Dieetvoer

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Sharoonx
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2020 17:45

Dieetvoer

Bericht door Sharoonx »

Heyhey!

Mijn kat heeft last van blaasgruis (Struviet). Op dit moment zijn er geen klachten meer. Ik denk zelf dat het komt door te weinig drinken aangezien mijn kat vrij weinig drinkt.. Ook heeft mijn kat een voedselallergie (Hij reageert niet op alle voer allergisch, maar weet niet waarvoor die precies allergisch is)

Nou heb ik een vraag aangezien ik vaak dingen zie over dat een kat niet te lang op blaasgruis voer mogen blijven zitten. Mijn kat krijgt op dit moment RC S/o-AFR. Dit voer krijgt die nou 9/10 maandjes. Ook vind ik dit voer best duur. (€35 voor 2 Kilo) wat ik natuurlijk best wil betalen als dat nodig is en ze hierdoor klachten vrij blijft.

Maar mijn vraag is dus, kan ik van voer wisselen wanneer de kat klachtenvrij is, en wat is dan goed voer?
kittentjes

Re: Dieetvoer

Bericht door kittentjes »

In principe moet je levenslang blaasgruis voer geven maar niet de s/o variant die is blaasgruisoplossend en die mag je maar tijdelijk gebruiken. Je moet nu de voorkomende variant kopen en dat kan van hills, sanabelle of andere merken zijn. Vaak urinary genaamd.

Er wordt wel gezegd als ze het een keer hebben gehad dat ze er gevoelig voor zijn en het weer terug kan komen. Daarom dus de voorkomende variant.


Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dieetvoer

Bericht door Rik »

Of overgaan op natvoer. Dat je een kat weinig ziet drinken, zelfs als deze op brokken staat, is al zorgelijk.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dieetvoer

Bericht door Synemios »

Je zit wel ook met die allergie.
Je gebruikt nu de multifunction s/o -afr

Deze?

https://www.royalcanin.com/nl/cats/prod ... -droogvoer

Ik schrik wel van de ingrediënten,
maar goed ik gebruik ook de multifunction en dan de GFR-AFR en daar wordt ik ook niet blij van.
Ik begrijp wel dat je op zoek wilt naar iets anders, het is duur voer en de ingrediënten zijn ook niet geweldig.

Ik zou wel navragen of dat tijdelijk gebruik ook voor deze variant geldt.

Is de allergie nu wel onder controle?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sharoonx
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2020 17:45

Re: Dieetvoer

Bericht door Sharoonx »

Synemios schreef: 07 okt 2020 22:37 Je zit wel ook met die allergie.
Je gebruikt nu de multifunction s/o -afr

Deze?

https://www.royalcanin.com/nl/cats/prod ... -droogvoer

Ik schrik wel van de ingrediënten,
maar goed ik gebruik ook de multifunction en dan de GFR-AFR en daar wordt ik ook niet blij van.
Ik begrijp wel dat je op zoek wilt naar iets anders, het is duur voer en de ingrediënten zijn ook niet geweldig.

Ik zou wel navragen of dat tijdelijk gebruik ook voor deze variant geldt.

Is de allergie nu wel onder controle?
Ja klopt dat is hem, zal de dierenarts is bellen en vragen naar advies. De allergie isnonder controle inderdaad
Sharoonx
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2020 17:45

Re: Dieetvoer

Bericht door Sharoonx »

Rik schreef: 07 okt 2020 22:24 Of overgaan op natvoer. Dat je een kat weinig ziet drinken, zelfs als deze op brokken staat, is al zorgelijk.

Ik gooi er vaak een klein beetje melk doorheen. Daardoor gaat die wel iets drinken. Natvoer geef in helemaal niet aangezien ze die niet hebben met dit voer. Maar als ik het bakje water neerzet kan in het een week laten staan en is er nog niks uit (Laat her geen week staan hoor 🤪)

Maar goed, zal daarover ook is bellen. Wat kunnen de redenen zijn van het weinig drinken?

Misschien dat die uit plassen drinkt. Laat af en toe ook wel eens de kraan zachtjes aanstaan zodat die daar uit gaat drinken of het doucheputje vind die ook geweldig. Maar weet niet hoeveel daar uit gedronken word haha
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dieetvoer

Bericht door Rik »

Sharoonx schreef: 08 okt 2020 12:37 Maar goed, zal daarover ook is bellen. Wat kunnen de redenen zijn van het weinig drinken?
Katten drinken uit nature al heel weinig. Ze krijgen normaal hun vocht binnen via voer (prooien die ze vangen). Als een kat brokken eet dan zou je hem normaal gesproken toch echt ook meer moeten zien drinken.
Sharoonx schreef: 08 okt 2020 12:37 Misschien dat die uit plassen drinkt. Laat af en toe ook wel eens de kraan zachtjes aanstaan zodat die daar uit gaat drinken of het doucheputje vind die ook geweldig. Maar weet niet hoeveel daar uit gedronken word haha
Ja, als hij naar buiten kan dan kan het natuurlijk zijn dat hij ergens anders drinkt.

Maar zoals ik al zei, katten drinken zelf heel weinig. En te weinig drinken kan dus ook weer het blaasgruis bevorderen (en allerlei andere aandoeningen). Plus dat er in brokken dingen zitten wat een kat helemaal niet nodig heeft (aardappelen, erwten, granen). Dit moeten ze er wel in doen om een brok te kunnen vormen (anders valt die uit elkaar). Allerlei koolhydraten. Een kat met blaasgruis op brokken laten staan klinkt mij onlogisch in de oren.
Voldoende vochtinname is erg belangrijk bij de behandeling van blaasgruis. Door de toename van drinken wordt het urinevolume vergroot, waardoor de concentratie van mineralen en stoffen in de urine daalt.
Over het algemeen gaat katten meer drinken als ze ECOstyle Blaasgruis kattenvoeding eten. Dit is een natuurlijke reactie door de kruiden in het voer. Dit is gunstig dus geen reden tot bezorgdheid!
https://www.ecodiervoeding.nl/blogs/alg ... ij-katten/

Ik geef vers vlees en zie ze ook heel weinig drinken. Maar ik weet dat ze dus wel veel vocht binnen krijgen via het voer.
De dagelijkse waterbehoefte van een gezonde kat: 30-40 milliliter per kilo lichaamsgewicht
https://hartvoordieren.nl/kat-wil-niet-drinken-tips/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Dieetvoer

Bericht door Anne »

Ik zou deze vraag voorleggen aan de da
Wat voor melk geef je precies?
En je kat reageert niet op de melk?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie