Alle katten mee eten urinary care?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lzzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 nov 2015 23:41

Alle katten mee eten urinary care?

Bericht door Lzzy »

Wij hebben 3 Britse kort/langharen. 1 daarvan is een poes van bijna 4 jaar die nogal gauw gestresst is. Ze plast ook al zo'n 3 jaar in huis. We hebben inmiddels heb alles geprobeerd, extra kattenbak, andere korrels, andere plek, een plekje om terug te kunnen trekken, ze is sinds kort gesteriliseerd.. Maar niks dat hielp. Nu hebben we laatst haar urine laten checken en daar kwam uit dat ze blaasgruis had. Niet ernstig maar ze is wel aan de antibiotica gegaan en we kregen een zak voer mee, De urinary care van hills care. Dit zou haar minder gestresst maken.

Nou is mijn vraag, als we helemaal overstappen kunnen de andere katten dit ook mee eten? We hebben namelijk ook een Brit die erg klein en mager is, en we gaven altijd brokken van Royal canin voor moeder en babykat, zodra ze net dat extra krijgt. Is de urinary voor haar ook goed genoeg?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Alle katten mee eten urinary care?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik vind het vreemd dat er antibiotica voorgeschreven wordt voor blaasgruis. Waren er dan ook bacteriën aanwezig in de urine? En dat er geen natvoer wordt aangeraden zodat er meer vocht ingenomen wordt vind ik ook vreemd. Ik zou deze Urinary daarom zeker niet aan alle katten geven, maar overstappen naar kwaliteitsvol natvoer. Hoe meer vocht de katten krijgen, hoe beter! En probeer de oorzaak van de stress te vinden door haar (ongemerkt) te observeren (relatie met andere katten, genoeg bezigheid...)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Lzzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 nov 2015 23:41

Re: Alle katten mee eten urinary care?

Bericht door Lzzy »

Oh en je vraag wat betreft de stress, ze is nogal gevoelig. Ze houdt niet van drukte, ze raakt gestresst als ze een andere kat in onze tuin ziet, en heb ook het idee dat ze er moeite mee heeft dat ze niet naar buiten kan.
We hebben nu ook feliway in huis. We proberen van alles en mocht dat niet helpen zou ze misschien beter af zijn bij mensen die geen kinderen en andere huisdieren hebben. Maar ik wil eerst alles geprobeerd hebben..
Gebruikersavatar
Lzzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 nov 2015 23:41

Re: Alle katten mee eten urinary care?

Bericht door Lzzy »

Raar.. ik had hiervoor nog een bericht geschreven. Niet goed gegaan zo te zien.

Ze hebben me alleen verteld dat ze kristallen hebben gevonden en ze daarom aan ander voer en antibiotica moest.
Natvoer heeft ze altijd al geweigerd helaas, allerlei smaken en merken geprobeerd.. Van de week eens vers vlees besteld en geprobeerd maar dat weigeren alle katten.
Er zit niks anders op dan brokken denk ik..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Alle katten mee eten urinary care?

Bericht door Dinky »

Wanneer de urinary care struvietgruis oplossend voer is lijkt het mij niet verstandig om aan de andere katten te geven. Daar zit dan een middel in om de urine te verzuren waardoor de urine van de andere katten te zuur wordt. In te zure urine ontstaat oxalaatgruis en dat kan alleen operatief verwijderd worden.
AB bij blaasgruis lijkt mij overigens compleet overbodig. Dat heeft alleen nut bij een bacteriële blaasontsteking
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kittentjes

Re: Alle katten mee eten urinary care?

Bericht door kittentjes »

Mijn katten krijgen beide het blaasgruisvoer, schijnt niet erg te zijn maar het mag niet de oplossende variant zijn. Die is te heftig voor een niet blaasgruis kat.
Ik geef wel het normale natvoer ernaast niet een speciale voor blaasgruis. Met extra water aangelengd.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alle katten mee eten urinary care?

Bericht door castratenkoor »

RC Urinary S/O kun je aan alle katten geven. Dat is blaasgruis-voorkomend. Beste is wel dat de niet blaasgruis-katten daarnaast ook ander voer krijgen.

Wat de werking is van urinary care van hills care weet ik niet. Ik zou het even navragen bij de dierenarts of dat kwaad kan als de andere katten er van mee-eten. (al hoewel de kundigheid van die dierenarts valt te betwijfelen - AB bij blaasgruis slaat nergens op ben ik met de anderen eens.......) Er bestaat ook voer wat blaasgruis-voorkomend is met ingebouwde stress-verlager. Maar daar ben ik persoonlijk geen voorstander van. Daar zijn negatieve ervaringen mee bekend.

Zelf geef ik 6 soorten brokken, ze krijgen elke ochtend 2 mokken S/O en dat gaat schoon op. De andere soorten zijn geen dieetbrokken maar wel graan-vrij. Daarnaast geef ik 2 x daags natvoer en 2 x per week rauw vlees. Er zijn ook hier katten die helaas alleen brokken eten.

Wat je ook nog zou kunnen proberen voor de stress poes is CBD - elke dag 1 druppel op de lippen smeren.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lzzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 nov 2015 23:41

Re: Alle katten mee eten urinary care?

Bericht door Lzzy »

Bedankt voor jullie reacties!! Ik ga het eens overleggen met de dierenarts maar vind het inderdaad maar raar dat ze antibiotica hebben gegeven. Ik ga dat ook eens navragen.
Ik ben net van de week gebeld dat de antibiotica, ontstekingsremmers/pijnstillers en speciaal voer nog niks hebben gedaan. Nog steeds hele hoge ontstekingswaarden en teveel eiwitten. Komt dat vaker voor dat de kat meer tijd nodig heeft dan 10 dagen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alle katten mee eten urinary care?

Bericht door castratenkoor »

Maar dan was/is er dus wel sprake van ontsteking. Dat maakt de medicatie wel een stuk logischer.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie