Alvleesklier ontsteking, maar ze lust het dieetvoer niet

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Anusca
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:20

Alvleesklier ontsteking, maar ze lust het dieetvoer niet

Bericht door Anusca »

Hallo allemaal,
Ik kom hier maar even vragen, misschien dat er hier mensen met ervaring zitten en mij willen helpen.
Mijn lieve Chickie, 15 lentes jong, heeft (chronische) alvleesklier ontsteking.
Het ging een paar weken geleden niet zo lekker, diarree..hoesten en overgeven. De d.a. dacht eerst een "griepje" dus een prikje met metacam erin, pijnstillers mee en dan zal het wel snel beter gaan.
Een week later begon ze weer met overgeven en diarree. Ik een nieuwe afspraak gemaakt bij de d.a voor een bloedonderzoek, omdat ik het toch niet zo vertrouwde met dat "griepje"
Ze heeft al eens eerder alvleesklier ontsteking gehad en ik was bang dat ze het weer had.
En dat was dus, de test was duidelijk positief.
Er moest nog een echo gemaakt worden om de lever te bekijken enz enz.
Arme chickie had al 2 dagen niks gegeten en gedronken, en moest een nachtje blijven.
De volgende dag kreeg ze een neussonde en mocht weer mee naar huis.
Nu zijn we weer een week verder, de sonde is eruit, ze eet en drinkt weer, niks overgeven en alleen nog wat zachte drollen.
Nu heb ik R.c gastrointestinal brokjes en blikjes mee gekregen want dat moet ze nu eten was het advies.
Het enige nadeel is dat ze het totaal niet lekker vind. Ook niet na mengen met het vertrouwde voer..opwarmen..
Nu heb ik van hills de i/d brokken en zakjes met zalm en kip blikjes.. en van specific ook de gastro mouse.
De brokken vind ze top, het natvoer niet.
Nu vrees ik dat ze gewoon niks lekker gaat vinden van al het dieet natvoer, is er een alternatief?
Vers vlees is niks voor haar, dat hebben we al een keer geprobeerd.
Nu las is ergens over graanvrij voer, zou dat goed zijn? Want om haar golden years zonder natvoer te laten vieren vind ik ook weer zo sneu..
(Sorry voor de lange lap tekst)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alvleesklier ontsteking, maar ze lust het dieetvoer niet

Bericht door Synemios »

Wat vooral belangrijk is is licht verteerbaar voer.
Lizzy krijgt gewoon hypoallergeen/nierdieet.
"fout" eten is beter dan niet eten.
De meeste sensitief voeren of hypoallergeen zijn licht verteerbaar en het vetgehalte is vaak ook niet hoog in dat soort voer.
Dus probeer te kijken naar dat soort voer dan zit er hopelijk toch iets tussen dat ze wel lust.
Dan zou je als brok I/D aan kunnen houden en een ander merk natvoer, natvoer bestaat voor 80% uit vocht.
Welk natvoer kreeg ze hier voor?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Anusca
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:20

Re: Alvleesklier ontsteking, maar ze lust het dieetvoer niet

Bericht door Anusca »

Hey synemios,
Dankjewel dat je de moeite heb genomen om mijn vraag te lezen, en te reageren!
Ze krijgt nu gourmet zakjes met duo vis, en die ronde kuipjes van sheba.
Daar likt ze eerst het nat eraf en hengelt daarna de stukjes eruit om op te eten.
Die sponzige stukjes hoeft ze niet, dat is me al vaker opgevallen. Dus sensitive en of hypoallergeen...stomme vraag, is dat hetzelfde als graanvrij? Van renske bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alvleesklier ontsteking, maar ze lust het dieetvoer niet

Bericht door Synemios »

Nee graanvrij is niet perse hypoallergeen.
En stomme vragen bestaan niet ;-)
Maar Renske zou je wel kunnen geven, ik heb even voor je vergeleken maar die zit zelfs nog lager in vet dan de Hills I/D ( ook qua brok)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Anusca
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:20

Re: Alvleesklier ontsteking, maar ze lust het dieetvoer niet

Bericht door Anusca »

Okè, nou dankjewel!
Ik ga kijken of ze dat lekker vind..
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alvleesklier ontsteking, maar ze lust het dieetvoer niet

Bericht door Synemios »

Ok, ik ben benieuwd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Kyrapip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 sep 2021 07:54

Re: Alvleesklier ontsteking, maar ze lust het dieetvoer niet

Bericht door Kyrapip »

Ik heb ook zo'n kat gehad. Die heb ik helaas begin dit jaar op 14 jarige leeftijd moeten laten inslapen omdat het zo erg terug kwam dat het niet meer kat waardig was.
Zijn laatste dagen (toen ik nog niet wist dat dat zn laatste waren😞) at hij vooral graag allerlei verschillende soorten goedkope vleeskuipjes. Vooral allerlei smaken, merkloos, maakte hem niet uit. Heel gezond is dat misschien niet maar hij vond het ieder geval lekker.

Licht verteerbaar is natuurlijk beter, maar imo is in dit geval iets ongezonds eten beter dan niet eten.. zeker omdat het toch al een senior is en katten met deze aandoening meestal niet echt oud gaan worden..
Aan de andere kant moest hij van al dat eten ook weer vaak overgeven waardoor zijn slokdarm al snel werd aangetast..
gelukkig was mijn dierenarts eerlijk genoeg om te zeggen dat er nog wel infuus ed mogelijk was maar dat ik dat eigenlijk niet moest willen. Zoveel stress is funest voor deze aandoening ook 😞


Strekte met je lieve chickie 🙏🏻 Ik hoop dat zij nog wel even een paar lekkere jaren bij jou krijgt
Plaats reactie