Obesipoes op dieet

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Obesipoes op dieet

Bericht door AiMoJhu »

Chloë is afgelopen week bij de dierenarts gewogen en ik schrok me de blubber 8,48kg. :shock:
Dat betekend dat ze meer dan het dubbele is van wat ze zou mogen wegen en ong 1,5kg is aangekomen sinds half juni. :oops:
Op dieet dus.
De dag erna gelijk een nieuwe keukenweegschaal gehaald en vanaf nu krijgt ze 105 gram light brokjes, verdeeld over 4-6 voerbeurten.
Dagelijks verdeel ik het over 3 opbergbakjes (globaal ochtend/middag/avond) en voer het over de rest vd dag.
Ik ga voor nu even uit van 7,5-8kg ideaal gewicht en ga langzaam de hoeveelheid brokjes afbouwen naar de hoeveelheid voor 4-4,5kg ideaal gewicht, wat neerkomt op zo'n 60gr per dag.
Ze mag immers niet te snel afvallen en ik heb liever dat het langzaam gaat dan dat ze te snel gaat of stabiel blijft/aan komt.
Op zich eet Chloë niet heel veel, maar wel veel kleine beetjes en ze is absoluut niet actief, ligt bij voorkeur de hele dag op de bank te knuffelen en slapen.

Verder ga ik haar wat meer stimuleren om in beweging te komen, ze eet geen brokjes van de grond dus haar voer rondstrooien werkt niet, wel speelt ze graag met rubberen armbandjes dus die liggen her en der op de vloer.
En met voertijd zorg ik dat Aife eerst eten krijgt, zodat Chloë druk heen en weer loopt omdat zij ook eten wil. 8-)
Diverse speeltjes zijn onderweg, even kijken wat ze verder leuk vindt. :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Obesipoes op dieet

Bericht door nellebel »

veel succes hihi heb ook zo'n dikkerdje gehad. heb in overleg met de DA het dieet op een gegeven moment gestopt. nellie was ook een traumakatje en uiteindelijk leverde het dieet zoveel stress op dat het averechts werkte. hoop dat jij meer succes hebt. nellie speelde ook niet. als wij een muisje gooide keek ze me aan alsof ze wilde zeggen, ren er zelf even achteraan gek.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Obesipoes op dieet

Bericht door Lieselotje »

Is toch veel in zo'n korte tijd 1,5 kg sinds juni? Ik vraag me af of er dan niet iets aan de hand is. Ik zou het goed in de gaten houden, kan zomaar een andere oorzaak hebben.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Obesipoes op dieet

Bericht door pinguin »

Ik zou ze tegelijk eten geven anders heb je kans dat cloë boos word en aife gaat proberen aan te vallen. En dan heb je een groter probleem.

Hier toen een kat op dieet gezet met speciaal voer van de dierenarts.

Welk voer geef je nu?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Obesipoes op dieet

Bericht door AiMoJhu »

nellebel schreef:veel succes hihi heb ook zo'n dikkerdje gehad. heb in overleg met de DA het dieet op een gegeven moment gestopt. nellie was ook een traumakatje en uiteindelijk leverde het dieet zoveel stress op dat het averechts werkte. hoop dat jij meer succes hebt. nellie speelde ook niet. als wij een muisje gooide keek ze me aan alsof ze wilde zeggen, ren er zelf even achteraan gek.
Chloë heeft geen trauma's oid, dat scheelt.
Die blik geeft Chloë inderdaad ook bij een hoop speeltjes. :lol:
Lieselotje schreef:Is toch veel in zo'n korte tijd 1,5 kg sinds juni? Ik vraag me af of er dan niet iets aan de hand is. Ik zou het goed in de gaten houden, kan zomaar een andere oorzaak hebben.
Chloë was al enorm dik toen ze vorig jaar in de opvang terecht kwam, pondje zwaarder dan nu en is heel langzaam aan 2 kilo kwijt gespeeld in een jaar tijd op normaal voer (brokken ipv onbeperkt hart en lekkere dingetjes) en 24/7 de tuin in kunnen.
Bij mij kan ze niet meer onbeperkt naar buiten en ik voer andere brokken dan de opvang, het vermoeden is dat die brokken meer calorieën bevatten.
Uiteraard hou ik het goed in de gaten, bij twijfel laat ik haar bloed onderzoeken op schildklierwaardes etc. ;-)
pinguin schreef:Ik zou ze tegelijk eten geven anders heb je kans dat cloë boos word en aife gaat proberen aan te vallen. En dan heb je een groter probleem.

Hier toen een kat op dieet gezet met speciaal voer van de dierenarts.

Welk voer geef je nu?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
De dames krijgen in aparte ruimtes eten, zodat ze beiden rustig kunnen eten zonder dat de een het eten van de ander pikt.
Ik loop dus eerst met Aife naar de kattenkamer om haar te voeren, intussen dribbelt Chloë op en neer omdat ze weet dat zij ook eten krijgt.
Er is hierbij geen spanning richting Aife.
Chloë staat nu op Smilla Adult Light, Aife krijgt Concept for Life Sensitive Cats.
Plaats reactie