Tumor in de longen

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
GerritMaarten
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2017 09:42

Tumor in de longen

Bericht door GerritMaarten »

Hallo allemaal,
Bij onze poes is een uitgezaaide tumor in de longen vastgesteld via een Röntgenfoto werd dit duidelijk.
Los van deze tumor vertikt ze het om te eten met als gevolg dat ze maar blijft afvallen?
Heeft iemand een idee hoe ik ze weer aan het eten kan krijgen. Een flink aantal blikjes en zakjes van diverse merken al voorgezet, maar ze ruikt er aan en neemt hooguit een hap en houdt het dan weer voor gezien. Inmiddels is ze van zes naar drie punt zes gezakt!
Graag jullie suggesties
Groet GerritMaarten
Cerna

Re: Tumor in de longen

Bericht door Cerna »

Ik zou eerst proberen te achterhalen waarom ze niet wil eten. Kan het de warmte zijn? Haarbal?
Hoelang eet ze al niet. Een kat MOET namelijk eten anders neemt de lever het over en leververvetting is bijna niet meer te genezen. En kan het toch in relatie staan met die tumor? Hoe zijn haar perspectieven?

Je zou kunnen beginnen met een flinke lik lax-a-past. Helpt dat niet dan kun je aan je dierenarts een recept voor het eetluststimulanspilletje Mirtazapine vragen. Dat is een mensenmedicijn en alleen verkrijgbaar via de apotheek, maar onze dierenarts heeft het inmiddels zelf op voorraad, dus wie weet.
Daar geef je om de drie dagen niet meer dan 1/8 pilletje van.
GerritMaarten
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2017 09:42

Re: Tumor in de longen

Bericht door GerritMaarten »

Ze heeft maandag al een injectie Prednison gekregen om de eetlust te stimuleren, jammer genoeg doet die niets. Een prognose hebben we niet gekregen. Op dit moment hebben we nog een poes met vastgestelde darmkanker.
Dat zou binnen een paar maanden afgelopen zijn en omdat die ook kattenziekte heeft moet ze om de zoveel tijd een kuur antibiotica doen en de laatste keer was de prognose dat ze de kerst niet zou halen en inmiddels zijn we al een half jaar verder. Kortom één en al kattenleed hier. Waar haal ik overigens Lax-a-past.
Dank voor je reactie!!!
Cerna

Re: Tumor in de longen

Bericht door Cerna »

Bij de dierenarts.
Weet je wel zeker dat die andere kat kattenziekte heeft? Voor zover mij bekend overleeft een kat dat namelijk niet daarom is inenten zo belangrijk! En ik neem aan dat deze kat apart zit?
GerritMaarten
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2017 09:42

Re: Tumor in de longen

Bericht door GerritMaarten »

Je kan het ook chronische astmatische bronchitis noemen. In een appartement katten gescheiden houden is een kansloze missie. Dank voor je reactie
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Tumor in de longen

Bericht door Siris »

Ik woon ook klein, 2 kamer appartement en ik kan als het echt moet mijn katten best gescheiden houden.
Niet echt ideaal maar als het moet dan moet het.

Katten zijn hele sterke beesten, zijn roof en prooi dieren en laten heel slecht zien dat slecht met ze gaan.
Als een kat niet eet en niets helpt is dwangvoeren nog een optie (doe dit in overleg met de dierenarts) maar
persoonlijk als mijn kat uitgezaaide tumor in de longen zou hebben en eet niet meer, zou ik dit niet doen
en haar z.s.m. laten inslapen. Als je kat leververvetting krijgt ben je al veel te laat. En ik weet het makkelijk
gezegd dan gedaan. Maar een kat die kanker heeft zo ik niet teveel meer aan rommelen, geeft alleen maar
nog meer stress en dat is ook niet goed.

Nogmaals heel veel sterkte.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Tumor in de longen

Bericht door nellebel »

kattenziekte, maar je kunt het ook chronische astmatische bronchitis noemen?die snap ik niet. dat is toch totaal iets anders
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tumor in de longen

Bericht door Rik »

Dat lijken mij ook twee totaal verschillende dingen.

Nu is het wel zo dat een kat besmet met kattenziekte (feline parvovirus, FPV) na quarantaine en behandeling weer bij andere (ingeënte) katten kan. Kattenziekte is niet in 100%van de gevallen fataal.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marcelenmia23
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 dec 2020 17:47

Re: Tumor in de longen

Bericht door Marcelenmia23 »

Mijn kat heeft ook een tumor in haar longen.. .wanneer maak je de keuze om haar te laten inslapen ... blijft moeilijk
Marcelenmia23
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 dec 2020 17:47

Re: Tumor in de longen

Bericht door Marcelenmia23 »

Ps ze ademt nog redelijk normaal maar eet heel slecht ...waarom is het zo moeilijk te beslissen wanneer je afscheid van ze neemt ..
GerritMaarten
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2017 09:42

Re: Tumor in de longen

Bericht door GerritMaarten »

Het is en blijft een zware beslissing, inmiddels hebben wij die beslissing al een aantal keren moeten nemen en zijn wij voor ons zelf tot de conclusie gekomen dat de kat voor gaat en dat de toestand waarin de kat verkeert bepalend is. Bij één van onze vorige katten dachten wij dat er iets gaande was met de neusspiegel, dat bleek in Utrecht een lymfeklierkanker te zijn! De enige optie was mogelijkerwijs een chemo kuur. Dat hebben we gedaan, maar eigenlijk meer voor je zelf dan voor de kat! De kat mocht niet meer bij ons zitten, of op bed slapen, niet meer geaaid worden en dat alles vanwege de chemo en uiteindelijk hebben we hem toch moeten laten gaan! Op dit moment hebben we nog een blauw lapje van inmiddels 17 jaar! De DA conststateerde 3 jaar geleden een levertumor en vertelde dat ze terminaal was! Twee jaar geleden was de boodschap ik denk dat ze de kerst niet gaat halen! Ze krijgt iedere dag een prednoralpilletje en is nog steeds gelukkig bij ons. Mijn advies....kijk goed hoe de kat is, jij kan dat zelf het beste zien en handel in het belang van de kat en niet in dat van jezelf! Ik wens je vooral wijsheid bij de besling!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tumor in de longen

Bericht door castratenkoor »

Marcelenmia23 schreef: 17 dec 2020 22:39 Ps ze ademt nog redelijk normaal maar eet heel slecht ...waarom is het zo moeilijk te beslissen wanneer je afscheid van ze neemt ..
Als een kat slecht eet, is dat vaak een teken dat de kat zich slecht voelt. Ja blijft altijd heel moeilijk - tot hier en niet verder - waar ligt de grens............... Voor mij is de keuze altijd in het belang van de kat - als leven lijden gaat worden.

Sterkte met de te nemen beslissing!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie