Gewicht maine coon kitten

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Zenja159
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 dec 2018 20:02

Gewicht maine coon kitten

Bericht door Zenja159 »

hallo,

Ik weet niet of deze vraag onder deze categorie valt maar ik stel hem hier toch.
Ik heb een maine coon kitten Oliver (kater) van 3 maanden oud en hij weegt nu 1.9 kg is dat een goed gewicht voor hem? (hij komt niet bij een erkende fokker vandaan dus ik gok dat hij ook niet vol maine coon is)
ik kan hier namelijk niet echt iets over vinden dus ik vroeg mij af of hier maine coon fokkers op dit forum zitten die mij hier meer over kunnen vertellen.

Groetjes Zenja.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Gewicht maine coon kitten

Bericht door pinguin »

Gewicht zegt niks hangt ook van de grote af. Neem aan dat die nog zijn prikken krijgt? Vraag het evt aan de dierenarts

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Zenja159
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 dec 2018 20:02

Re: Gewicht maine coon kitten

Bericht door Zenja159 »

Hij heeft ze inentingen al gehad. Ben net met hem bij de DA geweest hij woog 2 kg (mijn keuken weegschaal klopt dan niet). Dus volgens de DA was hij goed op gewicht en zat mooi in ze vacht. Dus denk dat het wel goed zit :)
Bedankt voor de reactie!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gewicht maine coon kitten

Bericht door Rik »

Lijkt mij inderdaad een prima gewicht. Hier zat Yuna eronder en Bono was met 16 weken al 2,2kg. Bij deze leeftijd is gewicht ook niet zo belang. Belangrijker is hoeveel hij elke week aankomt. En je moet dat wekelijks tot de castratie in de gaten houden. En in de week van de entingen en castratie komen ze meestal niets aan (of vallen zelfs wat af) waar dus een verklaring voor is.

Onderstaand is een grafiekje voor gewicht. Dit is wel heel algemeen. Gewichten kunnen ook wel per ras enigszins verschillen. Je moet ook niet in de stress schieten als hij erboven zou komen of eronder zit. Zolang hij er maar goed uitziet en gedrag goed is (en goed eet en ontlasting heeft e.d.).

Afbeelding

Maar een Main Coon kan natuurlijk veel groter worden dan een gemiddelde kat. Dus je moet ook een beetje naar zijn figuur kijken. Die hele grote volwassen exemplaren zullen echt wel meer dan 5kg wegen :lol: Maar je weet nu natuurlijk niet hoe groot hij gaat worden. Zeker ook omdat je niet weet hoeveel Main Coon erin zit bij hem.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zenja159
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 dec 2018 20:02

Re: Gewicht maine coon kitten

Bericht door Zenja159 »

hartstikke bedankt voor de reactie. Ja het probleem is dus dat hij zelfstandig bijna niks eet. Ben vandaag bij de DA geweest om uit te sluiten dat er niks met zijn gebitje was enzo maar dat was allemaal prima en hij was in 9 dagen 370 gram gegroeid dus dat deed hij goed haha. Hij heeft heel veel maine coon trekjes hij is heel makkelijk lekker spraakzaam dat bekende prrrr geluid van maine coons pluimpjes op de oren en een rechthoekige bouw. Maar inderdaad heb geen stamboom dus hij zal wel niet volledig zijn maar goed hij heeft de trekjes haha en hij is super lief en daar gaat het uit eindelijk om! :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gewicht maine coon kitten

Bericht door Rik »

Hij eet zelfstandig bijna niets? Hoe komt hij dan 370 gram aan in 9 dagen? Hoe krijgt hij dan nu zijn voer? Hoeveel denk je dat hij mag hebben?

Op 3 maanden (tot 6/7 maanden) begint wel het wisselen van de tandjes. Maar dat zou voor de eetlust niet zo veel uit mogen maken.

Over het gewicht hoef je je nu dus geen zorgen te maken (zolang hij elke week aankomt). Maar hij moet wel zelfstandig eten. Als hij kieskeurig is zou ik ook zo snel mogelijk hem laten wennen aan verschillende soorten voedsel (ook natvoer en misschien zelfs vers). Want een kieskeurige kat die alleen maar één soort brokje eet, krijg je later ook problemen mee. (krijgt ie alleen brok?)

Hij is misschien nog wat komt om naar (veel) vaste maaltijden te gaan maar als er echt een eetprobleem is, dan is dat ook nog een optie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zenja159
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 dec 2018 20:02

Re: Gewicht maine coon kitten

Bericht door Zenja159 »

Ik geef hem nu barf menu + altijd brokjes aanwezig voor hem. Hij heeft royal canin kitten en royal canin maine coon brokjes. Hij at voor barf altijd applaws kitten en macs kitten nat voer. Brokjes heeft hij ook nog van applaws, Hills en orijen dat lust hij allemaal niet. Wat nu de situatie is dat hij dus zijn Barf alleen eet als ik kleine stukjes met mijn vingers voor hem houd dan eet hij het smakelijk op maar als het op een bordje kommetje schaaltje ligt dan likt hij er aan en "begraaft" hef zeg maar en loopt weer weg. Alleen mijn DA zei dus dat hij een beetje verwend is (dat ik het hem voer) alleen als ik dat niet doe eet hij niks of misschien 35 gr brokjes ofzo.. en het vers voer kan ik niet laten staan ivm mijn andere kat overgewicht heeft en alles op eet.. (heb de brokjes in een kartonnen doos staan waar alleen oliver door de opening past). Wat me ook nog opvalt is dat oliver gewoon te snel is afgeleid als hij wat eet dan hoeft hij maar wat te horen sjoeeef hij is weer weg bij ze eten. Misschien is dit gewoon zijn karakter maar om hem nou altijd te voeren zeg maar is ook onhandig..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gewicht maine coon kitten

Bericht door Rik »

Dat hij de andere brokjes niet lust zou ik niet eens erg vinden. BARFmenu is prima. Lekker vers vlees is goed voor hem. Liever vlees dan brokken.

De reden waarom hij het misschien niet makkelijk uit zichzelf eet kan ook zijn dat brok en vers bij sommige katten niet helemaal lekker valt als je het tegelijk heeft. Vers vlees verteert op een ander tempo en plaats in het maag/darmstelsel dan brokken. Sommige dieren kunnen daar last van hebben (niet allemaal).

Je zou kunnen overwegen om eens maaltijden in te voeren. Ik neem aan dat je dat bij je andere kat ook doet. Zo zou je bijvoorbeeld in 3 maaltijden (of 4 indien mogelijk) kunnen geven. Dan zou Oliver toch veel meer gefocused zijn op het eten wanneer hij dat krijgt.

Als je niet in maaltijden geeft zou je toch een 6 uur voordat je vers geeft de brokken even weg moeten halen. Dan zal hij toch ook wel geïnteresseerd moeten zijn in zijn maaltijd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zenja159
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 dec 2018 20:02

Re: Gewicht maine coon kitten

Bericht door Zenja159 »

Ja klopt ik heb ook liever vers. Maar ik geef hem 4 tot 6x per dag meestal eet hij 1 portie niet in 1x op dus dan ga ik een uurtje later nog een keertje langs em dan eet hij de rest op. Maar dan voer ik het hem als ik het voor ze neus zet likt hij er aan en "begraaft" het en loopt weg. Maar misschien moet hij het nog even door krijgen hoe hij het weg kan eten.
Tosser
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2021 08:15

Re: Gewicht maine coon kitten

Bericht door Tosser »

Hallo Zenja, ik heb sinds kort ook een Maine Coon kitten en je verhaal is ontzettend herkenbaar. Van het moeilijke eten, voeren en afleidbaarheid aan toe. Toch groeit hij wel iets en oogt gezond dus hagen reden tot zorg Hoe is het nu, 2 jaar verder, met Oliver? Is dit gedrag veranderd en hoe is zijn gewicht?
Zenja159
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 dec 2018 20:02

Re: Gewicht maine coon kitten

Bericht door Zenja159 »

Hoi,

Ik zie nu pas de reactie dus sorry voor de hele late reactie. Maar met Oliver gaat het goed hij is zelfs nog te dik geweest hij woog opslot 6.5kg en dat was te zwaar voor zijn grote 😅 dus tussen de 5.5 en 6kg is perfect voor hem.

Groetjes Zenja😊
Plaats reactie