar meer dan 1 klein blikje per dag krijgt hij daardoor niet binnen), zodat hij in ieder geval ook wat extra vocht binnenkrijgt. Helaas is hij een echte stress kip en zijn zus is 3 weken geleden overleden, waardoor hij ook echt van slag is. Hij krijgt nu ook tijdelijk Zylkene in een liquid snack, dat lijkt goed te helpen (+ Feliway in het stopcontact).

Ik ben dus op zoek naar ander voer voor onze lieve kat. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Ik wil graag kwaliteit hoogwaardig voer, maar ik kan niet echt hypoallergeen voer vinden dat ook geschikt is om blaasgruis tegen te gaan. Ik zag bijv. ook Eurologist, maar onze kat is eigenlijk niet te pillen en merkt ook snel dat er poeder ergens door heen zit. Zylkene gaat overigens wel goed. Ik ben heel benieuwd naar jullie input en ook welk voer ik nu het beste kan inzetten voor onze kater.

Morgen moet ik weer met hem naar de dierenarts, waarschijnlijk zal hij dan weer zo'n spuit krijgen. Maar ik wil graag een structurele oplossing, ook omdat onze kat doodsbang is om naar de dierenarts te gaan. In februari is ook zijn bloed uitgebreid getest en was alles verder wat dat betreft gelukkig goed.

Hartelijk bedankt voor de tijd en moeite om dit bericht te lezen en eventueel te antwoorden.
Groetjes, Eefje
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blaasgruiskater en voedselallergie

Bericht door Synemios »

Royal canin heeft een voer:
Royal Canin Multifunction Urinary / Hypoallergenic maar jou dierenarts moet die bij RC bestellen.

https://www.royalcanin.com/nl/cats/prod ... afr-317905

Deze combi is echt heel lastig, laat staan als het gaat om hoogwaardig voer en met brok wordt dat nog moeilijker.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasgruiskater en voedselallergie

Bericht door Anne »

Ik had je eerst willen adviseren om eurologist te verpulveren en dan ook in een liquid snack te geven maar ben je er wel bewust van dat de liquid snack niet hypoallergeen is en dat dat misschien mede de oorzaak is van de allergische reacties?

Er zitten oa rundeiwitten in en nog meer dierlijke ingredienten

Klik maar eens op de ingrediënten

https://www.bitiba.nl/shop/katten/katte ... aft/399017
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
EefjeZV
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 nov 2022 14:45

Re: Blaasgruiskater en voedselallergie

Bericht door EefjeZV »

Dankjewel voor jullie berichtjes en het meedenken. Zo fijn even wat tips van anderen te horen. Ik raak er zelf helemaal van slag van. Vooral omdat we het laatste half jaar enorm hebben lopen tobben met onze andere kat en uiteindelijk ook heel veel geld daaraan hebben uitgegeven. En nu heb ik ook ineens een bultje gevonden bij z'n ruggegraat, dus die moet morgen ook nagekeken worden.

Ja, nu ik onderzoek aan het doen ben, zie ik inderdaad dat ik ook van die liquid snacks af moet. Het is alleen de enige manier om dus de Feluro en Zylkene te geven, dus als jullie daar nog tips voor zouden hebben? Is er een andere soort liquid snack wel geschikt?

Ja, ik ben me er inderdaad van bewust dat het heel ingewikkeld gaat worden. Ik ben ondertussen ook niet meer zo'n fan van Royal Canin, maar als dat de enige optie is. Is er toevallig iemand die ervaring heeft met deze brok?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasgruiskater en voedselallergie

Bericht door Anne »

Er schoot mij nog iets te binnen. Een tijdje terug hadden we een zelfde soort probleem met onze Bella *
Zij was overgevoelig geworden voor haar urinary brok van Smilla en de da raadde een hypoallergeen dieet aan maar Bella had ook blaasgruis
Volgens de da hebben bijna alle ( dieet) voedingen van rc een s/o indicatie
Zo de hypoallergenic ook ( staat ook op de verpakking)
Dus laat je da dit even navragen bij rc, dan zou je zonder problemen de hypoallergenic van rc kunnen proberen
Desnoods wat urine op gruis laten controleren na 3 maanden

Nee geen ervaring met andere soorten liquid snacks

Ik gebruik zelf een pillenschieter, daar begin ik al mee te trainen als ze nog kittens zijn. Je kan daar heel makkelijk een lekker brokje in doen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
EefjeZV
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 nov 2022 14:45

Re: Blaasgruiskater en voedselallergie

Bericht door EefjeZV »

Ah dat klinkt ook goed! Ik ga het morgen navragen.
We hebben net ook z'n urine opgevangen en laten het nu even checken.
Dus ook even afwachten hoe het er voorstaat en welke brok we dan kunnen gebruiken.

Ja, ik had inderdaad zoiets al van jongs af aan moeten oefenen.
Maarja, op dit moment raakt hij er enorm gestresst van en hij is als zo stress gevoelig.
Dus hopelijk lukt het met een ander soort voer. Ik ga morgen de tips voorleggen, bedankt voor het meedenken!
Ik zal nog even laten weten wat de dierenarts zei.
EefjeZV
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 nov 2022 14:45

Re: Blaasgruiskater en voedselallergie

Bericht door EefjeZV »

Ik kreeg net een telefoontje van de assistente dat zijn urine op dit moment in ieder geval schoon is, dus dat biedt wel perspectief om eens goed na te denken over wat voor voer we dan kunnen geven. We hoeven dan in ieder geval niet oplossend, maar wel struviet voorkomend voer te hebben.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blaasgruiskater en voedselallergie

Bericht door Synemios »

Ik heb ervaring met de multifunction maar dan nier/hypoallergeen en daar deed ze het goed op.
Terwijl ze het op de gewone hypoallergeen van rc niet goed deed.

Maar heeft je dierenarts verder geen advies qua voer voor beide problemen?

Als je weet waar ze op reageert zou je de liquid snacks van Cosma kunnen proberen, daar zit maar 1 eiwit soort in.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
EefjeZV
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 nov 2022 14:45

Re: Blaasgruiskater en voedselallergie

Bericht door EefjeZV »

Hallo lieve mensen, ik ben net weer terug van de dierenarts. Daar hebben ze inderdaad RC Urinary / Hypoallergenic Multifunction besteld, maar ik ben ook even aan het rondkijken geweest en heb een consult aangevraagd bij Voervoorkatten.nl om te kijken naar een structurele en lange termijn oplossing. Dank ook voor jullie meedenken!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blaasgruiskater en voedselallergie

Bericht door Rik »

EefjeZV schreef: 25 mei 2023 12:57 ... maar ik ben ook even aan het rondkijken geweest en heb een consult aangevraagd bij Voervoorkatten.nl om te kijken naar een structurele en lange termijn oplossing.
Voor een structurele oplossing zul je toch richting natvoer moeten denken (maar dat zul je van voervoorkatten.nl ook wel te horen krijgen). Het niet verdragen van natvoer heeft een andere reden. Dat zijn dan de voeren die ingrediënten bevatten waar ze niet tegen kan. Maar puur vlees zou gewoon het beste zijn (uitgezonderd een e.v. allergie maar dan moet je gaan elimineren).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
EefjeZV
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 nov 2022 14:45

Re: Blaasgruiskater en voedselallergie

Bericht door EefjeZV »

Ja, ik denk het inderdaad ook. Ik ben heel benieuwd naar het consult en hoop dat het lukt om hem op een voer te zetten dat hij verdraagt en dat hij ook wil eten (kieskeur). Dankjewel!
AnneliesM
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2023 12:09

Re: Blaasgruiskater en voedselallergie

Bericht door AnneliesM »

Hoi, ik vond jouw bericht doordat ik zelf aan het zoeken ben naar info over voeding dat hypo-allergeen is en anti kristallen. Ik vroeg me af of jouw zoektocht al iets heeft opgeleverd en wat je ervaringen intussen zijn?
Groetjes
Plaats reactie