Voedselallergie tips

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
irismarkx
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2018 23:02

Voedselallergie tips

Bericht door irismarkx »

Hoi allemaal,

Mijn kat heb ik nu 2 jaar. Ongeveer 1.5 ben ik al bezig met het uitzoeken van het probleem rondom haar vacht. Ze likt zich kaal en de da denkt aan een voedselallergie. Heb echter al zo veel verschillend voer uitgeprobeerd.
Rc hypoallergeen
Trovet insect
Feringa eend (at ze niet meer na een week)
Thrive zalm en haring
Granataped eens (raakt ze niet ees aan)
Purina one sensitive

En nog een aantal andere merken. Heb alleen bij feringa een groot verschil gemerkt. Haar vacht ging een stuk vooruit. Na een tijdje begon ze weer met likken en bijten en at ze het voer niet meer.

Omdat er kort wel veschil is geweest in haar lik en bijt gedrag denk ik dat het wel aan het voer ligt. Bij thrive leek het ook even iets beter te gaan.

De da dacht misschien ook nog aan stress. Feliway stekker na een maand deed ook niets en bachbloesemdruppels werken ook niet.
Via de voerwijzer.com gaven ze aan om misschien over te gaan op natvoer zonder plantaardige ingredienten of toevoegingen. Zie echter door de bomen het bos niet meer en vindt het ook lastig om telkens via een site zo veel te moeten bestellen terwijl ze het misschien niet eens aanraakt.

Dexamethason heeft ze gehad. Dit werkt heel goed. Maar mag niet te lang gegeven worden ivm eventuele bijwerkingen. Andere medicatie zoala apoquel of sporimune vind ik aan de prijzige kant en wil sowieso het lieft het probleem aanpakken ipv medicatie te moeten geven.

Tips zijn welkom, wat betreft mogelijke oorzaken maar ook wat betreft voer...
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Voedselallergie tips

Bericht door Sansan »

Vervelend dat ze zich zo kaal likt.

Het kan werkelijk aan alles liggen.
Ook mijten in het voer (eerst een nieuwe zak in de vriezer), toevoegingen zoals lijnzaadolie etc.

Komt ze buiten?
Heb je al eens kvv geprobeerd en dan voor 6 weken 1 diersoort, iets wat ze nog nooit gegeten heeft zoals hert. Trovet heeft ook eliminatie worsten.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Voedselallergie tips

Bericht door nellebel »

Mijn eerste kat likte zich ook kaal. Belangrijk om te weten is hoever ze gaat. Die van mij was alleen kaal. Geen wonden geen rode plekken of Korsten. Hierdoor konden we al snel uitsluiten dat het een allergie was. Bij haar was het stress. Ook al leek het rustig bij ons. Zij had een traumatisch verleden en dit was haar manier van ontladen van stress. Wat vaak ook hielp was afleiding. Dan stopte ze en dat zou ze niet doen als het echt jeukte

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Voedselallergie tips

Bericht door Zotvanpoezen »

Bij voedselallergie is het vooral het hoofd en de oren dat ze heftig krabben, soms tot bloedens toe. Mijn eigen allergische kat had zelf in zijn oog gekrabt, met twee operaties als gevolg. Als er korstjes zijn, kan de da ze onderzoeken of het geen schimmelinfectie is. Als er geen korstjes of zwellingen van de huid zijn, denk ik zoals nellebel ook vooral aan stress of andere reden. Is je kat al eens grondig onderzocht door de dierenarts?Ik had ooit een kat die zich kaal likte door een hormonenprobleem. Na 1 inspuiting was het likken voorgoed voorbij en groeide zijn vacht weer mooi aan.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
irismarkx
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2018 23:02

Re: Voedselallergie tips

Bericht door irismarkx »

Er zijn inderdaad geen korstjes.
Ben meerdere keren bij de dierenarts geweest maar zij hadden ook geen idee.
Zal eens bellen om te zien wat zij nog vinden van een evt. Hormoon probleem.
Afleiden werkt niet altijd. Ben helaas ook wel wat weg om te werken dus dan is alsnog voldoende tijd om weer haren te likken ed.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Voedselallergie tips

Bericht door nellebel »

ik heb dus ruim een jaar gesukkeld met nellie mijn eerste kat. iei kwamen de klachten van anti vlooienmiddel vna exil, maar het werd daarna niet echt beter. als ik mijn hand op haar buik legde aar ze likte, likte ze gewoon door op mijn hand. afleiden hielp wel totdat we stopten of ze begon ineens weer te likken. heb haar een tijdje een babyrompertje aangedaan (met 1 drukkertje vast, de rest naar binnen geklapt zodat ze gewoon op de bak kon), zodat de haren konden terug groeien. maar uiteindelijk kwam het probleem steeds terug. na een jaar vanalles proberen was ik het beu en heb gewoon geaccepteerd dat dit bij haar hoorde. mijn spanning zorgde ws dat het alleen maar erger werd. ze mocht van mij een kale buik hebben, leek er zelf ook geen last van te hebben. sommige periodes zat er weer een donsje op, sommige periodes was haar buik helemaal kaal inclusief haar halve pootjes. ach ja, het was mijn kale kipje en ik hield net zoveel van haar. komt bij natuurlijk dat het dokter lopen ook enorm stressvol was voor haar.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Voedselallergie tips

Bericht door Fotokonijn »

Zou het geen stress kunnen zijn?
Ik heb hier ook een stresskip(poes) lopen en ik heb, toen ze zichzelf weer kaal gekrabd had, er een tweede Feliway verdamper bij geprikt en dat hielp.
Al Litlle Big Paws kattenvoer geprobeerd, heb geen aandelen, maar hier smullen ze er van.
Vooral de variatie met eend.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
irismarkx
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2018 23:02

Re: Voedselallergie tips

Bericht door irismarkx »

Bedoel je een 2e feliway stekker in de ruimte?
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Voedselallergie tips

Bericht door Fotokonijn »

Ja, dat bedoel ik.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie