Wat wanneer aanbieden?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Anne-Marie54
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2021 16:27

Wat wanneer aanbieden?

Bericht door Anne-Marie54 »

Ik heb enkele weken een poes van 7 jaar geadopteerd vanuit het opvangcentrum. Zij is erg verlegen en ik kan tot nu toe nog geen contact met haar maken. Maar ik heb geduld. Vanuit het opvangcentrum is mij geadviseerd om de hele dag door brokjes beschikbaar te stellen en 1x daags nat voer te geven. Nu weet ik dat katten slim zijn en wat gebeurt er nu? Als ik in de keuken ben om eten klaar te maken ( ontbijt, lunch of diner maakt niet uit) komt ze mauwend langzaam uit haar schuilplekje. De eerste toenadering. Maar wat kan ik haar dan geven? Ik heb elders in het forum al gelezen dat je dan bijvoorbeeld in de ochtend de brokjes met wat water kunt mengen en dat dan kan geven. Om half 11, als ik koffie ga drinken krijgt ze wat snoepjes. Die komt ze afwisselend opeten. ‘S avonds krijgt ze een klein blikje nat voer. Maar wat dan bij de lunch? En kan ik misschien beter gewoon 3 eetmomenten aanhouden en niet voor de hele dag brokjes klaarzetten, maar eten bijv. afmeten? Wie kan mij hierin raad geven?
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Wat wanneer aanbieden?

Bericht door Ani »

Hoi Anne-Marie,
Wat leuk dat je een volwassen poes hebt geadopteerd. Je schrijft dat je tot nog toe geen contact met haar kunt maken, maar zij zoekt wel al toenadering. Inderdaad als je met eten in de keuken bezig bent. In principe hoef je haar op die momenten geen eten te geven, maar haar aan je hand laten ruiken en tegen haar praten zal haar zeker op het gemak stellen.

Drie of vier eetmomenten aanbieden is prima. Katten houden van regelmaat en voorspelbaarheid en daarmee hou je ook de hoeveelheid die zij verorbert in de hand. En voorkom je over-eten. Veel brokjes bevatten welhaast geen vlees (voedingswaarde) maar wel dikmakers als suikers en granen. Kattensnoepjes zijn over het algemeen ook niet echt gezond, hoewel er ook gezonde alternatieven zijn. Iedere dag snoepjes, dat is lief bedoeld, maar hou het dan echt bij enkele.

Brokjes met water mengen is in principe niet nodig bij een volwassen kat. Soms mengen mensen water bij wanneer ze kittens brokjes gaan voeren, om te wennen. Of bij het wisselen van de tandjes. Wellicht dat bij de opvang water bij de brokjes is toegevoegd omdat ze te weinig dronk en met brokjes krijgt ze ook geen vocht binnen. Katten zijn van nature gewend prooi te eten, dat is vlees en behoorlijk wat vocht in een. Het is verstandig om op verschillende plekjes een drinkbakje neer te zetten. En het water dagelijks te verversen.
Welke brokjes krijgt ze?

Hoewel ze al volwassen is kun je haar best uitdagen om te spelen. Op die manier kun je contactmomenten met haar opbouwen.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Anne-Marie54
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2021 16:27

Re: Wat wanneer aanbieden?

Bericht door Anne-Marie54 »

Hoi Ani, dank je wel voor jouw uitleg. Ze komt echt nog niet te dichtbij, maar blijft waakzaam op een afstandje. Als ik langzaam langs haar loop en haar daarbij negeer blijft ze wel zitten, maar maak ik een beweging of geluid schiet ze weg. Ik ben afgestapt van de hele dag brokjes; ik had daarmee geen overzicht hoeveel ze daadwerkelijk at. Ik geef haar nu 50 gram brokjes van Hill’s , die eet ze door de dag heen op. Die zijn ‘s avonds op. Om 18:00 uur krijgt ze een blikje Gourmet Gold paté. Ze drinkt heel goed.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Wat wanneer aanbieden?

Bericht door Ani »

Fijn dat ze goed drinkt, dat is belangrijk, en goed dat je er zicht op hebt. Omdat zij al zeven jaar is en uit de opvang komt kun je niet altijd achterhalen wat ze heeft meegemaakt en waarom ze schrikachtig is. Als ze lang in de opvang heeft gewoond is het natuurlijk sowieso wennen voor haar. Sommige katten zijn ook gevoelig voor geluid. Winston van mij sprint ook weg bij bepaalde geluiden. Ik hoop van harte dat ze zich steeds meer op haar gemak gaat voelen. Tegen haar praten, haar naam noemen en uitnodigen tot spelen kan daarbij helpen.

Goed dat je brokjes afgewogen aanbiedt. Kreeg zij ook Hill’s bij de opvang, vanwege een dieet? Hill’s brokjes staan niet echt goed aangeschreven, onder andere vanwege een laag vleesgehalte. Op de website van Hill’s bijvoorbeeld geven zij geen inzicht in percentages vlees, orgaan etc.
Gourmet is een merk met eveneens een laag vleespercentage en wordt gevuld met granen. Ook zitten er suikers in. Daatdoor krijgt je poezenbeest wel weinig voedingsstoffen binnen denk ik.
https://www.catmoneo.nl/gourmet/

Misschien kun je je oriënteren op kwalitatiever voer en eens uitproberen. Tips vind je op: www.voerwijzer.com
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Anne-Marie54
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2021 16:27

Re: Wat wanneer aanbieden?

Bericht door Anne-Marie54 »

Zo zie ja maar weer dat ik nog heel veel te leren heb. Ze kreeg inderdaad deze voeding in het opvangcentrum en dat heb ik doorgezet, zonder me daar verder in te verdiepen. Ik ga hier zeker naar kijken en in de tussentijd blijf ik geduldig wachten tot het zover is dat ze me echt vertrouwd en naar me toe zal komen.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Wat wanneer aanbieden?

Bericht door Ani »

Fijn dat je er wat aan hebt. Bijvoorbeeld Royal Canin en Hill’s zijn best wel zwaar overschatte merken namelijk.
Succes met het wennen en laat nog eens weten hoe het met jullie gaat! 🍀
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie