Overgewicht test NRC

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Overgewicht test NRC

Bericht door KleinDraakje »

Ik las dit artikel op NRC, informatief en er zit een soort test bij om te kijken of jouw huisdier overgewicht heeft:

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/31/ee ... g-a1590439

Let op: het is geen vervanging van het advies van een dierenarts!
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overgewicht test NRC

Bericht door Rik »

Ik heb de test even bekeken maar is wel erg subjectief (afhankelijk van de antwoorden van het baasje).

Ik denk dat dit soort tekeningen een veel beter beeld geven:
Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overgewicht test NRC

Bericht door KleinDraakje »

Ja dat ben ik met je eens. Dat plaatje is erg informatief, maar sommige mensen blijven het lastig vinden om hun kat (of hond) goed in te schatten qua gewicht.

Ik heb sowieso het idee dat er bij de dierenarts erg snel wordt gezegd dat een kat dik begint te worden. Twee kittens die een paar keer bij ons kwamen logeren, daarvan werd bij de poes gezegd dat ze aanleg had om dik te worden (htk kat). Ze was toen 6 maanden en naar mijn idee echt prima op gewicht, ze was nog niet eens uitgegroeid of gecastreerd. En toch moest ze van de dierenarts op een afgemeten portie brokjes...
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overgewicht test NRC

Bericht door Rik »

Bij de jaarcontrole zei mijn dierenarts ook dat Bono 8 ons te zwaar was (hij zat toen op 5,35 kg). Ik was het daar niet helemaal mee eens omdat Bono altijd de grootste was uit het nest en big-boned is. Maar goed, de dierenarts zei het ook niet helemaal uit zichzelf maar pas op mijn vraag hoe zijn gewicht was.

Wel merk ik bij Yuna het afgelopen half jaar dat ze in haar flanken toch wat molliger geworden is. Bij de controle vorig jaar was ze net boven de 4kg (en dat was goed) en nu iets van 4,6kg (laatste keer dat ik gemeten heb, ik moet haar weer eens in de schaal zetten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Overgewicht test NRC

Bericht door Tesseljoan »

Oef.... in het asiel zeiden ze dat Jakob qua gewicht 'nog net wel kon, maar let wel een beetje op de tussendoortjes', maar als ik dit plaatje zie zit hij echt wel in categorie 7... gelukkig had ik al plannen gemaakt voor voedselverrijking, die gaan we maar snel ten uitvoer proberen te brengen.
Plaats reactie