Overgewicht of niet? Dieet of niet?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Overgewicht of niet? Dieet of niet?

Bericht door Edwinek »

Onze Geisha (sinds 8 maanden bij ons, 6 jaar oud, exotisch korthaar, maar niet helemaal puur) weegt momenteel rond de 5 kilo (gewogen met mij samen op de weegschaal).
Dat klinkt aan de ene kant als veel, maar qua bouw en figuur lijkt ze op de foto's van andere exotische korthaarkatten, hoewel ze niet helemaal puur is (niet die overdreven W-vormige snuit, zie ook haar foto rechts).
Vraag 1 is dus of ze misschien toch wat gewicht moet verliezen. Alleen, dat dachten we al eerder en ze krijgt nu (volgens de achterkant van de verpakking, Purina Adult) al een portie die eigenlijk voor katten van rond de 4 kilo is. Veel minder wil ik niet geven. De brokjes die we geven (in 5 kleinere porties per dag) lijken precies genoeg voor haar, er blijven er meestal een paar liggen aan het eind van de dag (4 of 5).
Ze is overigens een pure binnenkat, maar wel bewegelijk en nog redelijk speels. Alleen spelen we niet zoveel met haar nu, gezien haar recente boze uitvallen (zie elders op deze site). We zijn een beetje bang iets te ver te gaan en weer ruzie te hebben...
Iemand een advies?
Cerna

Re: Overgewicht of niet? Dieet of niet?

Bericht door Cerna »

Nee, geen overgewicht.

De Pers, Exotic en Brits Kort(Lang)haar zijn gedrongen, stevige katten en dan is 5 kilo netjes.
Onze Brits Kortharen wegen rond 5,3 kilo en zijn ook niet te dik (muv Laila die bijna 7 kilo weegt :cry:, maar heel bescheiden eet)
Gebruikersavatar
Edwinek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2021 13:18

Re: Overgewicht of niet? Dieet of niet?

Bericht door Edwinek »

Ik dacht ook al zoiets, er staat vaker gewicht tussen 3 en 6 of tussen 4 en 8 kilo. Ze ziet er mollig uit, maar een deel daarvan is haar en pluis natuurlijk. Maar ja, onze dierenarts zou stevig gefronst hebben bij zo'n gewicht bij onze eerdere katten.
Plaats reactie