Voedselallergie en haarballen

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Mirel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2018 17:45

Voedselallergie en haarballen

Bericht door Mirel »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Ben ten einde raad. Een van mijn katten begon een tijdje terug ineens te spugen. Vaak alleen slijm, soms ook voer en ook haarballen (hier had ze voorheen nooit last van). Ik heb hierna allerlei verschillende merken en soorten voer gehad. Het lijkt erop dat zij een voedselallergie heeft opgebouwd.

Ze at voorheen altijd Royal Canin Fibre (dat eet de andere poes). Hierna zijn we geswitched naar diverse soorten hypoallergene en sensitivity en licht verteerbare voeding van diverse merken. Hierdoor kreeg zij meer haarballen (echt wel 10 cm lang). James Wellbeloved Turkey Hairbal leek 5 weken goed te gaan. Hierna had ze zelfs tussen haar oor en oogje de huid helemaal kapot gekrabt. Toen geswitched naar Trovet RRD, haar wond begon te genezen, maar toen begonnen de haarballen weer.

Ik ben dringend op zoek naar advies. Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Welk voer zouden jullie aanraden?

Alvast heel erg bedankt!!!!

Groetjes Mirel
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voedselallergie en haarballen

Bericht door Rik »

Mirel schreef:Welk voer zouden jullie aanraden?
Kwalitatief goed natvoer.

En bij aanhoudende allergieproblemen eventueel een eliminatiedieet (eventueel met vers vlees).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mirel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2018 17:45

Re: Voedselallergie en haarballen

Bericht door Mirel »

Bedankt voor je reactie Rik. Werkt nat voer beter tegen haarballen dan droge brokken?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Voedselallergie en haarballen

Bericht door Zotvanpoezen »

Natvoer is inderdaad beter dan droogvoer. Je moet wel 6 weken hetzelfde hypoallergeenvoer geven. (geen sensitive) . Hier bestaan verschillende merken van. Als dat goed lukt kun je voorzichtig 1 soort vlees bijgeven. Ook 6 weken lang. Ik heb ook een allergische kat en die had dezelfde symptomen als jouw kat. Die lust wel geen blikvoer en dergelijke en dus moest ik wel droge brokjes geven. ( RC Hypoallergenic). Ik ben na 6 weken gekookte kip gaan bijgeven en hij verdraagt het. Na weer 6 weken heb ik geprobeerd met eend, maar meneer lust het niet. Dus blijf ik bij die RC brokjes en kip. Sinds ik dit geef heb ik nooit haarballen meer gezien. Ook het krabben en het spugen is gestopt. Om de haarballen te minderen kun je je kat misschien ook borstelen als hij het toelaat.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Mirel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2018 17:45

Re: Voedselallergie en haarballen

Bericht door Mirel »

Goede tip! Ik ben eigenlijk al die tijd op zoek geweest naar droge brokjes, omdat ze dat altijd at. Maar ik ben benieuwd of het natvoer beter gaat :-)

De RC Hypoallergenic heb ik ook gegeven, maar die kwam helaas binnen 10 minuten weer terug.

Ik krijg het idee dat ze ziek wordt van gevogelte. Dus nu op zoek naar iets zonder kip/kalkoen. Ik ga zeker kijken bij het natvoer! En dan hypoallergeen natuurlijk. Ik hoop dat dat de haren wat makkelijker verwerkt. Borstelen wordt wel geaccepteerd, maar alleen als het haar uitkomt. Dus hoe vaak dat gebeurd varieert :-S
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voedselallergie en haarballen

Bericht door Rik »

Eerst zou ik inderdaad met natvoer kijken om die allergie te bestrijden. Met natvoer moeten de haarballen volgens mij wel makkelijke meekomen omdat het natvoer op een andere manier verteerd wordt (haarballen dienen normaal met de ontlasting mee te komen). Je kunt ook nog aanvullend haarbal-pasta geven om dit proces te helpen. Maar normaal zou dit niet nodig hoeven te zijn.

Kip allergie is een mogelijkheid. Er zijn eliminatie-natvoeren waar dan geen kip in zit. Maar de kans bestaat ook dat zij allergisch is voor een koolhydraat zoals rijst of aardappel. Je kunt dus nog niets uitsluiten.

https://www.voerwijzer.com/voedselaller ... nd-en-kat/
http://www.purrfectcat.nl/eliminatiedieet-bij-katten/
http://www.purrfectcat.nl/voedselallergie-bij-katten/

Kijk overigens voor de lol eens waaruit RC Hypoallergenic bestaat:
rijst, soja (gehydrolyseerd), dierlijk vet, lignocellulose, mineraalstoffen, gevogeltelever (gehydrolyseerd), bietendroogsnijdsel, sojaolie, fructo-oligosaccharide, visolie, komkommerkruidolie, afrikaantjesbloesemmeel (bron voor luteine).
Leuk om dingen te elimineren maar ik zou het niet lang durven te geven aan mijn katten met rijst en soja als hoofdingrediënt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mirel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2018 17:45

Re: Voedselallergie en haarballen

Bericht door Mirel »

Bedankt voor de links! Ik denk dat ik Mac's Cat Sensitive Lam ga proberen. En dan maar hopen dat dat ook de haarballen een beetje aanpakt. Ik ben benieuwd hoe ze erop reageert. Ik houd jullie op de hoogte!
Plaats reactie