overgewicht

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Tansu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2020 11:58

overgewicht

Bericht door Tansu »

Goede avond.

Ik heb een poes die gewoon te dik is had altijd brok staan nu een tijdje maaltijd geprobeerd minder enz enz het is wel supermarkt merk dus nu wil ik het eens gaan proberen met een goed kwaliteit brokvoer veel eiwitten weinig kh enz enz het is een gesteriliseerde poes van 4 zou iemand mij advies kunnen geven wat echt goeie kwaliteit brokken zijn

Dankuuu
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: overgewicht

Bericht door TessaB »

Wij hebben een geholpen kater van 8 jaar. Gebruiken al jare royal canin sterilised demand control. Daar zijn we wel tevreden van. Uiteraard wel goed kijken op de achterkant van de zak hoeveel ze juist moeten hebben.
Wij deden dit (heel dom) op gevoel en ondertussen weegt hij toch al 5,4 kilo. Dringend tijd voor een dieet dus 😉
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: overgewicht

Bericht door Rik »

Bono weegt 6,5kg en ik vindt hem niet echt te zwaar. Het hangt dus ook van de bouw van de kat af wat teveel is

In dieetbrokken zit vaak nutteloos vulsel om veel te kunnen eten zonder veel voedingstoffen. Naar mijn mening is dat niet de juiste manier. Dan kun je inderdaad beter kwalitatief goed voor geven maar wat minder ken voedselverrijking om het hongerige gevoel weg te nemen).

Maaltijden met kwalitatief goed natvoer is beter dan welke brok ook. Probeer dus minimaal een maaltijd kwalitatief goed natvoer te geven.

Onderstaand is een oud lijstje en er kon nog 1 of 2 merken bij (maar weet uit mijn hoofd niet welke).
Hoge kwaliteit brokken:
Orijen
Arden Grange (wel de engelse zooplus maar ook in o.a. webwinkels)
Applaws
Natural Health (Carnivore) (niet bij zooplus maar wel diverse webwinkels zoals deze)
Renske (niet bij zooplus maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Nutrivet
Porta 21 graanvrij
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Solid Gold (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
Timberwolf Serengeti (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)

Natvoer, waar je ze uiteindelijk wel naartoe wilt hebben is iets minder kritisch omdat er veel vocht in zit (wat heel goed is voor de kat). Maar ook daar wil je naast vocht een hoog vleesgehalte.

Premium natvoer:
Animonda carny
Almo Nature
Mac's Cat
Cosma
Bosita
Porta 21
Shinycat (Gimpet)
Applaws
Schesir
Hermanns Bio kattenvoer
Renske (de enige die niet bij zooplus staat maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)

(Cat Lovers Gold is er weer in natvoer :edance: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tansu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2020 11:58

Re: overgewicht

Bericht door Tansu »

Dankuu

Ik ga nog langs de DA met haar voor bevestiging.
Maar denk zeker wel dat het overgewicht is ze ziet er namelijk uit als een peer :???:
Ik geef haar elke dag ook natvoer maar alleen natvoer vind ik niet kunnen want dan krijgt ze in de ochtend wat en dan pas weer als ik klaar ben met werken en dat vind ik zielig of zie ik dat verkeerd
Ze drinkt gelukkig wel heel veel zie haar meerdere malen per dag aan het waterfonteintje staan en plast ook meerdere keren op een dag
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: overgewicht

Bericht door Rik »

Tansu schreef: 06 nov 2020 07:32 Maar denk zeker wel dat het overgewicht is ze ziet er namelijk uit als een peer :???:/
Hihi. Ja, een peervorm is zeker niet goed.

Afbeelding

Ik geef hier in drie maaltijden. Voor het werk (8:30), na het werk (17:30) en voor slapen gaan (23:00). Als ik hier brokken laat staan worden die allemaal direct (binnen 10 seconden) door Bono opgepeuzeld en heeft Yuna niets meer. (3 maaltijden vindt ik het minimale, meer mag. Maar sommige mensen beweren zelfs 2).

Maar als je het vervelend vindt... er zijn ook voedselbakken op timer die ook geschikt zijn voor natvoer.

Het drinken komt overigens omdat er in brokken stoffen zitten die een kat tot drinken aanzet (zoals zout bij mensen). Dit omdat katten uit zichzelf al weinig drinken en in de natuur het meeste vocht uit prooi halen.

Waarom je moet stoppen met free feeding van je kat

You're Feeding Your Cat All Wrong!

Maar goed. Free-feeding is ook een keuze.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tansu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2020 11:58

Re: overgewicht

Bericht door Tansu »

Super bedankt voor je reactie ik ben het helemaal mee eens ze is een 4 free feeding lukt niet meer en wil ik niet meer bak met timer heb ik geprobeerd ma dan gaan de katten van elkaar eten.
Dus het beste zou zijn alle brokken wat ik nu heb opmaken en 3x per dag nat of droog nat droog ?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: overgewicht

Bericht door Rik »

Sowieso is altijd brokjes hebben staan niet handig voor een kat met overgewicht. Zeker niet als er meerdere katten zijn. Dus inderdaad de brokjes opmaken en dan kwalitatief goed natvoer geven in maaltijden. Je kunt ook een combinatie doen ('s ochtends droogvoer en 's avonds natvoer). Dan heb je in de hand wie hoeveel eet.

Je kunt dan ook voor de kat met overgewicht werken met voedselverrijking (waardoor deze langzamer moet eten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tansu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2020 11:58

Re: overgewicht

Bericht door Tansu »

Jaa dat doe ik al ik heb zo slow feeder bak waar ze lekker lang mee bezig is anders is het in een paar minuten op dan ga ik eerst alle brokken opmaken en dan over na volledig goeie nat voer plaats van dat goedkope rommel!!
Plaats reactie