voeding bij struviet

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
smily01
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2018 10:28

voeding bij struviet

Bericht door smily01 »

Hallo allemaal.

Ik heb een vraag. Onze poes is 15 jaar oud. Ongeveer 10 jaar geleden is er bij haar struviet geconstateerd door de dierenarts. Op aanraden van de dierenarts geven wij onze poes nu sinds die tijd Royal Canin uninary moderate calorie. Van het "gewone" dieetvoer werd ze te dik. Nu merken we dat ze dit eten niet meer zo lekker vind. Nu is mijn vraagaan jullie of het noodzakelijk is dat een poes zo lang dit type dieetvoer krijgt? Is er geen goedkoper alternatief? Onze kat krijgt in principe alleen droogvoer.

Bedank voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: voeding bij struviet

Bericht door Dinky »

Bij blaasproblemen zoals struviet is het aan te raden om juist ook natvoer te geven naast de droge brokken.

Of het noodzakelijk is hangt af van de oorzaak en mate van aanleg voor struviet. Ik kan enkel mijn ervaring vertellen.

Dinky, als kitten uit het asiel gehaald, werd op 5 jarige leeftijd terug gebracht naar het asiel ivm allergie kind. Hier was ze extreem gestresst en werd ze daarom apart gezet van de andere katten. Het asiel constateerde struvietgruis, vermoedelijk door alle stress.
Wij hebben dinky toen uit asiel gehaald en nadat het gruis weg was op gegeven moment overgezet op normaal voer in combinatie met kvv voor natuurlijke zuurgraad. Dit tegen het advies in van de assistente die zei dat ze levenslang dieetvoer moest hebben.
Ruim twee jaar later zitten we met dinky bij de da ivm blaasproblemen waarbij de da ons vertelde dat de zuurgraad ideaal was en de problemen niets met voer of gruis te maken hadden en we juiste keuze hadden gemaakt met voer (blaas zat alleen klem in liesbreuk).
Afgelopen najaar, Dinky is inmiddels 11, weer blaasprobleem. Nu bleek dinky haar blaas ineens wel weer vol te zitten met struvietgruis met operatie tot gevolg. Is het omdat ze teveel is aangekomen in tussentijd? Komt het door stress van verhuizing? We weten het niet.... Ze zit daarom nu nog op onderhoudsvoer waarbij ze helft natvoer en helft brokjes krijgt van dagportie.
Na 5 jaar was het dus toch terug gekomen ondanks dat tussendoor niets daar op wees.

Wanneer je een goedkoper alternatief wilt voor royal canin kan ik trovet asd aanbevelen. Daarnaast zijn er nog vele andere merken waar je mee af kan wisselen wanneer poes is uitgekeken op de royal canin ;-) je zou hier kunnen kijken voor verschillende opties: https://voormijndier.nl/katten/dieetvoer/urineweg?p=1
Bij slechter eten op 15 jarige leeftijd vind ik het ook wel aan te raden een algemeen bloedonderzoek te doen om te kijken of er niet andere oorzaak is voor het slechter eten
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kittentjes

Re: voeding bij struviet

Bericht door kittentjes »

Op t forum heeft Adriana geloof ik een stuk geschreven over alternatieven, zo kun je bv ook gewoon natvoer geven zonder granen en met water aanlengen, ik geef dit naast Hills C/D. Hills is niet goedkoper maar vind ik qua ingrediënten beter en wellicht vind hij dit bij jou wel lekker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
smily01
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2018 10:28

Re: voeding bij struviet

Bericht door smily01 »

Bedankt voor jullie reacties!
Plaats reactie