Anallergenic bij allergie

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Yenneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mei 2019 15:26

Anallergenic bij allergie

Bericht door Yenneke »

Hallo allemaal,

Onze coondame sukkelt al sinds december met een allergie .. inmiddels al bloed laten testen en daaruit is gebleken ze geen last heeft van omgevingsallergie maar ze wel niet op runds en zuivelproducten kan hier reageert ze fel op. Ze heeft inmiddels al 11 wk RC hypoallergeen voer maar nog steeds is dit niet voldoende aangezien ze wondjes heeft op haar kop die ze tot bloedenstoe openkrabt en ze dan een injectie moderin krijgt van de da en we haar een kapje omdoen zodat het rustig kan genezen.. van de kap krijgt ze dan ook jeuk en zo krijgt ze ook weer wondjes in haar nek 😢 nu heeft de da me een zal Anallergenic meegegeven dit zou nog sterker zijn voor katten met een allergie .. deze gaan we nu proberen en hopen het werkt... echter vind ze deze brokjes duidelijk niet lekker ... heeft iemand hier op het forum ervaringen met deze voeding?
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Anallergenic bij allergie

Bericht door Moni3 »

Tip, rechtsboven zit een zoekfunctie, en daarmee krijg je al enkele hits.
En wie weet komen er nog meer ervaringen hieronder 😉
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Anallergenic bij allergie

Bericht door Zotvanpoezen »

Niet met deze voeding, maar wel met een allergische kat. Hij had in het begin zoveel jeuk dat hij letterlijk zijn ogen openkrabte en dat hij 2 maal geopereerd moest worden aan een oog. Ik gaf vroeger ook hypoallergeen brokjes (van RC). Na enkele jaren testen met telkens een lange periode 1 bepaald soort vlees, weet ik dat hij geen rund verdraagt. Ondanks dat speciale dieetvoer bleef hij echter nog een beetje jeuk hebben, ook met de cortisonen druppels die hij kreeg. Nu geef ik hem alleen maar blikvoeding zonder rund en vis. (Carny Adult en GranataPet omdat ik weet dat deze voeding geen granen of plantaardige toevoegingen bevatten) Ik ben sinds enkele weken gestopt met de hypoallergene brokjes EN ik ben ook voorzichtig de cortisonen na 4 jaar aan het afbouwen (1x om de 4 dagen nu)
Dit uittesten heeft wel enkele jaren in beslag genomen omdat alles geleidelijk aan moet gebeuren.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Anallergenic bij allergie

Bericht door Rik »

Als ik kijk naar de ingrediënten van RC Anallergenic...
Maïszetmeel, verenmeel gehydrolyseerd (laag moleculair gewicht, een bron van L-aminozuren en oligopeptiden), kokosolie, sojaolie, mineralen, plantaardige vezels, cichorei gedroogd, fructo-oligosacchariden, visolie, citroenzuur veresterde mono- en diglyceriden van vetzuren, dierlijke vetten, goudsbloemextract (bron van luteïne).
dan is mijn vraag toch altijd weer... "waar is het vlees?".

Ik zou ook eerder kiezen voor natvoer, liever nog KVV (vers vlees) waar je een perfect eliminatiedieet mee kunt doen. Of bijvoorbeeld de worsten of kuipjes van trovet.
http://www.trovet.nl/eliminatiedieten/
http://www.trovet.nl/hypoallergene-dieten-voor-katten/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Anallergenic bij allergie

Bericht door kittentjes »

Halen ze in dit geval niet juist het vlees eruit om de aanstichter van de allergie te elimineren rik?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Anallergenic bij allergie

Bericht door Rik »

kittentjes schreef: 22 mei 2019 14:52 Halen ze in dit geval niet juist het vlees eruit om de aanstichter van de allergie te elimineren rik?
Dan ga je er vanuit dat de kat ook echt allergisch is voor een bepaalde diersoort.
Maar wat als ie allergisch is voor aardappel of mais koolhydraten?

Of kip (waarvan de verenmeel of klein beetje dierlijke vetten misschien wel zijn).

En wat als je kat het hier dan 'goed' op doet? Nooit meer vlees geven? Want je weet dan nog steeds niet waarvoor hij echt allergisch is. Dit is eigenlijk geen eliminatie dieet. Dit is gewoon al het vlees elimineren. En daar ben ik niet zo voor.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Yenneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mei 2019 15:26

Re: Anallergenic bij allergie

Bericht door Yenneke »

Moni3 schreef: 22 mei 2019 13:47 Tip, rechtsboven zit een zoekfunctie, en daarmee krijg je al enkele hits.
En wie weet komen er nog meer ervaringen hieronder 😉
Bedankt voor de tip ik ben nieuw hier dus alle hulp is welkom 😉
Yenneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mei 2019 15:26

Re: Anallergenic bij allergie

Bericht door Yenneke »

Zotvanpoezen schreef: 22 mei 2019 14:04 Niet met deze voeding, maar wel met een allergische kat. Hij had in het begin zoveel jeuk dat hij letterlijk zijn ogen openkrabte en dat hij 2 maal geopereerd moest worden aan een oog. Ik gaf vroeger ook hypoallergeen brokjes (van RC). Na enkele jaren testen met telkens een lange periode 1 bepaald soort vlees, weet ik dat hij geen rund verdraagt. Ondanks dat speciale dieetvoer bleef hij echter nog een beetje jeuk hebben, ook met de cortisonen druppels die hij kreeg. Nu geef ik hem alleen maar blikvoeding zonder rund en vis. (Carny Adult en GranataPet omdat ik weet dat deze voeding geen granen of plantaardige toevoegingen bevatten) Ik ben sinds enkele weken gestopt met de hypoallergene brokjes EN ik ben ook voorzichtig de cortisonen na 4 jaar aan het afbouwen (1x om de 4 dagen nu)
Dit uittesten heeft wel enkele jaren in beslag genomen omdat alles geleidelijk aan moet gebeuren.
Het is wat hè een allergie eer je vind waar het probleem zich bevind... mag ik vragen of je kat het natvoer goed verdraagt aan de darmen? Want dat ligt bij de onze namelijk ook zeer gevoelig ...
Yenneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mei 2019 15:26

Re: Anallergenic bij allergie

Bericht door Yenneke »

Rik schreef: 22 mei 2019 14:36 Als ik kijk naar de ingrediënten van RC Anallergenic...

dan is mijn vraag toch altijd weer... "waar is het vlees?".

Ik zou ook eerder kiezen voor natvoer, liever nog KVV (vers vlees) waar je een perfect eliminatiedieet mee kunt doen. Of bijvoorbeeld de worsten of kuipjes van trovet.
http://www.trovet.nl/eliminatiedieten/
http://www.trovet.nl/hypoallergene-dieten-voor-katten/
KVV geeft absoluut mijn voorkeur maar ze wil het totaal niet eten heb rolletjes gekocht van barf met eend en barf konijn .. geen van beide dat mevrouw maar 1 lik wil geven ...
de kuipjes van trovet ken ik niet ga zo even lezen via de link je me gaf bedankt alvast hiervoor! Heb je met natvoer ook geen risico ze aan de diarree gaan ? Aangezien ze hier ook best gevoelig aan is...
Yenneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mei 2019 15:26

Re: Anallergenic bij allergie

Bericht door Yenneke »

Rik schreef: 22 mei 2019 14:58 Dan ga je er vanuit dat de kat ook echt allergisch is voor een bepaalde diersoort.
Maar wat als ie allergisch is voor aardappel of mais koolhydraten?

Of kip (waarvan de verenmeel of klein beetje dierlijke vetten misschien wel zijn).

En wat als je kat het hier dan 'goed' op doet? Nooit meer vlees geven? Want je weet dan nog steeds niet waarvoor hij echt allergisch is. Dit is eigenlijk geen eliminatie dieet. Dit is gewoon al het vlees elimineren. En daar ben ik niet zo voor.
Ik begrijp jou reactie volledig hoor... was ook mijn idee maar aangezien ze echt niks anders wil dan brokken zijn we toch voor de Anallergenic gegaan hopende dat dit haar ook even rust zou geven i.p.v. steeds de jeuk en wondjes en volledig ingepakt ( kap + body) rond te lopen.

Ik had ook het idee om haar aangezien ze de KVV echt nie moet ( we blijven het wel proberen) om haar anders op purizon graanvrij met vis te zetten ... natuurlijk is het dan ook weer afwachten of ze niet op de vis reageert ...
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Anallergenic bij allergie

Bericht door Zotvanpoezen »

Mijn allergische kat had altijd last van obstipatie met die hypoallergenic brokjes. (Hij lustte dit speciale natvoer niet). Op deze blikjes is hij dol en heeft hij eindelijk normale drollen.
Ik ben het helemaal met Rik eens. Ik heb eerst zoveel mogelijk vleessoorten uitgetest en heb zijn voeding daarop gebaseerd. Dus zonder granen, aardappelen, erwten enz... en zonder onbekende dierlijke en plantaardige bijproducten.
Zo'n eliminatiedieet vraagt heel veel geduld, maar het was voor Filou de moeite waard!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Anallergenic bij allergie

Bericht door Rik »

Yenneke schreef: 22 mei 2019 15:35 KVV geeft absoluut mijn voorkeur maar ze wil het totaal niet eten heb rolletjes gekocht van barf met eend en barf konijn .. geen van beide dat mevrouw maar 1 lik wil geven ...
Dat is reuze jammer. Want dat beperkt je inderdaad een heel stuk met je mogelijkheden.

Overigens ook een reden waarom ik de mijne al vroeg met alles in aanraking heb laten komen. Mijn vorige poes was, toen ze 18 werd en nierfalen kreeg, verslaafd aan de Felix. En dan is het vreselijk moeilijk om daar nog vanaf te komen. Ze zijn dan zo aan de smaakmakers gewend die overal in zitten.

Maar goed... dan ben je dus inderdaad gebonden aan de 'traditionele' brokken.
Of de hypoallergene blikjes van trovet zijn dan misschien toch nog een optie.
Overigens heeft trovet ook hyperallerge brokjes (zie de Lamb, Rabbit en Insect) in kleine verpakkingen (500gr).
Maar ook gewoon natvoer waar je zeker weet dat bepaalde diersoorten er niet in zit is te proberen.
Je moet dan echter wel kwalitatief goed natvoer pakken want anders zit er weer van alles doorheen.

En zoals je zelf al gevonden hebt zou Purizon Adult Vis ook een optie kunnen zijn (maar let op een vis allergie op termijn).
Zie ook https://www.voerwijzer.com/hypoallergene-kattenbrokken
Je bent dus zeker niet gebonden aan de RC en Hills.
Helaas zijn de meeste hypoallergene kattenbrokken op basis van vis, terwijl vis één van de diersoorten is waar een kat makkelijker een allergie voor ontwikkelt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Anallergenic bij allergie

Bericht door kittentjes »

Het is inderdaad misschien de moeite om 1 smaak te proberen van 1 diersoort maar je hebt dan per dier denk ik zo'n 6 weken nodig. Wellicht is het te proberen eerst met de hills en als de klachten weg gaan 1 diersoort natvoer 6 weken lang erbij geven als extra en kijken hoe hij erop reageert.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie