Hoe een van de twee kittens laten afvallen?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Hoe een van de twee kittens laten afvallen?

Bericht door SimoneP »

Ik heb twee mannelijke kittens van 7 en 8 maanden (1 okt. en 1 sept.). Half februari heb ik ze beiden tegelijk laten castreren omdat ik merkte dat de jongste al bovenop de oudste zat. Sindsdien merk ik dat de jongste kat behoorlijk dik aan het worden is, hij is ook echt een flink stuk zwaarder dan de ouste. De oudste kat is nog een normaal gewicht en ze zijn allebei even groot.

Ik geef ze elke ochtend Royal Canin Kitten brokjes en als het 's avonds voor het slapen op is, vul ik het nog eens bij. Voor de rest krijgen ze niks anders te eten. Over het algemeen doe ik met een 4 kg zak van dit voer een maand met 2 katten.

Natuurlijk zal het advies zijn om ze apart eten te geven, echter is dat lastig aangezien ik overdag werk en ik ze wel met genoeg eten wil thuislaten als ik weg ben. Verder is de oudste niet zo van het gelijk eten als ik de bak vul, die eet pas later op de dag.

Enig idee hoe ik er wel voor kan zorgen dat de jongste minder dik wordt? Misschien moet ik overstappen op sterilized voer? Ik weet niet of ze daar nog te jong voor zijn.

Hieronder foto's van mijn twee duvels Finn (grijs) en Joey (zwart-wit). Joey is de jongste.
https://imgur.com/a/fhl4Y5p https://imgur.com/a/vgnujtG
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe een van de twee kittens laten afvallen?

Bericht door Rik »

Ik zou niet overstappen op sterilized voer. Daar zit gewoon geen voedingsstoffen in.

Ik zou afstappen van free-feeding.
Waarom je moet stoppen met free feeding van je kat

Je zult merken dat Finn op een gegeven moment toch ook gewoon zijn maaltijd zal eten.
De maaltijden zou je dan kunnen geven om 8:00 (voor werk), om 18:00 na werk en om 23:00 voor het slapen gaan.

Verder zou ik eigenlijk overstappen op natvoer (nu je ze daar nog aan kunt wennen).
Brokjes of blikvoer: Geef je je kat droogvoer of natvoer?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Hoe een van de twee kittens laten afvallen?

Bericht door SimoneP »

Oké dus dan deel ik de dosering van een dag gewoon door drie voor allebei. Enige probleem wat ik dan voorzie is dat Joey dan de brokken van Finn opeet als die nog over zijn, waardoor hij minder eet.

Ik zal eens proberen om wat natvoer erbij te geven. Is dit goed om ernaast te geven (of in plaats van een maaltijd) https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ens/338741 ? Of moet ik voor iets als Royal Canin gaan?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe een van de twee kittens laten afvallen?

Bericht door Rik »

Ik zou gewoon apart natvoer doen. Dus drie maaltijden natvoer. En dan zou je eventueel tussendoor af en toe wat brokjes kunnen geven.

Als ik het hier geef kan ik er gewoon op wachten tot ze klaar zijn (en dus in de gaten houden dat Bono niet aan Yuna d'r eten begint). Ze hebben het allebei in een paar minuten op. Ik denk dat Finn daar ook redelijk snel aan gewend is. In het begin kun je het bakje van Finn wegpakken als hij wegloopt en na een paar minuten op een andere plek weer aanbieden. Dat doe ik ook wel eens met Yuna als ze iets krijgt wat ze niet zo lekker vindt en het niet gelijk opeet.

Die bozita ken ik niet. Maar ik pas meestal op met de gelei voeren. Daar zitten vaak smaakmakers in waardoor ze straks alleen dat nog maar lusten. Wegens mijn ervaring met Bowy die verslaafd was geraakt aan de Felix en op hoge leeftijd moeilijk over was te zetten naar nierdieet. Je mag wat betreft natvoer ook wel eens afwisselen. Gewoon om ze niet aan een soort te laten wennen. Ik heb hier Cat Lovers Gold, Animonda Carny, Mac's cat en Feringa wanneer ik geen KVV geef.

Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar Animonda kitten.
https://www.zooplus.nl/esearch.htm#q%3D ... 2520kitten
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dee Dub
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2019 12:13

Re: Hoe een van de twee kittens laten afvallen?

Bericht door Dee Dub »

Ik heb ook zo'n probleem en ik ben bang de katten te scheiden.De kracht van de harmonie is juist geen vooroordeel te hebben.
Plaats reactie