Wat mag een kat nog extra bij een blaasgruisdieet?

Voor alle vragen over dieetvoer
kattig111
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2016 11:12

Wat mag een kat nog extra bij een blaasgruisdieet?

Bericht door kattig111 »

Hoi!

Mijn 10-jarige kater heeft het afgelopen jaar een paar keer blaasontsteking gehad, inmiddels is de dierenarts erachter gekomen dat hij blaasgruis (struvieten) had. Inmiddels is hij bijna klaar met de Hills S/D blikjes, dit moest hij zes weken eten.

Ik stap over op Royal Canin S/O Moderate Calorie (hij is niet echt te zwaar maar heeft wel de neiging stevig te worden).

Nu vroeg ik mij af, mag hij bij dit dieet af en toe nog een stukje vis of een stukje rauwe gamba o.i.d.? Ik heb dat de afgelopen weken uiteraard niet gedaan, maar zou het wel leuk vinden als hij af en toe weer wat anders erbij kan eten.

Groeten en dank alvast :smile:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat mag een kat nog extra bij een blaasgruisdieet?

Bericht door castratenkoor »

Je zou het voorzichtig kunnen proberen. De ene kat is de andere niet. Persoonlijk geef ik mijn blaasgruiskatten 2 x per week wat rauw vlees = kipfilet - rundvlees - kippenlever.
En dat gaat al jaren prima. Geen ervaring met vis.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Wat mag een kat nog extra bij een blaasgruisdieet?

Bericht door Cerna »

Ik zou hem Eurologist gaan geven want dan mag de kat best af en toe zondigen.

Mijn Milka had oxalaatstenen, maar wil geen dieetvoer. Ze krijgt 2x daags Eurologist en eet verder normaal. Het gaat prima met haar!
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Wat mag een kat nog extra bij een blaasgruisdieet?

Bericht door artemis »

Destijds heeft mijn oude da me na precies dezelfde vraag gewaarschuwd voor vis (en alles wat uit de zee komt) en orgaanvlees wegens het hoge magnesiumgehalte, spiervlees mocht wel.
Magnesium is één van de bouwstenen van struviet.
Cerna

Re: Wat mag een kat nog extra bij een blaasgruisdieet?

Bericht door Cerna »

Vreemd.
Runderhart is toch ook spiervlees? En dat zit barstensvol magnesium.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat mag een kat nog extra bij een blaasgruisdieet?

Bericht door Anne »

Ik geef Joep ( ook blaasgruisklant) wel eens een klein beetje gewoon natvoer, puur voor het vocht
Vocht is heel belangrijk, dan wordt de blaas goed doorgespoeld. Op zooplus kun je ook urinary natvoer bestellen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat mag een kat nog extra bij een blaasgruisdieet?

Bericht door castratenkoor »

Ik geef mijn blaasgruiskatten ook gewoon natvoer. Hill's C/D natvoer vreten ze hier niet, dat vinden ze geen van allen lekker.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat mag een kat nog extra bij een blaasgruisdieet?

Bericht door Dinky »

Cerna schreef:Vreemd.
Runderhart is toch ook spiervlees? En dat zit barstensvol magnesium.
Hart wordt gerekend tot organen ondanks dat het ook een spier is ;-)

Weet niet wat valt onder af en toe?
Zelf geef ik alleen kattenvoer (brokken, kvv, gedroogde vleessnoepjes)
Wanneer het gruis weg is kan je waarschijnlijk wel eens iets anders geven als tussendoortje maar dat hangt er helemaal vanaf hoe snel hij gruis ontwikkeld
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kattig111
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2016 11:12

Re: Wat mag een kat nog extra bij een blaasgruisdieet?

Bericht door kattig111 »

Dank allemaal voor de reacties! :smile:

Ik heb voor de zekerheid ook nog even de dierenarts gebeld, die zegt dat je wel wat extra kan geven mits het niet meer dan 10% van het hele dieet betreft (dus bijvoorbeeld 1 x per week een stukje).

Dat magnesiumhoudend voer het kan verergeren heb ik inmiddels ook al vaker gelezen. Dat zou balen zijn, mijn kat kan ik echt dolgelukkig maken met 1 rauwe gamba. Inderdaad lijkt het ook wel per kat te verschillen als ik jullie ervaringen lees. Misschien inderdaad toch voorzichtig experimenteren, ben alleen als de dood dat hij weer last krijgt.

Het valt me trouwens op dat hij na het eten van het Royal Canin blaasvoer heel veel gaat drinken, hoort dit zo? (dit deed hij ook ten tijden van zijn blaasontstekingen dus ik word daar een beetje nerveus van).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat mag een kat nog extra bij een blaasgruisdieet?

Bericht door Dinky »

Er zit extra zout in blaasgruis voer volgens mij om extra drinken te stimuleren (drinken is goed voor het doorspoelen)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kattig111
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2016 11:12

Re: Wat mag een kat nog extra bij een blaasgruisdieet?

Bericht door kattig111 »

Dat zou het wel verklaren, hij drinkt een hoop direct na het eten.
kattig111
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2016 11:12

Re: Wat mag een kat nog extra bij een blaasgruisdieet?

Bericht door kattig111 »

Nog een andere vraag trouwens, sinds een paar dagen plast hij soms over de rand van zijn kattenbak - het lijkt bijna op sproeien als je ziet hoe ver het komt :-(

Kan dit een indicatie zijn dat er nog steeds struviet is?
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Wat mag een kat nog extra bij een blaasgruisdieet?

Bericht door artemis »

Zou ook aan artrose kunnen liggen.
Probeer hem eens goed te observeren terwijl hij plast.

Poes zaliger (die nooit blaasprobleem had) deed dat op haar oude dag zo: ze begon te plassen in een normale houding, maar dan strekte ze haar achterpoten omdat ze moeite had met het hurken. Gevolg was dan dat de straal tot buiten de bak vloog, tot tegen de muur zelfs.
Ik heb het opgelost door een aangepaste bak met een hogere rand te plaatsen.

Moeilijk te zeggen of dat bij jouw kat de oorzaak is, maar het is mogelijk.
kattig111
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2016 11:12

Re: Wat mag een kat nog extra bij een blaasgruisdieet?

Bericht door kattig111 »

De dierenarts heeft wel gezegd dat hij misschien iets aan zijn ruggetje heeft (dit voelde of zag ze), wellicht spondylose. Ik ga het eens goed bekijken. Volgens mij is het inderdaad zo dat hij normaal begint met plassen en tijdens het plassen zijn onderlijf opricht waardoor alles buiten de bak komt. Ik ben nu een andere kattenbak aan het bestellen, deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ?rrec=true

Nu heeft hij ook een grote kattenbak (hij is zelf een erg groot uitgevallen huis tuin en keukenkat), wel met kap maar zonder deurtje.

Heb weleens de kap eraf gehaald maar resultaat was toen dat hij toen ook aan de andere kant alles onderplaste. Dat staand plassen gaat in fases, was nu weer een hele tijd weg.

Overigens is hij volledig blind, wellicht dat hij daardoor ook niet goed in kan schatten waar hij moet mikken (hij graaft ook met zijn pootjes tegen de wand van de kattenbak ipv in het grit, wat wel heel aandoenlijki is :smile:)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Wat mag een kat nog extra bij een blaasgruisdieet?

Bericht door artemis »

Wel die bak was voor hier perfect :)
Maar poes was klein! De bak stond in een hoek en poes plaste altijd richting hoek zodat ze een goede uitkijk bleef hebben, dus ik plaatste de hoge kant tegen de hoek.
Hopelijk plast jouw grote blinde kater dan richting hoge kant..
Plaats reactie