Hypoallergeen voer

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Synemios »

Gecondoleerd en heel veel sterkte.

Wat frustrerend, ik weet er helaas ook alles van.
Het is een kat die graag vis eet, ik weet dat virbac goed voer heeft ( tenminste....voor allergieen)
Misschien is dat iets en dan de zalm nemen zodat je af kunt wisselen.

https://www.pharmapets.nl/virbac-hpm-hij ... t-3kg.html

Ze hebben er ook 1 met insect

https://www.pharmapets.nl/virbac-hpm-al ... r-3kg.html

Trovet heeft er ook 1 met insect trouwens.

Je hebt ook katten die pas reageren als ze het een paar keer achter elkaar eten, en niet als ze het af en toe krijgen, ( bij een bepaalde hoeveelheid) ( om de dag of 2 dagen)

Verder onderzoek lijkt mij ook een goed idee.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

@Synemios Bedankt. Ook voor je snelle reactie.
Het is alweer een aantal maanden geleden maar het is een soort wond die constant opengetrokken wordt doordat ik vervolgens nu weer met Isa aan de gang blijf..

Maar heel erg bedankt voor de tips.
Heb ik zeker wat aan!
En interessante link. Had me door mijn andere kat (Ciro) al aardig in het onderwerp verdiept maar lees toch weer nieuwe info.

Vind het ook vreemd dat Isa soms sterk lijkt te reageren op natvoer, maar dit zou dus kunnen door evt een andere bewerking/of juist minder bewerking van het vlees in vergelijking met brok.

Voer met insecten eiwit heb ik ook geprobeerd van het merk waar ik nu brok van heb, hier trokken ze (toen nog met zn tweetjes), hun neus helaas voor op, maar ik hou het zeker in gedachte.
De ene brok is de andere niet.

Calibra had ik ook nog staan, en heb ik ook een aantal keer erbij geprobeerd, ook op basis van zalm.. dit lijkt dan een aantal dagen wel goed te gaan, maar daarna niet. Interessant dus wat jij zei over hoe sommigen verschillend reageren bij een enkele keer, of langer achter elkaar.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Anne »

Hoe slechter de weerstand of hoe meer de weerstand wordt belast
hoe meer allergien kunnen opspelen
Dat zou kunnen verklaren waarom de ene x iets beter wordt verdragen dan de andere x
Ter (menselijke) voorbeeld hier heeft zoonlief hooikoorts en in deze periode reageert hij ook allergisch op chocola terwijl buiten de hooikoortsperiode de chocola prima wordt verdragen ;-)

Wat vervelend dar je kat ook nog zo kieskeurig is terwijl je al zo beperkt voer kunt voorschotelen :-(
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Synemios »

Ik begrijp het, dat die wond steeds open gaat als dingen op elkaar lijken.
Ik heb 2 katten die van alles mankeren op dit gebied.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

Afbeelding
Afbeelding Ja het is een dametje hoor.. Je zou niet zeggen dat het een zwervertje is geweest kwa kieskeurigheid ;). Maar @anne klinkt ook logisch inderdaad! Ze heeft in ieder geval na het overlijden en tijdens het ziek zijn van de andere kat ook best veel stress gehad. Het zou zo maar kunnen dat dat ook iets heeft getriggert.. Ookal leek ze na een aantal weken eerlijk gezegd al een hoop opgeknapt, kwa mentale toestand. (Ze was een paar weken erg onzeker en bang thuis toen ze eenmaal alleen was).
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

@synemios pittig hoor! Wat hebben die van jou allemaal en wat krijgen die kwa voeding..?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Synemios »

Dat vind ik ook wel een goede en interessante insteek Anne, dat zou hier ook nog wel het e.e.a kunnen verklaren.

Zo ze is wel super mooi zeg, wat een verschijning!

Je kunt beter vragen wat ze niet hebben :lol:

Luna en Lizzy hebben beiden een auto-immuun stoornis.

Eerst was Luna ons ergste zorgenkatje, super allergisch voor veel dingen wat zich ook op verschillende manieren uit.
Van zich tot bloedens toe krabben ( daar begon het mee) tot echt krijsend van de pijn blijven overgeven, diarree en als klap op de vuurpijl kreeg ze meerdere malen bijna geen lucht meer en hebben we haar op het nippertje kunnen redden.

Ze heeft ook van kleins af aan dingen die op een auto-immuun stoornis wezen, zoals regelmatig een regenboogvlies ontsteking met hoge koorts en pododermatitis.

Ze blijkt inmiddels ook IBD te hebben en reageert ook op veel medicijnen niet goed, dus dat maakt het soms lastig.

Dan Lizzy, die had eerst alleen wat krabplekjes en dat werd steeds erger, dus ook zij ging op hypoallergeen voer, tot ze ineens steeds zieker werd.
Uit bloedonderzoek kwamen hoge nierwaarden maar haar klachten klopten niet met die waarde en de sdma was goed.

Uiteindelijk bleek op echo dat ze nierinfarcten had gehad, Vervolgens hebben ze op mijn verzoek de schildklier gecontroleerd ( want dat geloofden ze niet omdat ze toen 7 jaar was) en die werkte inderdaad te snel. voor de medicijnen was ze allergisch en heel snel daarna kreeg ze een alvleesklierontsteking.
Later bleek ook haar lever niet goed te werken ( maar dat is nu ok) en er was een combinatie met IBD.

Het leek een soort domino effect.

Tussendoor kreeg ook zij nog pododermatitis.

Dus ze had ook meerdere dingen die ze niet vaak zien bij katten en die niet klopten met haar leeftijd en die richting een auto-immuun probleem wezen dus ze denken dat het in dit geval erfelijk is.

Na opname is ze voor een radioactief jodium behandeling in Gent geweest en toen ging het een tijd goed.
Maar die waarde bleef hoog en na ongeveer ander half jaar deed die ineens schildklier niets meer en nu krijgt ze daar weer medicijnen voor maar ze doet het er erg goed op.
En nu is alles rustig.

Lizzy krijgt hypoallergeen-nier dieet van RC en zakjes van kattovit met eend en dat gaat goed.

Luna krijgt virbac ( de insect versie) en af en toe kvv insect tussendoor, want die bleef ook op ander hypoallergeen voer reageren en ik weet dat zij ook niet tegen rijst, soja en zalmolie kan.

Maar ze moeten het ook nog willen eten en dat is best een uitdaging bij sommige katten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

O my!.... jeetje.. dat is een heleboel 🙄. Nou respect hoor dat jullie dat allemaal doorstaan hebben! Het zijn zusjes dan ..of? Omdat je zegt erfelijk aspect? Lijkt me een lange erg stressvolle periode geweest zeg.. poeh..
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Synemios »

Ja het zijn zusjes.

Maar nu doen ze het goed en dat hoop.ik ook voor jou kat ook.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Anne »

Wat een mooi dametje op de foto😍😍
Hoe gaat het ondertussen?
Ik las iets over veel poepjes op de vorige pagina en ook dat jij psyllium vezels geeft. Mijn da heeft ooit gezegd dat vezels geven ook voor wat meer ontlasting kan zorgen ;-)

@denise als ik het zo terug lees over de gezusters Lizzy En Luna, wat een toestand en wat een zorgen hebben jullie gehad :shock:
Fijn dat het nu stabiel is!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Synemios »

Ja dat waren geen leuke periodes, maar jij hebt ook je portie wel gehad met je katten ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Anne »

Ja Denise dat is ook zo, alleen nooit 2 tegelijkertijd gelukkig
Als je er 2 tegelijkertijd hebt zou ik door de bomen het bos niet meer zien,
En bij Luna en Lizzy is het ook allemaal zo complex en moet je rekening houden met meerdere factoren
Alleen als ik er aan denk al krijg ik grijze haren ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Synemios »

Nou ja die grijzen haren zijn wel verergerd ja :lol:
Maar ik kan altijd hier raad vragen en dat scheelt echt als mensen mee denken of als je alleen al je verhaal even kwijt kunt ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

@Anne Het is een knap meisje ja! Klein met groot karakter. Haha!

Ik gaf inderdaad even probiotica waar de vezels in zitten. Nu al even niet meer, omdat ik toch even wou beginnen met zo weinig mogelijk verschillende dingen te geven. Ik kan me zeker voorstellen dat het per kat verschilt hoe ze er op reageren inderdaad, net als bij mensen met gevoelige darmen ;).

Haar eetlust is op het moment goed.
Maar helaas was ik alweer genoodzaakt iets anders te geven.
Ze at de zalm brok die ik gaf eigenlijk heel goed, totdat ik een nieuwe zak had besteld. Ik zag al meteen dat de brokjes er iets anders uitzagen (iets groter en iets minder droog/knapperig ofzo. En ja hoor... geen interesse. zucht...

Had de Virbac nog niet besteld, dus ben naar de winkel gegaan, want helaas was de andere zak echt bijna op (heb mengen ook geprobeerd).
Heb een zakje Amanova gekocht, ook met eiwit zalm.
Helaas zitten in deze brok wel meer koolhydraatbronnen. In beide brokken zitten wel wat toevoegingen.

(nu)Amanova:
Verse zalm 55%, erwten, aardappeleiwit, rijst, erwteneiwit, quinoa 2%, gehydrolyseerde vis, gist, appel, pastinaak 1%, kippenolie, sinaasappel 0,30%, psyllium, inuline (FOS), mannan-oligosacchariden ( MOS), citrusextracten, gember 0,05%, kamille, Yucca schidigera.

(vorige brok)
Gedroogde zalm (26,6 %), verse zalm (20 %), erwten (12 %), pluimveevet, gedroogde aardappel (9 %), aardappelzetmeel (9 %), gedroogde bietenpulp (ontsuikerd), biergist, gehydrolyseerde kippenlever, gedroogde johannesbrood, zalmolie, inuline (bron van FOS), lijnolie, gedroogde wortel (0). 15 %), gedroogde tomaat (0,15 %), gedroogde appel (0,15 %), gedroogde mango (0,15 %), gedroogde pruim (0,15 %), gedroogde banaan (0,15 %), spirulina (0,15 %), veenbes (0,15 %), selderij (0,15 %).

Bij de vorige brok had ze naar mijn idee minder poepjes (nog niet helemaal naar wens maar ;) )
Ik zag vandaag weer een poepje met meer volume en zijn iets zachter, de ander was wel normaal.
Misschien even door het wennen, maar in deze brok zit wel weer rijst, en dat is misschien ook iets om in gedachte te houden.
En, ook de vezels!

Verder eet ze helemaal geen gras meer, ze speelt en oogt blij..
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Synemios »

Amanova ken ik niet,
Irritant als ze dan weer de samenstelling veranderen.
Dan kun je weer opnieuw gaan zoeken
Ik hoop dat ze het hier na de gewenningsperiode beter op doet en het blijft eten

Het blijft een zoek tocht waar ze wel/ niet op reageren
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie