Grootte en gewicht kitten komt niet overeen met leeftijd

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
mirosaheavenly
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2018 15:36

Grootte en gewicht kitten komt niet overeen met leeftijd

Bericht door mirosaheavenly »

Hoi allemaal!

Sinds 2,5 week hebben wij 2 kittens, beide katertjes, in huis rond hobbelen. Ze zijn allebei op 30 maart 2018 geboren wat maakt dat ze nu allebei 10 weken oud zijn. Het zijn allebei Europese kortharen uit een ander nestje.

Kitten 1 (Duveltje) weegt 1350 gram. Was klein van formaat, maar groeit nu goed.

Kitten 2 (Momo) weegt 1775 gram en is enorm groot voor zijn leeftijd. Momo is absoluut niet dik, maar staat hoog op zijn poten en is een stuk groter dan Duveltje.

Volgens de fokker van Momo is de dekkater ook een grote kat, wat de grootte kan verklaren. Maar volgens de dierenarts is Momo of ouder dan 10 weken, of wordt het echt een enorme grote kat.

Iemand zelf ook kittens van deze leeftijd met eenzelfde gewicht als Momo? Of een inmiddels volwassen kat die ook zoveel gewogen heeft?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Grootte en gewicht kitten komt niet overeen met leeftijd

Bericht door Rik »

Bono tikte hier pas bij 13 weken de 1700 gr aan. Dus ze zijn wel zwaar voor hun leeftijd.
Ik geloof dat 100 gr + 100 gr per week is. Dus zou je 1100 gr op 10 weken verwachten als "normaal".

In bijgaand plaatje zou 1500 gr op 10 weken aan de bovengrens liggen.
Afbeelding

Je moet ze even elke week op de digitale keukenweegschaal zetten en een lijstje bijhouden hoeveel ze per week aankomen. Bono kwam op een gegeven moment 200-300gr per week aan en daar heb ik voor de castratie op 6 maanden de onbeperkte brokjes maar weggehaald. Die woog op 7 maanden 5 kg.

Voor nu hoef je je nog geen zorgen te maken over het gewicht maar je moet even kijken hoeveel ze per week aankomen.

Komen ze overigens van een echte "fokker"? Europese korthaar bedoel je toch HTK mee?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
mirosaheavenly
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2018 15:36

Re: Grootte en gewicht kitten komt niet overeen met leeftijd

Bericht door mirosaheavenly »

Bedankt voor je reactie, ik bedoel HTK inderdaad. Mag ik vragen wat jij je kitten aan eten heb gegeven rond de leeftijd van 10 weken? Ik combineer zelf brokjes met natvoer. 100 gram aan natvoer verdeeld over de dag, en een handje brokjes verdeeld over de dag. Dit is, volgens mij, al aan de vele kant. Toch blijven beide kittens om meer vragen.

Ze zijn allebei wel enorm actief op de dag, spelen, rennen en vliegen continue.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Grootte en gewicht kitten komt niet overeen met leeftijd

Bericht door pinguin »

Op die leeftijd zou ik nog niks afwegen en gewoon onbeperkt geven.

Simba is ook groot geworden geloof dat die nu 6 kg weegt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Grootte en gewicht kitten komt niet overeen met leeftijd

Bericht door Rik »

Als ze niet te veel per week aankomen dan kun je inderdaad onbeperkt geven. Kittens hebben dat ook nodig. Zeker als ze actief en in de groei zijn.

100 gram aan natvoer vind ik overigens niet eens zoveel. Kittens van 1700 gr en 1-4 maanden zouden 321 calorieën nodig hebben. Afhankelijk van het natvoer zou ik dan toch het dubbele verwachten. Maar het beste is wel kwaliteits natvoer (of brokjes) te geven. Niet het spul uit de supermarkt omdat die veel koolhydraten bevatten (waar een kat niet veel aan heeft).

Je kunt het een en ander narekenen op deze site: http://www.purrfectcat.nl/hoeveel-gram-voer-kitten/
en de calculator op https://www.pfma.org.uk/cat-calorie-calculator.

Mijn katten kregen tot 5/6 maanden dus onbeperkt kwaliteits-brokjes (Applaws, daarvoor RC) en vanaf 4 maanden ben natvoer (Cat Lovers Gold) gaan geven. Ik weet eigenlijk niet eens meer precies hoeveel.

Nu (op 2 jaar) krijgen ze 150 gram KVV (vers vlees) of af en toe Cat Lovers Gold natvoer en vrijwel geen brokjes meer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Grootte en gewicht kitten komt niet overeen met leeftijd

Bericht door Fotokonijn »

In principe is het zo dat een kitten bij geboorte tussen de 50 en 100 gram weegt en dat komt er elke week bij.
Ze zijn dus inderdaad groot voor hun leeftijd.
Goeie kwaliteit Pokon? :grin:
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Grootte en gewicht kitten komt niet overeen met leeftijd

Bericht door Siris »

Katten sowieso nooit op rantsoen zetten. Katten eten meerdere keren verdeeld over de dag. Met op rantsoen zetten
creeër je juist eetproblemen.

Europees korthaar is trouwens een raskat en wordt vaak onterecht aangewezen als HTK
Helaas hebben broodfokkers dit ras om zeep geholpen en komt deze niet meer voor in Nederland.

En voor htk's zijn het prima gewichten.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Grootte en gewicht kitten komt niet overeen met leeftijd

Bericht door Claudia69 »

Vorig jaar adopteerden we een katertje van 9 weken oud (mama had kattenaids, kittens werden op advies van de dierenarts vroeg van de mama gescheiden). Dat woog op 10 weken ongeveer 1200 gram. Is intussen volwassen, niet overdreven groot, en weegt net geen 4,5 kg.
Plaats reactie