Dwangvoeren, even steun nodig

Voor alle vragen over dieetvoer
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Dwangvoeren, even steun nodig

Bericht door ErikPhilippus »

Yo16Ka16No11 schreef: 02 jul 2018 17:51 Van een te hoge schildklier gaan ze niet spugen, maar meer eten.
Mag ik even tegengas geven? Een verhoogde schildklierwerking kan de spijsvertering en de darmen zodanig prikkelen en opjagen dat de kat ervan gaat overgeven.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dwangvoeren, even steun nodig

Bericht door Rik »

Helaas staat het niet altijd op de factuur. Ik had laatst een factuur waar 2x "injectie" stond. Waarschijnlijk een standaard prijs/item voor een injectie. Maar het is in ieder geval altijd wel handig om een factuur zelf te hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Dwangvoeren, even steun nodig

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Tuurlijk schildklier kan de veroorzaker zijn, maar zoals jezelf al aangeeft overprikkeling darmen. Een idee om ook naar de organen te kijken of ziet niemand hier iets in ??
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Dwangvoeren, even steun nodig

Bericht door Inge62 »

Wat vreselijk voor je kat dat hij zich zo beroerd voelt.
Ik heb mijn Bob een aantal jaren geleden ook moeten dwangvoeren en dat vond hij ook niet leuk.
Maar ik had per keer drie grote spuiten klaarliggen en met dwang, in een hoek op het aanrecht kreeg ik er toch redelijk wat in en dat is toen ook zijn redding geweest. Ik hoop voor jouw kat ook!
En een blikje per 24 uur lijkt me ook niet slecht hoor.
Nu met deze hitte geef ik Bob van bijna 20 (nierpatientje) het vocht van gekookte kipfilet en hij drinkt nu gelukkig veel meer dan hij normaal van water zou doen. Misschien ook een idee voor jou kat?
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Dwangvoeren, even steun nodig

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Citaat 'lees vooral overbelasting organen', ze raken oververhit...wat resulteert over het algemeen in ontstekingen.

- Bij de senior kat zien we vaak een te snel werkende schildklier (hyperthyreoidie). Er wordt teveel thyroxine aangemaakt waardoor de stofwisseling flink opgejaagd wordt. Deze snelle stofwisseling zorgt uiteindelijk voor een overbelasting van alle organen. De meeste katten met hyperthyreoidie zijn erg druk, hebben een erg hoge hartslag en vallen af ondanks een erg goede eetlust. 
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Snadraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jul 2018 08:20

Re: Dwangvoeren, even steun nodig

Bericht door Snadraa »

Heb net alles bijgelezen, weer even een update:

We zijn net weer terug van de dierenarts. Degene waar we gestart zijn. Floris leek namelijk weer behoorlijk misselijk en zat te kwijlen, de eerste dierenarts zit hier vrij letterlijk om de hoek en de ander op ruim een half uur rijden. Met een plan ter plaatse gegaan, we wilden iets tegen zijn misselijkheid.

We hebben een goed gesprek gehad met de dierenarts en ik snap nu ook waarom er bepaalde keuzes zijn gemaakt. Ik ben zelf vanwege werk bij een aantal dierenartsbezoeken niet geweest en er is miscommunicatie ontstaan over hoeveel Floris braakte voor hij medicatie kreeg en tijdens. Aangezien zijn T4 zo hoog was, was de dierenarts er van overtuigd dat hij de medicatie moest blijven krijgen. Anders zou hij weer andere complicaties kunnen krijgen. Hij leek tussendoor ook even wat te verbeteren, waardoor zij dacht dat het niet aan de thiafeline kon liggen. Daarnaast had ze nog nooit eerder meegemaakt dat een patiënt er zo heftig op reageerde. Gebaseerd op de informatie en de ervaring is er dus voor gekozen om medicatie te blijven toedienen. Ze zei ook dat, als hij straks weer goed op gang is, er wel echt iets voor zijn schildklier moet gebeuren, alleen dan geen thiafeline meer. Maar dat is zorg voor dan. We hebben alle waardes van het eerste bloedonderzoek bekeken en besproken en daarbij uitleg gekregen. De afwijkende leverwaarde was inderdaad de ALT. De dierenarts vertelde dat deze vaak verhoogd is bij een schildklierafwijking, omdat de lever dan ook harder moet werken. Ze heeft direct opnieuw bloed afgenomen en bekeken. Uit die test bleek duidelijk dat de lever en nieren het probleem NIET zijn, die waarden waren nu namelijk uitstekend. Er kwam ook geen overduidelijke ontsteking naar voren uit het bloedbeeld. Ze houdt rekening met een ontsteking van de alvleesklier, maar zoals ik al zei geeft het bloedbeeld geen alarmering aan. Voor nu zaak dat we hem weer wat op dreef krijgen, en dan eventueel woensdag een echo om te kijken voor bijvoorbeeld alvleesklierontsteking. Prio 1 is eten!

Hij heeft nu weer wat gehad tegen de misselijkheid en weer wat extra vocht. We hebben ook een kleiner spuitje meegekregen voor het voeren, dat gaat waarschijnlijk wat beter dan de "kitspuit" waar we hem eerder mee te lijf moesten (het is geen kitspuit, maar toch wel een flinke :') )

Na het gesprek is mijn vertrouwen in ieder geval weer redelijk hersteld, ik begrijp de keuzes en waarom ze zijn gemaakt en ik ben blij met het actieplan wat we voor nu hebben gemaakt. Ik heb ook iets meer vertrouwen in het herstel van Floris nu, en dat kon ik wel even gebruiken.
Personeel van Lotje
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Dwangvoeren, even steun nodig

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Dat klinkt als een goed behandelplan. Fijn dat het je rust en hoop,geeft.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Dwangvoeren, even steun nodig

Bericht door RodeKaterHans »

Fijn dat jullie een goed gesprek gehad hebben, vertrouwen is belangrijk. De duimen draaien hier voor Floris!
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dwangvoeren, even steun nodig

Bericht door Dinky »

Fijn dat het nu is uitgesproken!
Duimen draaien dat hij weer zelf gaat eten
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dwangvoeren, even steun nodig

Bericht door nellebel »

komop floris, en nu gaan eten jongen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Snadraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jul 2018 08:20

Re: Dwangvoeren, even steun nodig

Bericht door Snadraa »

Hij heeft vanaf het dierenartsbezoek gisteren de hele tijd op het koele gras gelegen, hij wil ook nergens anders liggen. Hij voelt wel erg warm aan, dus zijn temperatuur zal nog steeds richting de hoge kant zijn. Ik heb hem net even binnen gehouden om te kijken of hij hier een plekje kon vinden waar ik hem wat beter in de gaten kan houden, maar toen ik de deur even open deed was hij meteen weer op het gras gaan liggen. Hij zal dat het fijnste vinden.

Vanmorgen om 07.00 uur heb ik hem weer wat te eten gegeven, maar dat ging met meer verzet dan ik tot nu toe heb gehad. Ik ben benieuwd of het me straks nog gaat lukken in mijn eentje, want hij draait en duwt en wringt zich er krachtig tussenuit. Ik ben er nog niet helemaal over uit of het iets is om te bejubelen of niet. Hij kwijlt ook wat meer, vooral tijdens het voeren. Heb net zijn koppie maar even met een nat washandje schoon gemaakt, want hij ziet er een beetje als een Roemeense straatkat uit nu. Ook traant een van zijn oogjes een beetje, dat was gisteren bij de dierenarts ook. Straks maar weer even bellen om af te stemmen. Hij zal wat onder de leden hebben, maar wat? En hoe moeten we dat aanpakken als ie zo verzwakt is? Ik zit niet te wachten op er weer een pil in proppen waar hij vervolgens weer vreselijk ziek van wordt. Pfff....


Edit: zag net op het gras een soort van 'fluim' liggen waar Floris lag. Heeft ie dus toch iets gespuugd, al is het alleen maar kwijl. Er zat ook nauwelijks eten tussen, alleen wat korreltjes uit zijn bekje. Met de dierenarts gebeld voor advies. Vooralsnog moeten we ons even aan het plan houden: vandaag blijven voeren en bij vragen opnieuw contact opnemen. Aangezien hij zo misselijk is wat kleinere beetjes voeren en hem goed in de gaten blijven houden. Morgen een echo maken.
Personeel van Lotje
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Dwangvoeren, even steun nodig

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Goedemorgen,

Wat ontzettend verdrietig om te horen. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen zodat je het niet verkeerd opvat, maar ik ben toch van mening dat je moet aandringen op direct een echo. Ook de verkoeling opzoeken geeft aan dat zijn lichaampje oververhit aan het raken is.

Als hij Pancreatitis (=Alvleesklierontsteking) heeft zal hij tijdelijk moeten worden opgenomen voor vocht toediening en een neussonde voor voedsel en medicijnen. En ook in de situatie als hij dit niet heeft....hij krijgt echt te weinig binnen. Online kan je veel vinden over deze aandoening.

In het geval je over Yoki wilt lezen, uiteraard een ander verhaal maar herkenningspunten denk ik: viewtopic.php?f=56&t=31540&hilit=opa+yoki&start=165

Wens je onwijs veel sterkte!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Snadraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jul 2018 08:20

Re: Dwangvoeren, even steun nodig

Bericht door Snadraa »

Dank je wel Mariska. Ik ben het met je eens dat het lijkt op problemen met de alvleesklier en ik zou daar ook mijn geld op inzetten. Alleen het heeft op dit moment weg van heel veel dingen. Ik kan niet op alles tegelijk schieten, al zou ik dat dolgraag willen. Ik hoopte dat hij steeds een beetje beter zou worden, maar dat is helaas nog niet het geval. De echo is morgen om 11.00 uur. Hij moet van tevoren nuchter zijn, dus vanaf zes uur van tevoren niks meer eten. De dierenarts die de echo's doet is er vandaag niet, die is er morgen pas om 11.00 uur en dan gaat mijn vriend ook meteen met Floris. Ik weet niet waar de dichtstbijzijnde andere mogelijkheid is om direct een echo te maken. Ik weet wel dat het alweer snikheet is en ik een auto heb zonder airco. Hij krijgt nu per dag 1 blikje Hills naar binnen, er is nog geen eten naar buiten gekomen via de verkeerde kant (behalve die kruimeltjes die met dat kwijl mee kwamen, maar dat kwam dus niet vanuit de maag maar zat nog in zijn bekje).

Het is duidelijk dat hij nu hartstikke misselijk is. Heb hem net weer een beetje eten gegeven en hij voelt zich daarna echt belabberd. Hij ligt nu achter het gordijn verstopt, ik laat hem daar maar even. Tegen de avond mogen we hem wat geven tegen de misselijkheid. Ik blijf verder de hele dag thuis om hem in de gaten te houden.

Klein lichtpuntje: hij kwam onderweg naar het gordijn langs de voer- en drinkbak en heeft wel even twijfelend staan kijken. Ik verwacht niet dat hij binnen een dag zelf weer gaat eten, maar dat hij het nog even in overweging leek te nemen is voor mij even voldoende om wat hoop te blijven houden.
Personeel van Lotje
Gebruikersavatar
Snadraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jul 2018 08:20

Re: Dwangvoeren, even steun nodig

Bericht door Snadraa »

Ik heb trouwens nog even zitten zoeken op alvleesklierontsteking, ik las dat ze daar geen medicatie voor kunnen geven:
"Een ontsteking van de alvleesklier moet door het lichaam zelf worden opgelost, er zijn dus geen medicijnen die de ontsteking van de alvleesklier remmen! Omdat de kat braakt, niet eet, diarree heeft en buikpijn heeft is het wel erg belangrijk om hiervoor medicijnen te gebruiken."
link

Wat is jouw ervaring daarmee, Mariska?
Personeel van Lotje
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Dwangvoeren, even steun nodig

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Fijn, dat je morgen om 11:00 aan de beurt ben. Je kan inderdaad niet sneller dan snel.

Even op de feiten vooruit lopend, in het geval dat het een alvleesklier ontsteking is. Wat ik heb begrepen van de internist van de Wagenrenk is dat ontstekingen aan de organen op twee manieren kunnen ontstaan. Acuut en chronisch. De chronische variant is milder en heeft een betere prognose. Dit lijkt bij Floris het geval...is niet van de ene op de andere dag ontstaan. Ook zijn leeftijd maakt hem beter behandelbaar, ook al is het een traject van maanden met kleine stapjes vooruit.

Ze zullen moeten proberen te achterhalen of de ontsteking een bacteriële oorzaak heeft of een immunologische (eigen lichaam valt aan: bijv. door verhoogde stofwisseling). In het geval van bacterieel zullen ze antibiotica gaan inzetten, in het geval van immunologisch: prednison. Soms zetten ze beiden in omdat de oorzaak niet duidelijk is. Voor de rest kunnen ze inderdaad weinig doen: behalve pijnstilling, middel tegen de misselijkheid, vocht en voeding.

In deze link zie je een interessant stukje staan: hoe stellen we de diagnose Pancreatitis. Hierin zie je waar ze op zouden kunnen testen https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/pancreatitis

Kom aan Floris! Sterkte voor jullie allebei.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie