De aard van het beestje?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

De aard van het beestje?

Bericht door Geert »

Goeieavond iedereen!

We hebben een jaar geleden 2 kittens (vrouwelijk) uit het asiel gehaald en ze doen het beiden zeer goed. Ze kunnen goed met elkaar om. Een plezier om hen bezig te zien :eclap: .

Alleen, Luna (een rode poes) lijkt aanleg te hebben om een zware poes te worden. Al van toen we haar ophaalden uit het asiel (toen enkele weken oud) was het al een schattig bolletje. Aya daarentegen was net niet mager te noemen.

Beide kittens kregen altijd evenveel voeding: 1x 's morgens en 1x 's avonds, maar we weten natuurlijk niet goed wie wat opat als we weg werken zijn / 's nachts. Om enigszins controle te hebben, hebben we ons 4 maanden geleden twee SureFeeder met chip aangeschaft. We weten dus zeker dat elk nu evenveel eet. We gaven elk 2x 85gr natvoeding en elk 2x 30gr brokken per dag in 2 maaltijden (goed voor zo'n 380 kcal/dag). Beide bakjes zijn elke dag op een paar brokjes na netjes leeggegeten. Inmiddels is Aya 3,6 kg maar Luna is reeds 5,150 kg en dat voor een jonge poes van 1 jaar en 3 maanden.

Op Catmoneo vond ik een tabel met het aanbevolen calorieën per dag in functie van het gewicht. Als ik het goed heb zou dat neerkomen dat Aya tot 200 kcal per dag mag hebben en Luna 245 kcal. Met ingang van begin november houden we dit schema aan voor Luna om meer gewichtstoename af te stoppen maar na 14 dagen merken we dat ze op 5.2 kg zit en we nu een chagrijnige Luna hebben :eshifty: .

Merken voor natvoer zijn afwisselend Sheba en Wild Freedom en brokken uitsluitend van Wild Freedom (alle smaken).

Mijn vragen:
1) heb ik het goed begrepen dat Luna volgens haar gewicht 245 kcal mag hebben en ik haar hiermee ook geen tekort doe (is dat een cijfer wat jullie ook aanhouden)? Of ben ik te drastisch met de inperking van 380 naar 245 kcal?
2) of ligt het aan meer dan enkel het aantal kcal/dag (zijn 2 binnenpoezen, ze hebben hun voeding de gehele dag ter beschikking, hebben het gehele huis ter beschikking om te lopen en we spelen elke avond 1,5 uur met hen)?
3) of, gezien ze allebei exact hetzelfde krijgen en op 3 weken na even oud zijn, ligt het gewoon aan haar aanleg om mollig te worden?
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Synemios »

Zijn ze ook even groot?
Is de bouw hetzelfde?
Ras kan ook een rol spelen.
Ene kat heeft meer spieren dan de andere dus aan gewicht alleen heb je niet veel.
Ik heb hier kleine en grote katten, kleinere katten hebben minder nodig dan grotere.
En grotere katten mogen uiteraard meer wegen.
Aanleg speelt wel degelijk ook een rol.
Ik werk zelf niet met calorieën maar drastisch verlagen van voeding zou ik niet doen.
Kleine stapjes werkt beter.
Ik heb er 2 ( katers) die langzaam afvallen en wij geven metabolic.
De vraag is vind de da dat er sprake is van overgewicht?
Luna en Lizzy mogen namelijk wel 5 kilo wegen terwijl Indy onder de 4 moet blijven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Geert »

Bedankt voor uw reactie! :grin:
Ja, ze zijn even groot maar wat je zegt klopt: ze verschillen in bouw. We hebben de indruk dat Luna grover van bouw is dan Aya meer zelfs, tot voor kort vonden we, alhoewel ze toch veel in gewicht verschillen, ze er allebei goed uitzagen omdat het andere kat-types zijn.

Het zijn HTK katten.

Ze mag wat afvallen maar het huidige doel is Luna niet meer laten bij te komen. Ik schat haar 8 (op 9) op de Body Condition Score en dat kadert onder obees. Vandaar dat ik met kcal reken maar ik zie dat niet echt gebruikt worden als maatstaf hier op het forum.

Eerst volgend bezoek aan de DA is medio december (inentingen). Vorige keer bij de DA was een jaar geleden.

Metabolic: ik moet ff uitzoeken wat dit is maar het is voorlopig niet de bedoeling dat ze afvalt; alleen verdere toename tegenhouden tot we bij de DA gaan.

Hoe bepaal je het (ideale) gewicht voor uw poezels?
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Synemios »

Nou heel eerlijk gezegd kwam ik er bij Tommy en Timmy ook niet uit.
Dus wij waren vorige week bij de dierenarts en die heeft het toen helemaal uitgelegd.
Qua aangegeven kilo's heb je met gemiddelden te maken maar dat werkt dus niet als jou kat niet tot het gemiddelde hoort.
Tommy is behoorlijk groot en beiden zijn behoorlijk gespierd dus Tommy en Timmy mogen meer wegen dan gemiddeld al zijn ze nu wel te zwaar.
Ik zou als ik jou was kijken op welke hoeveelheid Luna niet chagrijnig wordt, dus een klein beetje bijgeven ( soms kan 5 gram al schelen) want ook van stress kunnen ze aankomen of eten kan dan een obsessie worden.
Hier is Tommy daar erg gevoelig voor, en hij viel dus ook niet meer af tot ik hem 5 gram extra gaf toen begon hij weer wel af te vallen.
Wij wegen ze elke week op een baby weegschaal dan kunnen we makkelijker bijsturen.

En je mag gewoon jij zeggen hoor.

Wat voor voer je geeft maakt niet zoveel uit, Tommy en Timmy doen het hier goed op maar er zijn ook mensen die kvv voeren om ze af te laten vallen bijvoorbeeld.

Wat voer beteft daar heeft Rik veel verstand van.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Geert »

Synemios schreef: 13 nov 2019 21:51 Qua aangegeven kilo's heb je met gemiddelden te maken maar dat werkt dus niet als jou kat niet tot het gemiddelde hoort.
Ja, inderdaad. Dit is het grootste probleem alvorens je actie kan ondernemen: welk is de maatstaf.
Synemios schreef: ... eten kan dan een obsessie worden.
Wel ik denk eigenlijk dat dit voor Luna wel opgaat. Zij eet haar voeding op in zeker 15 beurten. Ze is dus continu bezig met haar eten. Telkens 5 hapjes; niet gulzig maar dikwijls per dag. De laatste brokjes eet ze pas op als ze ziet dat ze verse voeding gaat krijgen. Het lijkt wel alsof ze die laatste hapjes laat liggen als reserve.
Aya daarentegen gaat amper 3 keer per dag naar haar bakje en eet dan wel een veel groter volume in een keer maar eens gegeten duurt het uren eer ze terug naar haar bakje gaat.
Synemios schreef: En je mag gewoon jij zeggen hoor.
Komt goed, dank je ;-)

Intussen op de Hill's Metabolic opgezocht. Daar wil ik nog wat mee wachten tot we het advies van de DA kennen volgende maand.

Bedank voor je reacties! :grin:
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: De aard van het beestje?

Bericht door pinguin »

Ik vind het gewoon zielig voor Luna die heeft gewoon honger. Katten horen onbeperkt toegang te hebben tot eten. (Straks komen er genoeg langs die mij tegen zullen spreken)
Ik zou meer gaan spelen met ze en voedsel verreiking geven.
Ondanks dat ik hier onbeperkt voer heb ik via de methode Simba al wel 9 ons laten afvallen binnen 1 jaar tijd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Zotvanpoezen »

Hier is Duvel heel langzaam afgevallen door andere voeding met heel weinig koolhydraten. Natvoer: Carny adult, GranataPet Delicatessen, wild Freedom, Mac's. Brokjes: PoN Fee's Favorite. Alles onbeperkt.
Sommige dingen die jij benoemt bevatten meer koolhydraten. (Behalve de Wild Freedom nat)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: De aard van het beestje?

Bericht door nellebel »

gijs bij ons was erg gefixeerd op eten (ging guusje zelfs aanvallen als het op was) en moest ook afvallen om geen medische problemen te krijgen. ze krijgen bij ons nu afgemeten voer en elke paarmaanden een paarbrokjes minder. ik geef nu op 3 vaste tijden per dag brokjes. gijs is veel minder obsessief en vaak is er nog over aan het einde van de dag. toch blijf ik in mijn tempo afbouwen, wil niet te snel gaan. hoeft ook niet volgens de DA. ze krijgen nu samen 95 gram RC oral en 2x daags een eetlepel natvoer flink aangelengd met water (ze doen met 1 blikje natvoer van gourmet 2 dagen). gijs valt heeeeeel langzaam af, vorige bezoek weer ietsje erbij, maar we zijn op de goede weg. nellie mijn eerste is ooit op zwaar dieet geweest 9bij mijn horror DA van vroeger), wat een crime, dat doe ik een kat nooooit meer aan
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Rik »

Yep. Ik, bijvoorbeeld, zit in het kamp "maaltijden" i.p.v. free-feeding. Een kat in het wild eet ook niet continue plus dat die nog inspanning levert voor zijn eten. En dan krijgt die een prooi die uit 60-70% uit water bestaat. Geen brokjes (die uit zichzelf al 'slecht' zijn).

Ik begrijp overigens wel dat er situaties (en katten) kunnen zijn waar free-feeding beter is. Maar dit is bij het merendeel niet het geval. https://youtu.be/sh_PzBx1MVs

Nu ben ik ook voorstander van KVV (vers vlees) of in ieder geval (kwalitatief goed) natvoer. En daar past het concept free-feeding ook niet echt bij. Hier krijgen ze 3x per dag eten en daar ben ik dan ook bij. Ik weet wie wat hoeveel eet. De enige brokjes die ze krijgen moeten ze hard voor werken. Lees: zoeken (snuffelmat), rennen door de kamer en andere voedselpuzzels.
Geert schreef: 13 nov 2019 20:25 Als ik het goed heb zou dat neerkomen dat Aya tot 200 kcal per dag mag hebben en Luna 245 kcal.
Maar je wilt hebben dat Aya wat aankomt en Luna wat afvalt, toch? Dan moet je die berekening natuurlijk wel aanpassen.
maar na 14 dagen merken we dat ze op 5.2 kg zit en we nu een chagrijnige Luna hebben :eshifty: .
En ook komt dan het punt kijken hoe je dat voer geeft. Alles in één keer opschrokken geeft geen voldaan gevoel en dan blijf je eten. Zoals al eerder aangegeven moet je dan echt gaan denken aan voedselverrijking (voedselpuzzels, voetselbal, antischrok-bakken etc).
Geert schreef: 13 nov 2019 20:25 1) heb ik het goed begrepen dat Luna volgens haar gewicht 245 kcal mag hebben en ik haar hiermee ook geen tekort doe (is dat een cijfer wat jullie ook aanhouden)? Of ben ik te drastisch met de inperking van 380 naar 245 kcal?
418 kJ x lichaamsgewicht in kilo^0,67 = kJ ME behoefte per dag (voor een slanke kat)
Gecastreerde katten (zowel poezen als katers) hebben ongeveer 305 kJ minder energie nodig dan ongecastreerde katten.
418kJ * 5kg^0,67 = 418 * 2,94 = 1229 kJ - 305 kJ (castratie) = 924 kJ / 4,184 = 220 kcal.

(Overigens kom ik daar via catmoneo ook op 75*5^0,67=220 kcal.)

Maar het is natuurlijk niet goed om in één keer van 380 naar 220 (of 245) te gaan. Dat moet je geleidelijk doen. En je moet dus de manier van voeren aanpassen.
Geert schreef: 13 nov 2019 20:25 2) of ligt het aan meer dan enkel het aantal kcal/dag (zijn 2 binnenpoezen, ze hebben hun voeding de gehele dag ter beschikking, hebben het gehele huis ter beschikking om te lopen en we spelen elke avond 1,5 uur met hen)?
Ja, de hoeveelheidsberekeningen zijn eigenlijk meer een leidraad. Je moet naar veel meer dingen kijken. Algehele lichaamsbouw, activiteit, leeftijd, geslacht, stofwisseling, etc., etc.
Geert schreef: 13 nov 2019 20:25 3) of, gezien ze allebei exact hetzelfde krijgen en op 3 weken na even oud zijn, ligt het gewoon aan haar aanleg om mollig te worden?
Dat ze allebei even oud zijn maakt niet uit. Ze kunnen zelfs uit hetzelfde nest komen en allebei een verschillende bouw (en aanleg) hebben. Ze kunnen (uit hetzelfde nest) zelfs verschillende vaders hebben.

Hier is Bono degene die 'big-boned' is vanuit het nest. En die kon bij 5 maanden geen maat meer houden met de brokjes. Hij at gewoon direct het hele bakje leeg. Free-feeding was vanaf dat moment voor de kittens afgelopen. Hij weegt nu 6,5kg maar ziet er niet dik uit. Yuna (altijd klein geweest) weegt nu 5,2kg en ziet er een klein beetje mollig uit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: De aard van het beestje?

Bericht door pinguin »

Ik het wild eten katten toch ook wanneer ze willen? Dan denken ze toch ook niet van Ow ik heb net een muis op dus nu mag ik niet eten.
Als je b.v kijkt naar de adviezen van katten gedrags deskundige op Facebook die adviseren ook onbeperkt voeren.
Google b.v Marcelinna Stolting maar eens zij is o.a een voorstander van dat onberkt eten geven. Elles Nijssen ook.

Snabbel is zn kat die nu voor veel mensen te dik zal zijn maar Snabbel heeft in de winter zijn winter spek laag bij zich die raakt hij elke zomer weer kwijt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Rik »

pinguin schreef: 14 nov 2019 15:06 Ik het wild eten katten toch ook wanneer ze willen? Dan denken ze toch ook niet van Ow ik heb net een muis op dus nu mag ik niet eten.
Nee, katten in het wild eten niet wanneer ze willen. Die eten wanneer ze kunnen. Groot verschil.

(hopelijk mag ik een stukje quoten van catmoneo.)
Past onbeperkt voeren bij het natuurlijke eetpatroon?
Onbeperkt voeren is het overdadig vullen van het voerbakje, zodat de kat op zijn eigen momenten kleine beetjes kan eten. In de wetenschappelijke literatuur wordt dit ook wel “ad libitum” genoemd. De Engelse term “free feeding” wordt vaker in blogs gebruikt.

Een argument dat wordt aangevoerd om onbeperkt te voeren, is dat het zou passen bij het “natuurlijke eetpatroon”.

Een kat in het wild jaagt op muizen. Een muisje bestaat uit ongeveer 30kcal. Dat betekent dat een intacte kat van 4 kilo zo’n 8 muizen moet vangen per dag. Als ze de kans krijgen, eten ze vaker. Immers, je weet nooit wanneer je volgende vangst is: slechts 1 op de 3 jaagpogingen lukt.

Hierom wordt gesteld dat katten meerdere kleine maaltijden per dag eten. Daaruit voortvloeiend: er moet de hele dag eten staan zodat dit mogelijk is voor de kat.

Maar laten we dat eens nader onderzoeken.

In het wild doet de kat meerdere jaagpogingen, waarbij hij energie gebruikt en mentaal scherp moet zijn.

Bij onbeperkte voeding zijn deze laatste twee aspecten afwezig. Dat betekent dat hij minder energie verbruikt én niet mentaal wordt uitgedaagd voor zijn voeding. Er is geen patroon van jagen – grijpen – doden – eten en dan wassen en slapen.

Sommige katten gaan daardoor eten uit verveling. Er komt een patroon van eten – slapen, die weinig uitdaging biedt. Het is een verschil van loom naar je etensbak sjokken versus sluipen, timen en bespringen.

Nog een groot verschil met het wild: prooien bevatten rond de 65% vocht. Hierdoor zijn katten van nature gewend dat hun eetlust én dorst tegelijk bevredigd worden.

Brok, iets wat vaak onbeperkt gevoerd wordt, bevat slechts 10% vocht. Veel katten verwarren dorst met honger, en gaan daardoor ook meer eten. Omdat brok veel caloriedichter is dan vlees (prooi en natvoer), is elke hap een flinke aanslag op de calorische inname.

Mentaal gezien past onbeperkt voeren dus niet bij het natuurlijke eetpatroon. Katten zijn jagers, géén grazers!
https://www.catmoneo.nl/hoe-vaak-eten/

Maar zoals ik al zei... voor sommige katten is het wel geschikt en soms goed om onbeperkt te voeren. Ik denk alleen niet dat het de norm zou moeten zijn (wat het nu vaak wel is). Maar er zijn dus inderdaad 2 kampen :)

(Dit is natuurlijk ook buiten het feit dat ik KVV niet kan laten staan. Dat moet gewoon direct gegeten worden.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: De aard van het beestje?

Bericht door pinguin »

Daarom laten werken voor hun eten en nooit zo in een bakje geven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Synemios »

Ik denk inderdaad dat het ook aan de kat ligt, sommigen krijgen hier onbeperkt en anderen krijgen 4x per dag waarvan we ook een gedeelte in puzzels doen.
Gooien met brokjes schijnen veel katten ook leuk te vinden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Synemios »

Rik, bedankt voor alle info en links.
Ik heb er toch ook weer het eea van opgestoken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Geert »

Synemios schreef: 13 nov 2019 21:51 Wat voer beteft daar heeft Rik veel verstand van.
Dit is me inmiddels wel duidelijk geworden! :lol: :grin:
Amaai Rik, wat een berekening maar ik ben blij dat we ongeveer gelijk zitten wat betreft de energiebehoeften. Geeft me een confirmatie over de richtwaarde.
Zotvanpoezen schreef: 14 nov 2019 07:29 Hier is Duvel heel langzaam afgevallen door andere voeding met heel weinig koolhydraten. Natvoer: Carny adult, GranataPet Delicatessen, wild Freedom, Mac's. Brokjes: PoN Fee's Favorite. Alles onbeperkt.
Sommige dingen die jij benoemt bevatten meer koolhydraten. (Behalve de Wild Freedom nat)
Ja, dit is de richting die ik eigenlijk ook uit wil: beter uitgebalanceerd voer. Voorheen hebben we daar nooit veel aandacht aan besteed omdat geen van onze vorige poezels, ondanks de free-feeding, gewichtsproblemen gehad hebben. De free-feeding is gewoon ontstaan uit praktische zaken (eten geven voor het werk en als we thuiskomen). Eerlijk gezegd hebben we daar nooit bij stil gestaan. :oops:
Rik schreef: 14 nov 2019 11:51 De enige brokjes die ze krijgen moeten ze hard voor werken. Lees: zoeken (snuffelmat), rennen door de kamer en andere voedselpuzzels.
Ik had maanden geleden al (toen nog geen overgewicht in het spel was) al een schoendoos gemaakt met daarin zo’n 30 tal kartonnen buisjes van wc- en keukenrollen van verschillende lengtes vastgezet. Dat is altijd een succes geweest maar dat verandert niets aan de hoeveel brokjes die ze uiteindelijk opeten per dag. Is wel leuk van de poezels want ze doen dit graag. Maar we zijn ermee gestopt want uiteindelijk maakt dat het eten nog aantrekkelijker.
Rik schreef: 14 nov 2019 11:51 Maar je wilt hebben dat Aya wat aankomt en Luna wat afvalt, toch?
Neen niet per sé: voorlopig is het streefdoel dat Luna haar gewicht stagneert. Aya is een sportmodelleke dus die is sowieso prima.

Noch Luna noch Aya zijn schrokkers; integendeel: ik merk dat Luna juist zeer traag eet en hele kleine hoeveelheden in één keer maar dan heel dikwijls per dag en dit tot haar bakje bijna leeg is. De pakweg laatste 5 brokjes of laatste hap natvoer eet ze nooit op voor ze ziet dat het voer gaat aangevuld worden. Ook nu dat ze minder krijgt is dat nog steeds zo.
Appeltje voor de dorst? :edoh: :grin:

KVV: ik vind dat nogal omslachtig, vooral tijdens de werkweek. Maar daar kan wel verandering in komen: straks met pensioen! Hoedanook moet ik me nog verdiepen in als deze soorten voeders (is volstrekt nieuw voor ons) maar dan behoren vaste maaltijden alleszins tot de mogelijkheden.

De rode draad doorheen alle antwoorden is evenwel dat we te drastisch te werk zijn gegaan. We zullen het huidige verschil alvast halveren.

Bedankt allemaal voor jullie leerrijke en behulpzame ervaringen. :grin:

Ps: struinend naar foto’s in de albums en op het WWW bemerk ik dat de rode katten meestal wel goed in hun vel zitten. Toeval? Of draagt de rode kleur ook bij tot de aard van het beestje?
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Plaats reactie