Mag een gezonde kat ook nierdieet eten?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Mag een gezonde kat ook nierdieet eten?

Bericht door Anne »

Het gaat om Joep, een gezonde gecastreerde kater van bijna 11 jaar. Hij is gewend om met Bella urinary brokjes te eten in de keuken. Maar nu Bellla nierfalen heeft krijgt ze renal select van rc, een nierdieet wat ook geschikt is voor katten met blaasgruis
Het mooiste zou zijn als Joep dit ook mag hebben, dan hoef ik deze twee niet uit elkaar te halen tijdens het eten. Het is heel moeilijk om deze twee katten te scheiden, ik heb al eerder geprobeerd Bella alleen te laten eten van haar nierdieet maar dan eet ze heel weinig omdat ze de gezelschap mist en haar vertrouwde plekje in de keuken
Met als gevolg dat ze bijna niks eet
Dus als Joep dit ook zou mogen, onbeperkt, zou dat heel goed uitkomen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mag een gezonde kat ook nierdieet eten?

Bericht door Synemios »

Ja dat mag.
Mijn dierenarts zei dat het vanaf een jaar of 2 geen kwaad kan, want ik wilde dat toen voor Luna weten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mag een gezonde kat ook nierdieet eten?

Bericht door Rik »

Ik twijfel alleen over RC en Hills. Daar zitten ingrediënten in speciaal voor nierpatiëntjes. Soort medicijnen, hoewel ze die info niet vrij willen geven. Dat lijkt mij niet helemaal 100% goed voor niet nierpatiëntjes.

Nu is Joep bijna 11 dus misschien kan die ook wel nierondersteunend voer krijgen maar dat zijn dan denk ik meer de nier-natvoeten van de andere merken (nierondersteunend).

Zie ook berichtje van Adriana uit 2010 viewtopic.php?p=445669#p445669

Niet alleen zitten er dus 'medicijn-stoffen' in maar het bevat ook minder van andere stoffen. Een gezonde kat zou daardoor tekorten kunnen krijgen. In hoeverre dat dat ook daadwerkelijk zo is weet ik niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mag een gezonde kat ook nierdieet eten?

Bericht door Synemios »

Volgens mijn dierenarts kan ook het voer van rc en hills gewoon gegeven worden aan niet nier katten.
Ik heb dat namelijk expres gevraagd nav dat berichtl, ik heb ook jaren lang gedacht dat er medicijnen in zaten.
Volgens mijn dierenarts is het niet zo dat er extra medicijnen zijn toegevoegd aan rc en hills dat mag namelijk niet zomaar,
Het is tegenwoordig ook overal vrij verkrijgbaar dus bij wet verboden dat te doen ook niet onder het mom van geheim recept.

Anders bel je je dierenarts toch even dan vraag je het aan haar.

Ik zou sowieso aan een niet nier kat wel ook normaal voer bijgeven naast de brokjes.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mag een gezonde kat ook nierdieet eten?

Bericht door Synemios »

Dat topic is trouwens ook al 10 jaar oud, misschien dat het er toen dus wel in zat en/of dat de regelgeving inmiddels veranderd is.
Toch zit het me dan niet lekker dus ik ben even verder gaan zoeken, maar echt veel kan ik er ook niet over vinden.

Ik vond dit ( en ik weet dat Marieke en Karin dingen wel ook goed uitzoeken en artikelen veranderen als blijkt dat de info niet meer klopt)
onderop staat een stukje over nierdieet.

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik zelf een kat onder de senioren leeftijd geen nierdieet of dieet tegen blaasgruis zou geven ( dat laatste al helemaal niet) als het niet nodig is.
Ik ben er sowieso voorzichtig mee ook al mag het dus wel gegeven worden aan gezonde en volwassen, katten.

https://kattenherplaatsing.nl/als-de-ge ... r-mee-eet/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mag een gezonde kat ook nierdieet eten?

Bericht door Anne »

Bedankt Denise voor de link, interessant om te lezen
Ik heb gisteren de da gebeld hierover, maar mijn vertrouwen zakte weg toen ik de minst gemotiveerde enthousiaste assistente van allemaal aan de telefoon kreeg, ik had geen goed gevoel over haar antwoord
Zij adviseerde om een gezonde kat geen nierdieet te geven zonder uitleg, zonder redenatie

Om toch alle twijfels weg te nemen zal ik volgende week rc bellen met deze vraag, ik zal hun antwoord hier ook neerzetten zodat het gelijjk duidelijk is voor iedereen die met dit probleem komt te zitten

Ik was vergeten te zeggen dat Joep blaasgruis heeft, vandaar dat hij urinary brokjes eet

tot die tijd zal ik 50/50 geven

Joep krijgt overigens bijna nooit natvoer, dan raakt hij aan de diarree
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mag een gezonde kat ook nierdieet eten?

Bericht door Synemios »

Vervelend dat je elke keer van die assistentes krijgt die zo ongemotiveerd zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mag een gezonde kat ook nierdieet eten?

Bericht door Anne »

dat is gelukkig niet altijd zo ;-)
maar als zij opneemt weet ik wel hoelaat het is :icon_shifty:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mag een gezonde kat ook nierdieet eten?

Bericht door Synemios »

Wij hadden bij de vorige praktijk ook een assistente die daar duidelijk verkeerd zat.
Ik hecht sowieso niet zoveel waarde meer aan de mening van een assistente.
Zo vaak het advies gekregen om Luna iets te geven wat ze helemaal niet mag hebben of ze betrapt op onjuiste info of een ongevraagde mening terwijl ze niet eens alles weten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mag een gezonde kat ook nierdieet eten?

Bericht door Anne »

Ondertussen met royal canin gebeld en nu wat meer duidelijkheid
Het is toch niet goed om nierdieet te geven aan een gezonde kat ivm te weinig fosfor en andere zaken
Dan kan de kat tekorten oplopen

Het is ook zo dat rc pas bij nierfalen fase 2 nierdieet aanraad.
Bij nierfalen fase 1 raden ze dit aan
https://www.dierapotheker.nl/media/imag ... 00x600.png

Ik kreeg het advies Bella pas over te zetten zodra ze in fase 2 is beland
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Mag een gezonde kat ook nierdieet eten?

Bericht door Cerna »

Milka heeft jaren Hills-KD gegeten en had nooit tekorten (paar keer bloed laten prikken omdat er toch een oorzaak moest zijn voor het slechte eten, maar hier kwam niets uit).
Milka was een hele lastige eter en wilde alleen deze brokjes die eigenlijk bestemd waren voor Noa. Onze dierenarts heeft destijds ook geïnformeerd (bij RC en Hills) en kreeg als antwoord dat een volwassen kat deze brokjes gerust mag eten. Vooral wanneer ze daarnaast ook nog zacht voer krijgen.

Pas toen Jip 2,5 jaar geleden kwam en ook een voorkeur bleek te hebben voor KD ben ik ermee gestopt omdat het niet goed is voor een kitten en heb ik Milka met moeite op RC-Brits Korthaar en Exigent gekregen. Gelukkig is het slechte eten inmiddels al een paar jaar verleden tijd.

Voor Amber heb ik RC-Ageing 12+. Lijken me een beetje dezelfde soort brokjes als die RC jou geadviseerd heeft, alleen wel verkrijgbaar in zakjes van 400 gram waardoor de brokjes langer lekker blijven. Amber vindt ze heerlijk (Jip ook :eshifty: ) Ik weet alleen niet of het ook geschikt is voor katten met blaasgruis.
Milka heeft ook blaasgruis gehad (oxalaat), maar nooit dieetvoer gehad (kreeg ik er echt niet in). In plaats daarvan heeft ze een half jaar 2x daags een pilletje Eurologist gehad en daarna nog een half jaar 1x daags een pilletje. Dat is vier jaar geleden en het is gelukkig nooit meer teruggekomen.
Ik denk ook dat wat ze in brokjes stoppen om blaasgruis te voorkomen, ze ook in een pilletje kunnen stoppen?

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... oer/239099
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mag een gezonde kat ook nierdieet eten?

Bericht door Synemios »

Voor kittens of zogende katten staat er ook duidelijk bij dat het dan niet goed is.
En ja logisch dat ze minder fosfor en eiwitten binnen krijgen met nierdieet, ( dat is ook het doel van een nierdieet) maar dat is bij alle merken nierdieet zo.
Ik zou wat Bella betreft even vragen wat de dierenarts er van vind om haar van nierdieet af te halen.
Irisfases:

http://www.iris-kidney.com/pdf/IRIS_Sta ... d_2019.pdf
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mag een gezonde kat ook nierdieet eten?

Bericht door Anne »

Annet ik heb ook wel eens overwogen om Bella eurologist te geven en dan met een nierdieet wat ze wel lust
Ondertussen is ze ook alweer gestopt met het eten van de renal select
Joep vindt het geweldig en vreet zo twee bakjes leeg
Raar hoor dat er verschillende antwoorden bestaan
Maar ik blijf gewoon dan bij de urinary brokjes die Bella krijgt, daar zitten 24% aan eiwitten in en in de rc stage 2 28%
De laatste bevat geen fosfor, de urinary zit op 0,35% aan fosfor
bella eet de brokjes graag,samen met Joep dus laat ik het maar zo
Anders moet ik ze gaan scheiden of Joep ook aan de eurologist zetten

Wat was de oplossing voor Mika ook alweer om wat beter te gaan eten, was dat niet laxapast?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Mag een gezonde kat ook nierdieet eten?

Bericht door Cerna »

Anne schreef: 18 jun 2020 10:06Wat was de oplossing voor Mika ook alweer om wat beter te gaan eten, was dat niet laxapast?
Goed onthouden :smile: Iedere morgen krijgt ze een flinke lik en het werkt nog steeds.
Maar bij Milka werd het slechte eten ook veroorzaakt door Noa. Noa was erg dominant en een jaar ouder dan Milka en ondanks haar ziekte, zat ze Milka regelmatig te jennen. Wanneer Milka naar buiten wilde, joeg Noa haar weer naar binnen. Wanneer Milka op de linnenkast ging liggen, volgde Noa haar al snel en ging Milka weer ergens anders liggen.
Nadat Noa was overleden veranderde Milka enorm en nu kan ze gaan of staan waar ze wil zonder dat iemand haar stalkt. Ik mis Noa nog steeds, maar voor Milka was het het beste wat haar is overkomen.
Plaats reactie