Mirtazepine bij chronische nierziekte gevaarlijk?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
IngridM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:55
Locatie: Delft

Mirtazepine bij chronische nierziekte gevaarlijk?

Bericht door IngridM »

Mijn kat heeft chronische nierziekte en staat op anti-misselijkheidsmiddel waar hij niet echt bijwerkingen van heeft.
Omdat het eten ook wat slechter gaat heb ik gevraagd om mirtazepine, 1/8e per 3 dagen. Kan ik straks op gaan halen.
Maar....toen zag ik ergens dat je op moet passen om dit te geven bij katten met nierfalen. Maar er staat niet bij waarom.

Ga ik ook zo nog wel even aan de dierenarts vragen bij ophalen maar ik hoor ook graag van ervaringsdeskundigen.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we hem straks eerder weg moeten brengen door dit medicijn omdat zijn nieren er opeens helemaal mee stoppen of 3 x zo snel achteruit gaan........
De drie musketiers stellen zich voor !!! viewtopic.php?t=5967
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mirtazepine bij chronische nierziekte gevaarlijk?

Bericht door Rik »

Het is zelfs 1/8e om de dag (dus elke 2 dagen) voor nierpatientjes.
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine

1/8e is werkelijk een kruimel dus de dosering is al heel laag. Maar je moet dit ook echt zien als laatste 'redmiddel' om de kat weer aan het eten te krijgen. Het lijkt mij eigenlijk ook niet de bedoeling om dit voor langere tijd om de dag te geven. 1, 2 of misschien 3 keer kan. Maar dan moet ie ook zo goed gaan eten dat zijn ureum waardes weer herstellen waardoor hij minder misselijk is en zelf weer gaat eten. Als dat niet gebeurd denk ik dat het doorgaan met mirtazapine alleen maar een lapmiddel zal zijn om hem nog zijn laatste dagen door te slepen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
IngridM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:55
Locatie: Delft

Re: Mirtazepine bij chronische nierziekte gevaarlijk?

Bericht door IngridM »

Rik bedankt voor je reactie. Dierenarts adviseerde toch 1 x per 3 dagen. Ik heb het donderdag gegeven maar het is nu niet zo dat hij nu vreet, het lijkt niet veel te doen eigenlijk. Ga denk ik terug op de anti misselijkheid. Helaas moet die wel elke dag dat is dan weer zeer spijtig........ kat wordt steeds bozer.
De drie musketiers stellen zich voor !!! viewtopic.php?t=5967
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mirtazepine bij chronische nierziekte gevaarlijk?

Bericht door Synemios »

Heb je dan geen anti misselijkheid gegeven samen met de mirtazapine?
Zo nee, dan zou ik eerst beiden proberen.
Want als een kat misselijk is dan kun je wel mirtazapine geven maar dan gaan ze vaak toch niet meer eten.
Daarom altijd samen geven.

Ik heb het bij mijn nierfaal katten eerder gegeven zonder problemen en ik geef het nu ook heel soms aan Lizzy als ze een dip heeft.
Maar altijd samen met een middel tegen de misselijkheid.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie