Light of Sterilised of allebei niet goed?

Voor alle vragen over dieetvoer
Cerna

Light of Sterilised of allebei niet goed?

Bericht door Cerna »

Ik heb het al vaker geschreven, maar het wordt nu toch echt problematisch: Laila is te dik. Niet een beetje, maar moddervet en ik weet niet waar het aan ligt want ze eet heel bescheiden.
Heb vanmorgen samen met haar op de weegschaal gestaan en ze gaat richting de 8 kilo.

Nu ben ik een fan van Royal Canin dus heb ik op Zooplus gekeken naar afslankbrokjes want ook al eet ze niet veel, ze zal toch aankomen van het voer (of kunnen katten van een glas water ook al aankomen zoals sommige mensen ook van zichzelf zeggen? :smile: ).
En dan kom ik op Light of op Sterilised.

Iemand ervaring met deze brokjes of met andere brokjes die goed werken? En weet iemand wat het verschil is tussen deze brokjes?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Light of Sterilised of allebei niet goed?

Bericht door castratenkoor »

Mijn ervaring met light is dat katten met neiging tot blaasgruis, daar gierend blaasgruis van krijgen. Er zit onnodig vul-middel in om de katten een vol gevoel te geven. En zo onschuldig zijn die vulmiddelen niet. Mijn gevoel zegt dat dat ook voor sterilised zal gelden.

Ik heb liever een vette Bob dan een Teun en Douwe die niet kunnen plassen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Light of Sterilised of allebei niet goed?

Bericht door Mariskings »

Is er misschien iets mis met Laila dat ze medisch moddervet zou zijn? Net zoals mensen die last hebben van hun lichaam door medische klachten ook dik kunnen zijn?
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Light of Sterilised of allebei niet goed?

Bericht door Dani_84 »

Ik lees even mee. Onze Ivy wordt ook 'dik van lucht'.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Cerna

Re: Light of Sterilised of allebei niet goed?

Bericht door Cerna »

Geen idee, Mariska.
Ze is heel gemoedelijk, eet langzaam, vindt alles prima en daarom dacht ik dat haar verbranding misschien ook langzamer werkt, maar ik weet niet of dat bij katten net zo kan werken als bij mensen. Kan er ook niets over vinden op internet.

Schildklier kan het niet zijn want volgens mijn dierenarts heeft een kat alleen last van een te snel werkende schildklier en daar is ze ook nog wel een beetje te jong voor.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Light of Sterilised of allebei niet goed?

Bericht door Rik »

Cerna schreef:Schildklier kan het niet zijn want volgens mijn dierenarts heeft een kat alleen last van een te snel werkende schildklier en daar is ze ook nog wel een beetje te jong voor.
Dat is wel erg simpel gesteld. Hypothyreoïdie (te kort aan schildklierhormonen) kan echt wel voorkomen bij katten. Het is echter wel zeldzaam.

http://www.petplace.com/article/cats/di ... sm-in-cats
http://www.theadvocate.com/baton_rouge/ ... 9e47f.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Light of Sterilised of allebei niet goed?

Bericht door Lovecat »

Dexter is ook altijd wat te mollig en dat schijnt ook niet bevorderlijk voor blaasgruis te zijn.
Hij zit nu op h/d maar hierna wil ik hem over zetten op Royal Canin s/o moderate calorie. Is weer iets anders als light and sterilised.
Ik weet niet of katten zonder gruis dit probleemloos kunnen eten. Ik zag dat het voer van Mosa, RC gastro-intestinal ook een s/o index heeft….
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Light of Sterilised of allebei niet goed?

Bericht door jennli »

Wij gebruiken al zeker zes jaar sterilised. Prima brok. Katten in goede gezondheid.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Cerna

Re: Light of Sterilised of allebei niet goed?

Bericht door Cerna »

[quote="Rik]Dat is wel erg simpel gesteld. Hypothyreoïdie (te kort aan schildklierhormonen) kan echt wel voorkomen bij katten. Het is echter wel zeldzaam.[/quote]
OK, maar Laila heeft verder geen symptomen van schildklierproblemen.

Ik denk dat ik de volgende keer toch eens een zakje Sterilised ga proberen. Heeft ook goede recensies op Zooplus en Laila heeft geen blaasgruisproblemen (dat was Milka).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Light of Sterilised of allebei niet goed?

Bericht door Rik »

Ja, schildklier zal het zeer waarschijnlijk niet zijn omdat het zo zelden voorkomt (misschien ook de reden waarom de DA zegt dat het "nooit" voorkomt).

RC Sterilised... Maïs, gluten en tarwe... (zonder aangegeven percentages) brrrr.
Ook niet alle recensies op zooplus zijn goed (er zitten er een aantal hele slechte bij).
Maar goed... je kunt het proberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Light of Sterilised of allebei niet goed?

Bericht door castratenkoor »

Als je Laila apart voert zou ik het wel aandurven, maar als ze er allemaal van eten vind ik het te riskant voor de oudere katten, vooral Milka.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Light of Sterilised of allebei niet goed?

Bericht door Anne »

Is het geen optie om Laila gewoon wat minder voer te geven zodat ze vanzelf afvalt?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Light of Sterilised of allebei niet goed?

Bericht door Mariskings »

Lastig hè!
Misschien even een ritje naar de DA? Een andere dan? Of echt een dierenkliniek? Wie weet dat ze daar onderzocht kan worden op medische klachten :-)
Je weet maar nooit!
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Light of Sterilised of allebei niet goed?

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef: RC Sterilised... Maïs, gluten en tarwe... (zonder aangegeven percentages) brrrr.
Ook niet alle recensies op zooplus zijn goed (er zitten er een aantal hele slechte bij).
Ik geef Amber en Oscar RC kitten sterilized (in de voeder-automaat). Ik merk dat ze het niet lekker vinden, en alleen ervan eten als ze echt honger hebben. Nu is zeker Oscar echt niet mager, en groeit als kool - dus zo erg vind ik dat ook weer niet. Ze eten ook van de andere brokken, en krijgen regelmatig lekker natvoer (en snaaien ook van het nierdieet natvoer). Maar nu ik lees dat sterilized mogelijk niet zo goed is, en risico op blaasgruis vergroot, begin ik te twijfelen. Ik heb nog een halve zak, wel zonde om weg te gooien :cry:

Als ik het goed heb, zijn twee slechte recensies zijn vanwege het niet lekker gevonden worden van de sterilized brokken, toch Rik?

Groetjes,
Erik (twijfelt)
Cerna

Re: Light of Sterilised of allebei niet goed?

Bericht door Cerna »

Ik twijfel ook nog steeds want bij nader inzien moet ik dan de andere brokjes wegzetten en dat geeft stress voor de andere katten.
Toen Noa nierdieet moest heb ik dat geprobeerd en dat werkte niet. Milka en Luna zijn gewend om ieder uur 2 of 3 brokjes te eten en ik kan moeilijk ieder uur een paar brokjes bij hun neerleggen.

Ik moest vanmiddag met Amber naar de dierenarts (had zich weer alles opengekrabt bij het oor) en het probleem voorgelegd. Volgens hem kwam het zeker wel voor dat ook dieren een langzame stofwisseling hebben en daar is niets aan te doen.
Ze eet niet te veel dus minderen is geen optie en zelfs gevaarlijk en dieetbrokjes hebben volgens hem ook geen enkele zin in dit geval.

Hopen dat het in ieder geval een keer stopt en dat ze niet jaarlijks 2 kilo blijft aankomen :cry:
Plaats reactie