Wat is beste voeding bij oxalaat stenen

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Charlotte van Bo
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2020 21:17

Wat is beste voeding bij oxalaat stenen

Bericht door Charlotte van Bo »

Mijn kat is net voor de 2de keer in een jaar geopereerd ivm oxalaat blaasstenen. Na de eerste keer heb ik brokjes nierdieet van Specific via de dierenarts gegeven. Nu is een jaar later z’n blaas weer vol met steentjes. Ik heb er op internet eens meer over gelezen en zie van alles voorbij komen.

Volgens mij is het in ieder geval van belang dat hij veel meer natvoer gaat eten, meer gaat drinken en minder stress heeft. Ik heb Bach bloesem druppels en een drinkwaterfonteintje besteld. Nou zit ik met het voer. Hij lust het niernatvoer van Specific dat ik via mn da koop niet.

Ik heb nu natvoer van Royal Canin besteld, die voor nierproblemen en daarnaast ook de urinary. Bij die laatste staat dat het voor struviet en oxalaat is, wat mij tegenstrijdig lijkt ivm de ph. Royal Canin geeft aan dat het belangrijker is dat het voer nat genoeg is zodat de urine goed verdund is. Ze geven ook aan dat geen enkele leverancier voedsel heeft dat echt helpt bij voorkomen oxalaat stenen.

Ik zag op dit forum dat mensen met katten die meerdere keren geopereerd zijn enthousiast waren over Eukanuba oxalaat. Dat is alleen in brokjes (Eukanuba zelf geeft aan dat er ook natvoer is maar ik vind het niet). DIt wil ik obv de ervaringen eigenlijk gaan proberen maar er wordt ook weer gezegd zoveel mogelijk natvoer?
Hebben jullie advies wat te doen, mis ik nog dingen?
Johanneke1
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2022 11:38

Re: Wat is beste voeding bij oxalaat stenen

Bericht door Johanneke1 »

Beste Charlotte,

Ik heb helaas geen antwoord op je vraag, maar ik heb ook een kat waarvan sinds kort bekend is dat hij oxalaat blaasgruis heeft. De dierenarts heeft aangeraden over te stappen op hills c/d & hills s/d of royal canin s/o. Hij lijkt dit allemaal niet lekker te vinden, maar nog belangijker vraag ik me net als jij ook af waarom dit wordt voorgeschreven bij oxalaat. Niemand kan mij een goed antwoord geven. Via internet ben ik ook gaan zoeken en ben het meer in de hoek van een nier dieet gaan zoeken. Het allerliefst wil ik hem overzetten op natvoer, maar dat werkt nog niet echt..
Heb jij inmiddels al vooruitgang geboekt in je onderzoek?
Plaats reactie