Brits Korthaar poes gecastreerd - welk voer nu geven?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Essie44444
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2022 15:02

Brits Korthaar poes gecastreerd - welk voer nu geven?

Bericht door Essie44444 »

Hoi, wij hebben een Brits Korthaar poes Jip van bijna 7 maanden. Ze is een week geleden gecastreerd en hoewel we nog kittenvoer hebben (Royal Canin Brits Korthaar Kitten), willen we dit vanaf nu gaan mengen met ander voer. De vraag is alleen welk voer het beste is, sterilised, indoor of mss light? En welk merk, zijn jullie tevreden over RC? En geven jullie meer natvoer sinds castratie (en dan minder brokjes)? Ze krijgt hier nu elke dag 1/3 van een blikje.

Ik ben trouwens wel geschrokken dat de castratie zoveel impact op haar heeft. Ze is sindsdien lusteloos, komt amper van haar plekje af en reageert veel minder. Terug naar dierenarts geweest, die vond niks geks, maar zei dat het mss van het rompertje kon komen. Thuis even uit gedaan (tot ze teveel aan de wond begon te likken), maar we zagen wel verschil! Sinds gisteren is ze gelukkig iets levendiger. Dus nu aftellen tot zondag, dan mag het rompertje definitief af. As dinsdag nog nacontrole bij DA.

Mag ik gelijk aan jullie vragen hoeveel jullie Brits Korthaar weegt? Liefst van ook ongeveer een half jaar oud. Jip weegt nu 4 kilo (ze is best al groot/heeft grote ouders, maar is niet erg actief). De DA vindt dit wat te zwaar, maar de cattery waar ze vandaan komt vindt het een goed en normaal gewicht. We hebben er een beetje mee geworsteld vanwege verschillende voedingsadviezen, maar we geven nu verdeeld over 2 porties wat er op de zak staat aangegeven (kan soms ietsje meer zijn, aangezien we het niet precies afwegen). We vinden het eigenlijk wel vervelend voor haar als het bakje helemaal leeg is, is dat terecht en hebben jullie tips?

Dank alvast!
Groetjes, Esther
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Brits Korthaar poes gecastreerd - welk voer nu geven?

Bericht door Rik »

Essie44444 schreef: 14 jan 2022 11:31 Ik ben trouwens wel geschrokken dat de castratie zoveel impact op haar heeft. Ze is sindsdien lusteloos, komt amper van haar plekje af en reageert veel minder. Terug naar dierenarts geweest, die vond niks geks, maar zei dat het mss van het rompertje kon komen.
Hihi, heel herkenbaar. Daar had de dierenarts ook wel even voor kunnen waarschuwen. Veel katten laten zich in zo'n MPS (zo'n rode medical pet shirt) gewoon op hun zij vallen en bewegen niet meer. Dat zal inmiddels wel helemaal goed gekomen zijn. Hopelijk is de controle ook goed verlopen en is de wond niet gaan ontsteken (dat gebeurd ook nog wel eens).

Wat betreft het voedingsadvies. Tsja. Ik denk niet dat ze nu al te dik zal zijn. Dat kun je overigens bij Brits kortharen ook niet zo snel zien. Die mogen er al wel wat voller uitzien voordat ze echt te dik zijn (door hun vacht).

Wat betreft hoeveelheid moet je niet teveel afgaan van wat er op de verpakking staat. Mijn ervaring is dat dat altijd erg veel is. Maar je moet meer naar de kat zelf kijken. Ik zou haar zeker nog elke week even op de weegschaal zetten en kijken of ze gewoon netjes op de gewichtscurve blijft zitten.

Als het mogelijk is zou ik minimaal 3 eetmomenten aanhouden (dat lukt meestal wel 's-ochtends, 's-avonds en voor slapen gaan). En dan ook in ieder geval af en toe wat natvoer (als ze dat nu nog niet krijgt). Het is in ieder geval altijd goed als een kat natvoer leert te eten (en ik geef hier alleen maar vers en geen brokken, brokken zijn hier alleen snacks voor het jaagspel).

Ook kun je wat variatie in de manier van eten aanbrengen. Voerpuzzels kunnen heel goed zijn. Kant en klaar (bv https://voerpuzzels.nl/voerpuzzels) of bijvoorbeeld zelf gemaakt van een lege keuken- of toiletrol.

Wat een Brits korthaar mag weten op 7 maanden weet ik zo even niet. Maar ik denk dat de dierenarts meestal alleen naar gewicht kijkt (dat deden ze bij Bono ook) en niet echt naar bouw en vorm. Dan zou ik meer vertrouwen op het oordeel van de fokker.

Je kunt ook hier eens kijken: https://www.catmoneo.nl/wanneer-is-kat-dik/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Brits Korthaar poes gecastreerd - welk voer nu geven?

Bericht door Cerna »

Om met het gewicht te beginnen: een Britje van 7 maanden en nu al 4 kilo, en dat voor een poes, vind ik ook redelijk zwaar. Ik heb mijn Britten nooit gewogen op deze leeftijd dus weet ook niet precies wat ze toen wogen, maar de dames wegen nu (op één uitzondering na) iets meer dan 5 kilo. Onze Jip :smile: (4; kater) woog 4,8 kilo toen hij een jaar was en dat komt dan wel overeen met jouw Jip, maar katers zijn altijd zwaarder (hij weegt nu 5,6) en was toen al een half jaar gecastreerd.
Ik zou het gewicht daarom goed in de gaten houden en iets meer natvoer (zonder suiker!) geven ipv brokjes omdat daar toch vaak wat meer koolhydraten in zitten.

Katten eten het liefst verspreid over de dag en dan steeds een paar brokjes en daarom heb ik verschillende soorten (Exigent, Fit, Sensible, Ageing en BKH; 5 Britjes, 5 smaakjes) staan zodat ze kunnen kiezen. Ze bepalen zelf wanneer ze brokjes eten en daarom doe ik maar 3x daags 1 handje in elk bakje. En zo blijven ze mooi op gewicht. Wanneer ze al BKH gewend is, zou ik daar voorlopig mee verder gaan.
Light brokjes ben ik geen fan van omdat ze er dan meer van gaan eten en wanneer dat niet kan, de hele dag honger hebben en dan krijg je een gestreste kat.
Twee keer daags krijgen ze een derde blikje natvoer en 2x per week runderhart. Ik geef meestal Porta 21 of Applaws en een enkele keer een vierde blikje per kat Gourmet mousse aangelengd met warm water zodat het op vladikte komt.

Ik ben ook geen fan van rompertjes (het lijkt wel of dierenartsen dit tegenwoordig standaard adviseren :-( ), maar ik begrijp dat Jip die inmiddels uit heeft. :eclap:

Welke kleur heeft jouw Jip (de onze is lilac met wit)?
Essie44444
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2022 15:02

Re: Brits Korthaar poes gecastreerd - welk voer nu geven?

Bericht door Essie44444 »

Hoi Rik,

Dank voor je bericht. Ik ben het met je eens, als zoveel katten last hebben van een rompertje, dan had de dierenarts dat wel even mogen zeggen. Had ons weer wat zorgen gescheeld. We hebben vrijdagavond het rompertje weer uitgedaan en omdat ze niet meer aan de wond zat, hebben we hem uitgelaten. Ze knapte helemaal op en is nu weer onze eigen Jip :grin:

Vandaag nacontrole gehad. De wond was nog wat dikker dan zou moeten. De DA denkt geen ontsteking of vocht. Of dat één van de hechtingslagen open is gegaan(zodat de darm erdoorheen komt), maar dat het een reactie is op het hechtingsmateriaal. Jip heeft er zelf geen last van, maar het zou wel moeten verdwijnen natuurlijk.

We hebben nu 3 voermomenten van brokjes (ipv 2) en nog steeds 1x natvoer, verdeeld over de dag. Een voedselpuzzel is mss ook wel een idee, dan is ze er iiig iets langer mee bezig en nog leuk ook. Ga ik eens naar kijken!
Essie44444
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2022 15:02

Re: Brits Korthaar poes gecastreerd - welk voer nu geven?

Bericht door Essie44444 »

Hi Cerna,

Dank voor je berichtje. En wat leuk dat jij ook een Jip hebt! :grin: Onze dochter had de naam Jip al een paar jaar geleden bedacht, toen hadden we nog het idee dat we een katertje zouden nemen. Uiteindelijk is het een poesje geworden, maar het is Jip gebleven..haha... Die van ons is effen crème met een beetje tekening in iets donkerder crème.

We hebben sinds de castratie minder eten gegeven, omdat ze dan zo snel kunnen aankomen. Maar waar ze voorheen een paar brokjes at en na een tijdje weer een paar enz., eet ze nu in een paar minuten haar bakje helemaal leeg. En vervolgens kijkt ze je bij wijze van spreken tot de volgende brokjes steeds met grote ogen aan en laat merken dat ze eten wil. Maar ja, dat mag dus niet. Vind ik wel heel lastig, hoor.

Bij de nacontrole vandaag was Jip al 4,15 kg.. Omdat haar tandvlees beetje rood is (DA was even bang voor FORL, maar dat is het gelukkig niet!), adviseerde ze RC Dental brokjes. Niet speciaal voor gecastreerde katten dus, maar dat maakte niet uit. Dus die heb ik vanavond voor het eerst gemengd met de BKH brokjes. Hopelijk eet ze dan wat langzamer (zijn grote brokjes) en heeft ze geen honger. En ik ga me eens verdiepen in natvoer zonder suiker, klinkt goed.

Waar ik wel over twijfelde, ik zag thuis op het pak RC Dental dat er maar iets van 25% eiwit in zit. Terwijl ik ook lees dat een gecastreerde kat 40% eiwit moet binnenkrijgen. En aangezien een Brit best een gespierd ras is, lijken voldoende eiwitten me wel noodzakelijk? Ik kan de weg nog maar moeilijk vinden in kattenbrokjesland :shock:
Cerna

Re: Brits Korthaar poes gecastreerd - welk voer nu geven?

Bericht door Cerna »

Royal Canin zit nooit erg hoog in de eiwitten (BKH 34%), maar ik heb ook nooit gemerkt dat dit een bezwaar is voor de katten. Er is er nog nooit een uit de klimpaal gevallen omdat de spieren niet meewerkten. :-P
Die Dental brokjes ken ik niet, maar ik lees lovende reacties dus het is het proberen waard. Jonge katten hebben echter vaak rood tandvlees en groeien daar vanzelf overheen en wanneer het daar bij blijft is er niets om je zorgen over te maken. Veel Britjes hebben echter ook last van stomatitis en hopelijk kunnen deze brokjes dat voorkomen (ik heb al bij twee katten alle tanden/kiezen moeten laten verwijderen helaas).

Een crème Brit van 4,15 kilo is een ander verhaal dan een lilac Brit van 4,15 kilo. De blauwe en crème katten zijn namelijk vaak een stuk forser dan de 'nieuwe' kleuren zoals lilac.
Ik heb twee crème katten (Laila en Luna; 8,5) en Laila heeft het formaat van een kater: brede kop, dikke poten en staart en een (veel te) flink lijf. Laila is echt te zwaar (7,7 kilo), maar ze eet heel matig en heeft er ook geen last van want springt met het grootste gemak op de linnenkast. Luna daarentegen is een rank en nerveus katje en weegt slechts 5,3 kilo. Zij eet ook veel meer dan Laila.

Het is dus heel goed mogelijk dat Jip tot het stevige soort behoort en dat haar gewicht prima bij haar past. Je zou eens aan de fokker kunnen vragen hoe zwaar of de vader en moeder zijn dan heb je een indicatie van hoe zwaar Jip kan gaan worden (maar een open poes is meestal wel lichter dan een gecastreerde poes).
Die twee kleurtjes crème zullen nog wel één kleur worden. Alle effen kitten beginnen met een tabby-patroon en langzaam maar zeker vervagen de donkere streepjes.

Laila en Jip:
Afbeelding
Essie44444
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2022 15:02

Re: Brits Korthaar poes gecastreerd - welk voer nu geven?

Bericht door Essie44444 »

"Er is er nog nooit een uit de klimpaal gevallen omdat de spieren niet meewerkten. :-P" :lol: :lol:

De dental brokjes lijkt ze wel lekker te vinden, al kreeg ze na de eerste keer bloedend tandvlees, omdat ze er echt op moet kauwen. Maar goed, dat zou bij vaker eten juist opgelost moeten worden, hoop ik. Even doorgaan met mengen en afwachten of dat beter wordt en of ze niet veel zwaarder wordt. We proberen het tandvlees zelf in de gaten te houden, maar ze laat zich niet zo makkelijk in het bekkie kijken. Wel erg dat bij 2 van jouw katten alle tanden/kiezen getrokken moesten worden. Daar waren we met Forl ook bang voor. Maar bij andere aandoeningen kan dit dus ook nodig zijn…

Wat een mooitjes zijn Jip en Laila! Maar wel een flink verschil tussen Luna en Laila. Ik wist trouwens niet dat crème en blauwe Britten forser gebouwd zijn dan andere kleuren. Weet je toevallig waar dat aan ligt? Ik zal inderdaad de fokker eens vragen naar het gewicht van de ouders van Jip. Geeft allicht een indicatie. Ben benieuwd hoe de uiteindelijke kleur van Jip zal zijn! Het lukt me zo gauw niet om een foto toe te voegen, anders had ik Jip even meegestuurd ;-)
Geertvb
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2021 10:34

Re: Brits Korthaar poes gecastreerd - welk voer nu geven?

Bericht door Geertvb »

Die cijfers zeggen niets. De vuistregel bij ons is altijd, tel de ribben.
Zak je tussen de ribben door dan zijn ze te mager.
Voel je de ribben (bijna) niet dan zijn ze te vet.
Voor main coon word gesproken van kattinnen vanaf 6kg tot 9 of 10kg.
Onze katten zijn vrij fors en krijgen barf.
Als ze het in drie of vier maal opeten hebben ze te veel, dan krijgen ze een blik tonijn. Dat vult minder en zorgt voor de omega vetzuren.
En ze wegen 6.6kg tot 7.3 voor de grootste van de kattinnen. Dus die 9kg en meer zijn volgens mij dan obees terwijl dit toch vaak gehanteerd word als normaal.
Daarom dus mijn vuistregel, tel de ribben.
Dat zit dan goed en word bevestigd als voldoende omdat ze bij barf of kvv vanzelf stoppen wanneer ze genoeg gegeten hebben.
En dentalbrokjes zijn wij mee gestopt, die zijn ovedrbodig geworden. Ze bevatten trouwens net als de droge voeding zetmeel (door granen, maar in graanvrije brokken zit vaak aardappel of rijst, wat ook zetmeel bevat).
Zet ze op zetmeelvrij, die brokjes bestaan ook, dan stopt dat bloedend tandvlees.
Dat gaat bloeden door bacteriën (tandplak).
Kan ook ander oorzaken hebben uiteraard.
Als het bloeden niet stopt (meestal word het reinigen onder narcose op de duur) is dat door het zetmeel dat zelfs in die dentalbrokjes zit.
Let dus op met dat graanvrij, die term werd gekozen omdat ze dan nog steeds goedkopere aardappelen en rijst kunnen gebruiken.
Prijs/kg, opbrengen moet dat doen, en zo veel mogelijk. Daar draait alles om.
Soms op de gezondheid van je kat.
Cerna

Re: Brits Korthaar poes gecastreerd - welk voer nu geven?

Bericht door Cerna »

Essie44444 schreef: 23 jan 2022 13:02Ik wist trouwens niet dat crème en blauwe Britten forser gebouwd zijn dan andere kleuren. Weet je toevallig waar dat aan ligt?
Met de blauwe en crème Britjes wordt al zo'n 125 jaar gefokt, terwijl bij de nieuwe kleurtjes vaak andere rassen in gekruist zijn. Maar die nieuwe kleurtjes bestaan inmiddels ook al zo'n 50 jaar.

Voordat Laila en Luna kwamen wilde ik graag een cinnamon of fawn katje. Dat zijn echt hele nieuwe kleuren. We zijn bij een fokker wezen kijken, maar het waren zulke schriele katjes dat we toch maar voor een andere kleur hebben gekozen (mijn man wilde eigenlijk geen kitten meer, ik wel en we gingen op initiatief van mijn man, uiteindelijk (7 weken na het eerste bezoek) met twee kittens naar huis :lol: ).

Ik ben erg benieuwd naar jouw Jip.
Je kunt evt. een account openen via MYAlbum: https://myalbum.com/.
Plaats reactie