blaasgruis... voeding van d.a. of dierenwinkel ?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 sep 2007 15:25

blaasgruis... voeding van d.a. of dierenwinkel ?

Bericht door Rman »

Mijn 14 jaar oude gecastreerde kater (Ravian, rechts op de foto)heeft sinds november 2018 blaasgruis.
Na de eerste zak brokken van de d.a. gevoerd te hebben ben ik overgegaan op blaasgruis(tegen struviet)dieet van de dierenwinkel. Afgelopen zondag ben ik naar de d.a. (niet mijn eigen) gegaan., daar mijn kat "Ravian" weer niet kon plassen.
Volgens haar en de assistente van mijn eigen d.a. werd dit veroorzaakt doordat ik niet de voorgeschreven en (door hen verkochte)voeding van de d.a. gebruikte maar de (dieet)voeding van de dierenwinkel. Volgens hen is de dieet (struviet) voeding(van de dierenwinkel) niet van voldoende kwaliteit. Volgens de verkoper van de dieren winkel is dit niet zo en beweert deze dat de d.a. dit zegt om zijn eigen voer te kunnen verkopen.

Voorlopig houd ik aan de voeding van de d.a., ook al is deze wat duurder.
Een vriendin bood me dieetvoer blikjes aan van haar net overleden kat. Deze komt niet van de d.a., maar van de dierenwinkel dus ik denk dat ik haar aanbod afsla.

Wat zijn jullie ervaringen en gedachtes hierover?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: blaasgruis... voeding van d.a. of dierenwinkel ?

Bericht door Rik »

Moeilijk te zeggen als de merken niet genoemd worden.

Dierenartsen zien wel heel graag dat je 'hun' dieetvoer koopt en ze hebben daardoor misschien geen objectief beeld, maar Hills en RC stoppen bijvoorbeeld ook bepaalde middelen in het voer, wat de struviet tegengaat (maar andere fabrikanten hebben natuurlijk ook zo hun 'geheime' ingredienten).

Als je het hier over brokken hebt, ben ik daar sowieso niet erg voor. Een brok moet gemaakt worden met bestandsdelen die niet echt bevorderlijk voor de gezondheid zijn. En vaak zijn die dieetvoeren al helemaal erg wat betreft ingrediënten. Natvoer is veel en veel beter voor een kat met blaasgruis. Dat spoelt veel beter. Of je moet zeker weten dat je kat minimaal 200ml water drinkt op een dag wat ie vrijwel nooit doet (meet dat eens af). Met natvoer zorg je er dan voor dat hij in ieder geval een behoorlijke hoeveelheid water binnen krijgt.

PS. Je weet zeker dat er in beide gevallen struviet geconstateerd is? En niet oxalaat? Dit is echt een verschil en er moet niet zomaar gedacht worden "O, het zal wel struviet zijn".
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: blaasgruis... voeding van d.a. of dierenwinkel ?

Bericht door Dinky »

Ik zie geen probleem in natvoer dat niet van de da komt ;-)

Hier liet onze poes van 12 jaar pas merken dat er sprake was van blaasgruis toen de complete blaas vol stenen zat. Die zijn operatief verwijderd. Omdat ze op 6 jarige leeftijd ook struvietgruis heeft gehad en nu opnieuw geven wij nu wel dieetvoer van de DA (half natvoer, half brokjes). Of het noodzakelijk is vind ik lastig in te schatten want tussendoor heeft ze normaal voer gehad (bevestigd dat goed ging door echo van de blaas).

Dus tegen mijn idee van hoogwaardige voeding voor een kat in geef ik nu dus da dieetvoer omdat ik niet nog zo'n operatie wil (niet qua kosten als voor de poes zelf).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie