Voer niet aan te slepen

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeanine1984
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2021 11:11

Voer niet aan te slepen

Bericht door Jeanine1984 »

Hallo allemaal,

Ik heb een kater (Rocky) van 12 en een poes van bijna 11 (Lady). Eerst waren ze allebei te dik, toen ben ik overgegaan op natvoer en een beetje brokken met een hoog vleespercentage (natvoer Miamor en brokken Purizon Sterilised Kip & vis) na veel lezen op o.a. de site catmoneo.nl en toen begonnen ze langzaam af te vallen. Bij Lady mag er nog wat van af, maar bij Rocky eigenlijk niet meer. Voorheen lieten ze altijd wat voer liggen, ook al gaf ik al de minimale hoeveelheid, maar sinds kort is het niet meer aan te slepen en heb ik het idee dat Rocky teveel is afgevallen.
's Nacht miauwt Rocky ook om eten, ook al geef ik nog vlak voor ik naar bed ga, en negeren kan echt niet want ten eerste stopt hij niet met miauwen en doe ik dan geen oog dicht (gaat door oordoppen heen) en ten tweede gaat hij overgeven als hij te lang een lege maag heeft. Ook heeft hij van de week diarree gehad. Ik ontworm ze elke 3 maanden en over een week is dat weer aan de beurt en ik ga morgen naar de dierenarts, want ik ben bang dat hij een te snel werkende schildklier heeft gekregen, wat veel katten gemiddeld vanaf hun 12e ook krijgen, maar mijn vraag aan jullie is, hoe ga ik er tot ik een uitslag heb mee om en hoe voeren jullie je katten?

Vóór dit probleem ontstond gaf ik 50% natvoer en 50% brokjes wat ik dan voor een deel in voerpuzzels doe omdat het binnenkatten zijn, op een half uurtje aan een riempje buiten lopen op droge dagen na (zijn ze sinds kleins af aan gewend en vinden ze leuk; zodra ik het riempje pak rennen ze naar de achterdeur). Het natvoer verdeelde ik in 4 porties per dag en de brokjes gaf ik in een apart portie.
Nu dit probleem is ontstaan ben ik het anders gaan proberen door 25% natvoer te gaan geven (vanwege een dag en nacht erge diarree en overgeven afgelopen week) en 75% brokken. In eerste instantie verdeelde ik het natvoer in drieën en de brokken in tweeën waarvan het grootste deel van het natvoer voor het slapen en ook 's avonds brokjes in de voerpuzzels met de gedachte dat ze de nacht vooruit konden, maar dit hadden ze helaas al snel op en toen heeft Rocky mij de hele nacht wakker gehouden en van de lege maag overgegeven (was alleen wat doorzichtig spuug en het gedronken water). Toen heb ik het gisteren veranderd in 3 of 4x per dag per dag natvoer en voor het slapen het hele portie brokken (60 gram voor 2 katten), waarvan een derde deel in de voerpuzzels. Hoewel hij nu geen diarree meer heeft en een paar dagen niet overgegeven heeft, was ook dit bijna gelijk helemaal op, maar wel vroeg Rocky 'pas' om 4:10 uur vannacht weer om voer. Inmiddels is het 12:00 uur en hebben ze al bijna 3 porties natvoer op, wat eigenlijk pas op z'n vroegst om 16:00 uur op zou moeten zijn en begint mijn radeloosheid te groeien.
Mijn overwegingen (tot ik een uitslag/uitsluitsel vd DA heb):
-Brok lijkt beter te vullen, maar toen ze tot zo'n anderhalf jaar geleden alleen maar op brok stonden had Rocky zeker 2x per jaar blaasproblemen en sinds ze natvoer krijgen heeft hij dit niet meer gehad dus alleen brok is voor hem geen optie.
-Ik zit te denken om brok onbeperkt te gaan voeren en daarnaast 1 klein blikje (85 gram) natvoer per dag, maar ten eerste ben ik bang dat al hun overgewicht dan weer terugkomt en ten tweede ben ik bang dat ze het natvoer dan weer gaan laten staan (heeft minstens een half jaar geduurd om ze uiteindelijk sowieso te kunnen 'overhalen' om goed natvoer te eten, heb 30 goede merken van Zooplus geprobeerd en Miamor is de enige die is gelukt), waardoor dan ook Rocky z'n blaasproblemen weer terugkomen (heb ook verschillende drinkfonteinen geprobeerd anderhalf jaar lang maar dat vindt hij eng en vertikt hij).

Verder kan ik niks meer bedenken om te veranderen.

Dus, hoe voeren jullie en vooral: hoe zouden jullie gaan voeren in mijn geval???
Gebruikersavatar
Jeanine1984
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2021 11:11

Re: Voer niet aan te slepen

Bericht door Jeanine1984 »

Gisteren uitgebreid bloedonderzoek laten doen (schildklier, nieren, lever) en alle waardes zijn, Goddank, goed! Alleen het probleem is niet over. Dus mijn vraag van hierboven blijft staan!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voer niet aan te slepen

Bericht door Anne »

Wat fijn dat alle bloedwaardes goed waren!!
Voor de nacht zou je een voederautomaat kunnen gebruiken
Sommige forumleden hebben hier goede resultaten mee, ik hoop dat zij hun ervaringen met je willen delen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Jeanine1984
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2021 11:11

Re: Voer niet aan te slepen

Bericht door Jeanine1984 »

Dank je Anne, dat ga ik zeker overwegen! Hoop het ook.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Voer niet aan te slepen

Bericht door Synemios »

Goed idee van Anne.
Ik heb voor Timmy voor snachts een timer bak.
Hij krijgt dan 2x extra eten want hij ging overgeven als er een te lange tijd tussen de maaltijden zat en bleef ook miauwen,
Ik heb het totaal verdeeld over alle eetmomenten en nu heeft hij nergens meer last van, maar hij krijgt ook niet teveel.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voer niet aan te slepen

Bericht door Anne »

Synemios schreef: 19 mei 2021 10:23 Goed idee van Anne.
Ik heb voor Timmy voor snachts een timer bak.
Ik moest ook aan Timmy denken toen ik dit las
;-)

Bella hier gaat ook kotsen als ze te lang op een lege maag rond loopt

Ik zelf geef 4 maaltijden per dag, snachts niet
Aan mij heb je niet zoveel
Voordeel van maaltijden verstrekken is dat je gepaste porties kan geven als er iemand moet afvallen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Jeanine1984
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2021 11:11

Re: Voer niet aan te slepen

Bericht door Jeanine1984 »

Synemios schreef: 19 mei 2021 10:23 Goed idee van Anne.
Ik heb voor Timmy voor snachts een timer bak.
Hij krijgt dan 2x extra eten want hij ging overgeven als er een te lange tijd tussen de maaltijden zat en bleef ook miauwen,
Ik heb het totaal verdeeld over alle eetmomenten en nu heeft hij nergens meer last van, maar hij krijgt ook niet teveel.
Dank je wel, moet even kijken wanneer ik er eentje kan kopen financieel gezien, maar het staat nu zeker op de planning om dat te doen!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Voer niet aan te slepen

Bericht door Synemios »

Ik deed het ook in vieren, en nog.
Alleen bij Timmy gaat dat niet goed dus die krijgt nu 6x.
Ik weet ook niet waarom dat dan bij hem niet goed gaat.
Onbeperkt gaat hem niet worden dan kan ik hem rollen :lol:
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Jeanine1984
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2021 11:11

Re: Voer niet aan te slepen

Bericht door Jeanine1984 »

Synemios schreef: 19 mei 2021 10:52 Ik deed het ook in vieren, en nog.
Alleen bij Timmy gaat dat niet goed dus die krijgt nu 6x.
Ik weet ook niet waarom dat dan bij hem niet goed gaat.
Onbeperkt gaat hem niet worden dan kan ik hem rollen :lol:
Ja precies, dat heb ik met Lady ook. Momenteel doe ik 5 à 6 porties en probeer ik uit qua het verdelen van brok en vlees wat het beste gaat werken. Telkens als ik een nieuw voerschema probeer ga dat 1 of 2 dagen goed, en daarna weer niet meer. Snap er niks van.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voer niet aan te slepen

Bericht door Anne »

Wat gaat er dan precies mis na twee of drie dagen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Jeanine1984
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2021 11:11

Re: Voer niet aan te slepen

Bericht door Jeanine1984 »

Dan eten ze het weer te snel op waardoor ze 's nachts weer zonder zitten en Rocky gaat spugen.
Dauwerse
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2020 14:39

Re: Voer niet aan te slepen

Bericht door Dauwerse »

Ik heb dat probleem ook, maar dan een tikkeltje erger.
Ik heb een zwarte gecastreerde kater van 4 jaar die als kitten al erg verwaarloosd was, en natvoer en brokjes weigerde te eten.

Daarin tegen eet meneertje alleen maar verse ingevroren vis, tonijn, tilapia, koolvis, kabeljouw, (wilde) zalm, smulvlees (van smuldier) en pangafilet, het is niet aan te slepen, vooral de tonijn is haast niet te krijgen, en ik loop er op leeg.
En verse vis van de visboer daar loopt hij gewoon voor weg en weigert het te eten.

Bij de dierenarts geweest en die heeft van allerlei voer geadviseerd maar daar trekt meneertje z’n neus voor op, en sommig voer betaal je de hoofdprijs, zo’n €4,= voor 40gr. en als hij dat nou zou eten dan heb ik dat er wel voor over, maar ook voor dat dure (bijna onbetaalbare) voer loopt ie gewoon bij weg, hij snuffelt even en ….. doei!

En als je denkt, dan geef ik hem een paar dagen niets, dan trek je aan het kortste eind, want dan eet hij gewoon niet.
Als kitten heeft hij wel eens een ééndagskuiken gegeten, maar daar bleef het dan ook bij.

Kennen mede forumgenoten dit probleem ook? Laat mij dan hun oplossing weten aub
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voer niet aan te slepen

Bericht door Rik »

Dauwerse schreef: 20 sep 2022 11:31 Daarin tegen eet meneertje alleen maar verse ingevroren vis, tonijn, tilapia, koolvis, kabeljouw, (wilde) zalm, smulvlees (van smuldier) en pangafilet, het is niet aan te slepen, vooral de tonijn is haast niet te krijgen, en ik loop er op leeg.
Oef, dat is nogal veel vis voor een kat. Erg veel omega-3 en omega-6. Dat lijkt mij niet gezond.
Plus dat vis erg snel verteerd en niet echt verzadigd. Geen wonder dat het niet aan te slepen is.
Dauwerse schreef: 20 sep 2022 11:31 Bij de dierenarts geweest en die heeft van allerlei voer geadviseerd maar daar trekt meneertje z’n neus voor op, en sommig voer betaal je de hoofdprijs, zo’n €4,= voor 40gr. en als hij dat nou zou eten dan heb ik dat er wel voor over, maar ook voor dat dure (bijna onbetaalbare) voer loopt ie gewoon bij weg, hij snuffelt even en ….. doei!
Heb je ook wel eens KVV geprobeerd?
Worsten vlees uit de diepvries. Dat heb je al tussen de €3,50 tot €7 per kg.
Dat heeft een hoog vlees gehalte (nou ja, is alleen maar gemalen vlees, bot en organen) en vult wel.
En er is ook vis-KVV. Dat lijkt mij ook veel beter dan de winkel vis en is veel goedkoper.
Kijk bv eens op https://www.animalfoodexpress.nl/kvv/kvv-voor-katten
Het makkelijkste is natuurlijk een KVV bij een lokale winkel halen om te kijken of hij het lust.

Er zijn ook verschillende merken en (dier)soorten. Allemaal verschillend. Dus het kan best zijn dat hij het een niet lust en het ander wel. Het blijft dus een kwestie van proberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie