Dagelijkse voeding poes weinig beweging

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Doezepoes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2021 18:59

Dagelijkse voeding poes weinig beweging

Bericht door Doezepoes »

Hallo allemaal!

Graag zou ik jullie advies willen vragen mbt voeding. Mijn naam is Marjolein en ik heb Does 4 jaar geleden geadopteerd. Does is blind, heeft een voedsel/pollen allergie en sinds een halfjaar diabetes getriggered door een Moderin shot.

Does zat al 3,5 jaar aan de prednison voor haar allergieën maar dit werkt niet goed in combinatie met diabetes. Daarom is ze nu sinds twee weken van de prednison af en geven we, tot nu toe succesvol, Apoquel. Een bijwerking van prednison is dat het de eetlust bevordert. Ik merk dan ook dat Does minder trek heeft en ik haar hard moet aansporen om te eten. Dit is een probleem want voor haar insuline móet ze eten. Ze krijgt Trovet Rabbit (brok) en eerst at ze 64 gram op een dag (verdeeld over vier porties), nu krijgt ze 60 gram. Ze weegt 5,7 kilo.

Op de verpakking staat dat ze tussen de 60-70 gram zou moeten eten. Does is blind, komt alleen in de tuin om te scharrelen en heeft daardoor minder (intensieve) beweging dan een niet-blinde poes. Welke dagelijkse hoeveelheid zou goed voor haar zijn? Op dit moment heeft ze geen honger en eet niet uit zichzelf, het moet echt vaak aangeboden worden.

Dit staat op de voerzak:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dagelijkse voeding poes weinig beweging

Bericht door Rik »

4 gram is niet zoveel verschil. De hoeveelheid op de verpakking is ook een hele algemeen advies. Soms is dat zelfs veel te hoog (vooral bij natvoer). Je moet eigenlijk kijken naar de kat zelf. Blijft ze op gewicht? Hoe ziet ze eruit? (bol op de buik) Komt ze veel vragen om voer? Dat soort dingen.

Is natvoer overigens niet beter voor een kat met diabetes?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Doezepoes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2021 18:59

Re: Dagelijkse voeding poes weinig beweging

Bericht door Doezepoes »

Bedankt voor de reactie! Toen ik deze vraag stelde was de dierenarts gesloten, inmiddels heb ik contact gehad en ze hebben gezegd dat Does tussen de 40-50 gram moet eten op een dag. Does is erg kieskeurig en vanwege haar allergieen mag ze niet al het voer, natvoer wilt ze niet eten. Bedankt voor de reactie!
Geertvb
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2021 10:34

Re: Dagelijkse voeding poes weinig beweging

Bericht door Geertvb »

TROVET Hypoallergenic RRD (Rabbit) Kat
In die brokken zit veel rijst.
Rijst bevat veel resistent zetmeel, dat verhoogt de bloedsuikerspiegel langzamer dan zetmeel van graan.
Het verteert niet bij katten, ze hebben het nodige enzyme niet.
Het geeft bij mensen in elk geval een sneller gevoel van voldaan zijn.
Zelf kan ik ook niet veel eten als er rijst op tafel komt.
Probeer eens zetmeelvrije brokken, als er bestaan die niet allergeenreactie geven bij je kat.
Ik vind het een schande dat dit soort brokken in de handel zo maar kunnen verkocht worden.
Doezepoes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2021 18:59

Re: Dagelijkse voeding poes weinig beweging

Bericht door Doezepoes »

Ik ben erg blij met deze brokken, anders was er geen goed alternatief geweest voor haar allergieën. Ik stap dus niet over. Oplossing die gewerkt heeft is op langdurig insuline over te stappen zodat ze zelf de hele dag door mag eten en ze eet nu weer normaal. Conclusie: katten eten niet graag op vaste tijdstippen vaste porties. Logisch!

Wat mij betreft kan deze vraag gesloten worden.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Dagelijkse voeding poes weinig beweging

Bericht door Admin »

Doezepoes schreef: 24 jan 2022 18:25Wat mij betreft kan deze vraag gesloten worden.
Topics worden doorgaans niet gesloten als er een bevredigend antwoord is gegeven, omdat er wellicht anderen zijn met hetzelfde probleem, die een soortgelijke vraag hebben of mensen die het topic willen aanvullen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie