Nierdieet en ondervoeding

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Raggiefriend
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2018 21:34

Nierdieet en ondervoeding

Bericht door Raggiefriend »

Hallo allemaal,
Mijn kat Timo krijgt nierdieet. Hij is helaas een brokken kat en likt alleen een beetje van zijn natvoer. Hij is in korte tijd 1.5 kg afgevallen, sinds 2 maanden valt hij niet verder af maar komt helaas ook niet aan.

Nu lees ik op diverse sites dat nierdieet te weinig eiwitten bevat wat ten koste gaat van spiermassa en dat je eigenlijk voer met hoogwaardig eiwitgehalte moet geven. Maar voer met hoog eiwitpercentage bevat waarschijnlijk ook teveel fosfor.

Gekookte kip of vis (met ipakatine) lust hij niet, het is echt een kieskauwer. Hij likt eraan, eet het niet op.

Hij eet momenteel gemiddeld 50 gr droge brokjes per dag, wat al een hele grote vooruitgang is (Animonda protect nier, Kattovit Renal of RC renal select). Daarnaast prak ik kattovit renal natvoer tot een papje met wat warm water (zelfs dan presteert hij het om de saus op te likken en het fijngeprakte vlees te laten liggen. Ook geef ik af en toe Gourmet natvoer met ipakatine.

Ik ben bang om mijn 6 jarige nierpatient tekort te doen door alleen een nierdieet brok te geven, en hij hierdoor niet op gewicht komt en spierverlies krijgt.

Wat is nu goede voeding voor een nierpatient voor een gezond gewicht, en zonder de nieren te belasten? Ik zie door de bomen het bos niet meer. P.s. rauw voer is geen optie dat eet hij zowieso niet.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie