Kieskeurigheid Lizzy

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Kieskeurigheid Lizzy

Bericht door Synemios »

Allereerst moet ik eerst even zeggen dat Lizzy al vanaf dat ze klein is behoorlijk kieskeurig is.
Maar nu ze het eea mankeert is dat alleen maar erger geworden.

Ook zijn we wat voer betreft behoorlijk beperkt.

Lizzy heeft last van voedselallergie, chronische alvleesklierontsteking, Nierfalen en hyperthyreoïdie.
Vooral dat laatste zorgt bij mij voor veel stress omdat het al moeite kost haar op gewicht te houden als ze gewoon goed zou eten doordat die schildklierwaarde nog steeds te hoog is.

Lizzy heeft daarvoor een behandeling met radio-actief jodium gekregen maar helaas is dat nog niet aangeslagen ( kan 6 maanden duren) en daarom zijn pillen nu ook geen optie.

Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar tips om haar haar natvoer te laten eten.
Ze krijgt nu rc renal kip, tonijn of kattovit kip, kalkoen.
Momenteel wil ze dit weer niet eten.
Kan net zo goed zijn dat ze het over een week weer wel eet,
daarbij is het eigenlijk voor de jeuk ook niet zo’n succes maar ja het houdt een beetje op anders.

Purina nierdieet is ze gek op maar daar kan ze niet tegen ( jeuk en diarree)
Schesir is ze gek op maar dat is geen nierdieet, dat krijgt ze alleen als ze echt niet eet met ipa er door.

Nu heb ik vandaag maar weer wat anders gekocht: hills renal kip en stoofpotje van hills ( ook renal)
Het stoofpotje vind ze nu lekker maar kan morgen anders zijn.

Verder eet ze geen mouse, pate dus het moeten stukjes in saus zijn, er mag ook niks van zalm of rund of eend inzitten ( diarree)

Ik strooi er soms wat Cosma snoepjes overheen maar dat likt ze eraf en dan is ze er weer klaar mee.
Wat brokjes betreft krijgt ze multifunction renal- hypoallergeen maar daar eet ze echt niet genoeg van.

Wat kan ik nou verder nog doen om het eten voor haar zo aantrekkelijk mogelijk te maken?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kieskeurigheid Lizzy

Bericht door Rik »

Grappig. Ik had hier vanochtend KB insect compleet op het menu staan. Nou, je had het gezicht van Yuna moeten zien. Hoe ik het me in mijn hoofd haalde om dat voor te schotelen. Een snifje en ze liep gelijk weg. Na proberen wat meer aan te bieden heb ik er dus ook maar een Cosma snoepje overgekruimeld. En toen ging mevrouw het toch wel eten. 'S-avonds en nét nog een portie en ze heeft het (met gekruimeld snoepje) netjes opgegeten. Ik had die snoepjes moeten hebben toen Bowy slecht at met haar nierprobleem. En hele uitkomst.

Kun je naast een Cosma snoepje eroverheen er ook eentje doorheen mengen? Zou dat helpen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kieskeurigheid Lizzy

Bericht door Synemios »

Ja dat vind ik een goed idee,
Straks even proberen.
Typisch toch, Luna is weer wel gek op insect, terwijl Lizzy ook zoiets had van wat geef je mij nou! 😂
Cosma snoepjes zijn super voor dit soort dingen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kieskeurigheid Lizzy

Bericht door Synemios »

Ze heeft wel iets beter gegeten met stukjes Cosma snoepjes er door gemixt, dus dat was een goed idee van je Rik 😉
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kieskeurigheid Lizzy

Bericht door Rik »

Fijn. Hier werd het ook nog wel aarzelend en met lange tanden gegeten maar het ging er in ieder geval wel in 😸

Morgen staat er hier wilde duif op het menu. Dat eten ze in ieder geval allebei wel gretig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Kieskeurigheid Lizzy

Bericht door Douraque »

Hier exact hetzelfde. Voordat mijn kat ziek werd, was ze al een kieskeurige eter. Maar nu met die chronische alvleesklierontsteking en voedselintolerantie/allergie is het erger geworden.

Qua natvoer gat Trovet paard aardig, in het begin was het aanvallen en nu eet ze het met lange tanden. Ik heb trovet venison geprobeerd, maar daar moet ze niets van hebben. Nu vandaag heb ik konijn neergezeten en het eerste beetje ging naar binnen. Nu kijken of ze het blijft eten.

Qua droogvoer eet ze prins hyperallergenic goed. Alleen vandaag een nieuwe zak aangebroken en ze ging er eerst met argwaan naar zitten staren. Nadat ze een paar brokken had probeert dacht ze, o ja dit lust ik
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kieskeurigheid Lizzy

Bericht door Anne »

Ik geef ze hier natvoer aangelengd met warm water. Dat werkt meestal voldoende
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Kieskeurigheid Lizzy

Bericht door Cerna »

Poeh, lastig hoor met zoveel ziektes. En dan ook nog zo'n jonge kat.

Wanneer het mijn kat zou zijn denk ik dat ik toch in eerste instantie zou kiezen voor het eten en dan de gevolgen van dit eten op de tweede plaats zou zetten.
Dat betekent dus Purina nierdieet en dan tegen de jeuk een Cortalone-injectie en tegen de diarree Puur Gastri. Echter, geen idee of dit een haalbare kaart is en hoe het dan zal gaan met de andere ziektes. Is Mirtazapine ook een optie of zijn de nieren daarvoor te slecht?

Ik wens je in ieder geval veel sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kieskeurigheid Lizzy

Bericht door Synemios »

Ik had het vanmiddag echt ook even gehad, ik voel me zo machteloos soms.
Die schildklier zou er juist voor moeten zorgen dat ze veel eet maar op de 1 of andere manier valt Lizzy gewoon steeds buiten de plaatjes wat het ook nog moeilijker maakt.

@ Anne
Als ik er water door doe of het warm maak gaat ze kokhalzen, dus dat doe ik maar niet meer.


@Douraque,
Denk jij dat het met die alvleesklier te maken heeft?
Ik vind het zo lastig soms om uit te vinden wat ervoor zorgt dat ze slecht eet en kieskeurig is.
Lizzy krijgt ook wat anders als ze weigert het voer te eten want ik durf het risico niet te lopen dat ze te weinig eet en daarbij vind ik dat ook echt zielig.

Trovet paard, venison ( hert) en nog tig andere soorten eet ze niet.
Brokjes van Luna ( virbac insect/aardappel) eet ze ook niet, rc hypoallergeen kan ze niet tegen, hills z/d eet ze niet.
Hills D/D vond ze lekker maar toen hebben ze de hert veranderd voor eend dus dat zorgde ook weer voor problemen.
De brokjes die ze nu heeft gaan nog het beste maar daar eet ze echt te weinig van.

Annet,

Ik neig ook steeds meer naar eten wat ze dan wel lekkerder vind maar dan nog eerder fout voor de nieren.

Prednison is bij Lizzy ook gecontra- indiceerd ivm die alvleesklier.
het wordt wel voorgeschreven maar dan in een hele lage dosering bij alvleesklierontsteking maar zoals het nu gaat met haar alvleesklier willen we dat niet omdat er ook een kans bestaat dat die dan juist weer voor ergere problemen gaat zorgen.

In het uiterste geval krijgt ze voer wat fout voor haar nieren is maar wat ze wel kan hebben voor die allergie.
De allergie kan ook weer problemen veroorzaken met die alvleesklier.
Het is echt een heel gepuzzel soms.

Die nierwaarden schommelen van heel slecht ( crea 318) naar normaal waarden.
En die schildklier zorgt ervoor dat we er eigenlijk niet heel veel over kunnen zeggen.

Maar op de echo waren wel meerdere infarcten te zien.

Heel eerlijk gezegd denk ik niet dat ze dit nog lang gaat trekken, dus dan moeten we er misschien ook maar voor kiezen wat losser om te gaan met fout eten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Kieskeurigheid Lizzy

Bericht door Douraque »

Ik weet het eerlijk gezegd echt niet of het aan die alvleesklier ligt. Ik geef ook direct wat anders als ze het niet eet, durf ook dat risico niet te nemen.

Die van mij is op dit lastig aan het doen. Konijn at ze vanochtend een beetje van, maar nu niet meer. Maar ook paard moet ze nu niet. Haar nieuwe zak brokken eet ze met lange tanden, dus nu maar weer half om half met haar oude voer.

Hier speelt op dit moment mee dat zij extreem bang is voor vuurwerk. En ze zijn hier al begonnen. Dus als zij 1 klap hoort, rent ze met haar staart tussen haar benen weg onder het bed. Dus dat helpt momenteel ook niet echt mee
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kieskeurigheid Lizzy

Bericht door Synemios »

Wat een ellende he dat vuurwerk.
Dat heeft Lizzy ook.
Zodra er teveel herrie of onrust is eet ze niet.
Ook als Edwin eten geeft dan eet ze dus niet, alles moet rustig volgens een vast patroon.
Toen ze opgenomen was zeiden ze ook dat ze niet at, alleen snachts brokjes.
maar toen was ik daar op bezoek en heb ik een aparte ruimte gevraagd want je hoorde de hele tijd mensen op een houten trap stampen, honden blaffen etc.
Uiteindelijk toen we geknuffeld hadden en er rust was at ze het bakje volledig leeg.
Ze wilde al bijna een sonde gaan plaatsen.

Misschien reageert ze dan ook wel op mijn onrust....
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kieskeurigheid Lizzy

Bericht door Anne »

Ik kan me wel voorstellen dat je dan liever kiest foor fout voer voor haar nieren, dan helemaal niets te willen eten
Dwangvoeding kan ook nog een optie zijn, maar wel het laatste.
Ik heb het bij Bella gedaan een tijdje terug, toen de homeopatische meds nog niet goed waren ingeslagen (die moesten een tijdje inwerken voor het aansloeg)
Sterkte met alle romslomp erom heen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kieskeurigheid Lizzy

Bericht door Synemios »

Als ze echt niet eet zit ik meteen bij de DA want dan kan het ook nog zijn dat er meer nodig is.
Dwangvoeren pas als ze ook geen fout voer meer eet, dat geeft haar stress en dat is ook weer niet goed voor die alvleesklier en haar immuunsysteem.
Ik heb iets meer buprecare gegeven nog steeds niet de volledige dosering dus ik heb nog wat speling.
Vandaag eet ze weer goed en ook nierdieet dus misschien heeft ze dan toch buikpijn.
Mirtazapine zou inderdaad ook nog een optie zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kieskeurigheid Lizzy

Bericht door Synemios »

Ik heb de rc door de blender gedaan en er een soort ragout van gemaakt.
Ze vond de ragout van hills lekker ( ik had 2 blikjes om te proberen) dus ik heb geprobeerd dat na te maken en dat werkte.
Ik heb wel ook de originele van hills bij besteld.
Dus misschien nog een idee voor andere kieskeurige/moeilijke eters ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kieskeurigheid Lizzy

Bericht door Anne »

Fijn dat je iets hebt gevonden wat er weer ingaat!! Wat van hills precies?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie