Isogel en nieren

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
jeej00
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mei 2018 23:35

Isogel en nieren

Bericht door jeej00 »

Heeft iemand hier ervaring met isogel en de invloed op de nieren bij katten? Onze kat heeft namelijk al een tijdje last van verstopping en ik las positieve verhalen over isogel (voedingssupplement). Ik vraag mij alleen af of dit wel mag met slechtwerkende nieren. Haar nierwaardes zijn nu normaal omdat ze lange tijd speciale niervoeding heeft gekregen (omdat ze dus slechte nierwaardes had) maar ik vind het toch eng om zomaar een voedingsspulement te geven. Ik wil het ook nog wel aan de dierenarts gaan vragen, maar heeft iemand hier ervaring of advies?

Ingrediënten isogel:

90% Ispaghula (Ispaghula wordt uit de zaaddoppen van de Plantago Ovata gemaakt. Dit is een plant die vooral in India en Iran voorkomt.)
E223
E127
E218
E216
fosfor
glutenvrij en geen calorische waarde
jeej00
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mei 2018 23:35

Re: Isogel en nieren

Bericht door jeej00 »

Ik kom er net achter dat ispaghula volgens mij hetzelfde is als psyllium en daar lees ik tegenstrijdige dingen over (zwart psylliumzaad zou schade aan de nieren kunnen veroorzaken, maar ergens anders lees ik weer dat psyllium volgens een dokter wordt gebruikt bij ontstekingen van nieren)...

Echt vervelend, want ze moet IETS hebben tegen haar verstopping en van voeding wisselen lijkt me ook niet goed, omdat ze speciale niervoeding krijgt om haar nieren stabiel te houden...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Isogel en nieren

Bericht door Rik »

Zover ik weet is dat geen probleem. Ik heb het voor Bowy ook een keer gehad toen ze nierfalen had. Er staat ook niets over in de bijsluiter. Ik zou wel opletten als je het permanent (of erg langdurig) zou gaan geven want dan zou je misschien andere maatregelen moeten treffen zoals aanpassen voeding.

(Volgens mij zit Psyllium ook in Royal Canin renal. ;) Ik weet alleen niet hoeveel.)

Overigens wil het feit dat Ispaghula uit de zaaddoppen van Psyllium komt, niet zeggen dat het dan hetzelfde (negatieve) effect zou hebben. Ze zijn dus zeker niet hetzelfde. Psyllium heeft nog meer ingrediënten en die ingrediënten zijn volgens mij dan schadelijk voor de nieren (in een bepaalde hoeveelheid).
Ispaghula is primarily indicated in conditions like Constipation, Irritable bowel syndrome, Strainous defaecation, and can also be given in adjunctive therapy as an alternative drug of choice in Chronic renal failure, Hypercholesterolaemia.
http://www.druginfosys.com/drug.aspx?dr ... 401&type=1
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie