Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Voor alle vragen over dieetvoer
Happiness91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2016 18:23

Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Happiness91 »

Al geruime tijd zit ik achter mijn computertje kennis op te doen over struviet en geschikte voeding.

Mijn kat heeft in het verleden struviet gehad, De dierenarts heeft haar destijds op RC high dilution gezet en wil haar hier het liefst op houden. Zelf voelt dit voor mij niet goed.

1. omdat mijn gezonde kat hier ook van moet eten
2. door alle rotzooi die er in zit
3. er staat op de verpakking zelfs dat het niet langer dan 6 maand gegeven dient te worden. ze krijgt dit nu al bijna 3 jaar!

Zodoende zijn wij langzamerhand al wat gaan schakelen met daarnaast een natvoer ( almo nature )
Tot de dag van vandaag hebben we dit opgeschroefd tot 70% natvoer en 30% brokjes ( dieetvoeding)

Dit gaat hartstikke goed. Ik zou heel graag de 30% brok willen vervangen voor een natuurlijker product.

Mijn zelfstudie had mij geleerd te zoeken naar :
* graanvrij
* koolhydraatarm
* eiwitrijk

Ik kwam terecht op wildcat etosha. Maar nu lees ik ook weer erg veel tegenstrijdige berichten over eiwitrijke voeding icm blaasgruis.

Overigens hou ik bij overstap de gezondheid en ph waarde van mijn kat nauwlettend in de gaten. Mocht het niet werken, kunnen we meteen terug naar het dieetvoer. Maar het voelt niet goed op dit dieetvoer klakkeloos te blijven voeren zonder ook maar iets geprobeerd te hebben.

Tips en ervaringen zijn welkom!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Dinky »

Weet je de oorzaak van het blaasgruis?

High dilution gaf mijn da alleen om het op te lossen. Daarna kon ik over op onderhoudsdieet. Ik kreeg toen trovet asd mee omdat deze prijsvriendelijker was dan rc. Van rc zou je dan uitkomen op urinary s/o (en dus niet het oplosdieet high dilution).

Die 6 maanden is een soort indekken door de fabrikant......

Ik heb 5 jaar geleden de gok genomen omdat mijn idee was dat de gruis was ontstaan door de stress in het asiel en die bron weg was genomen. Ik ben toen overgegaan op kvv ipv dieetnatvoer omdat dit de natuurlijke ph zou ondersteunen. Toen dat goed ging overgestapt op normale brokken zonder al teveel granen.
Speelden voor mij verschillende dingen om de stap te durven maken. Stressbron was weg, vrouwtje dus minder kans op verstopping en de mededeling van de fabrikant dat er door het verzuren oxalaat zou kunnen ontstaan.

Overigens tegen het advies van da in gedaan en overgestapt naar andere da. Jaar terug kleine plasjes en toen het verleden ook besproken met de da. Bleek heel ander probleem te zijn, blaas zat klem in liesbreuk. Toen ook het voer besproken en zij zei mij dat de ph juist heel mooi was en de kvv daar wel eens een bijdrage in geleverd kan hebben. Ik moest dan ook vooral op de ingeslagen weg doorgaan.
Na operatie bleek wel de gevoeligheid voor stress, ze had gelijk een blaasontsteking te pakken.

Je hebt ook de optie om langzaam over te gaan op normaal voer (ook ivm andere kat) en tegen de blaasgruis eurologist te gaan geven. Dit zijn pilletjes van huisdierendokter (vul het maar eens in in de zoekfunctie rechtsboven)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Happiness91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2016 18:23

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Happiness91 »

bedankt voor je reactie. de oorzaak is een combi stress en vocht. we hebben toen ook meteen een drinkfontein aangeschaft. eurologist heb ik inderdaad ook in huis gehaald. maar dat dagelijkse pilletje bracht destijds teveel stress met zich mee.

Maar dat zal nu inderdaad wel weer heel anders kunnen zijn daar ze ons nu alles toe laat. Door het voer werkte helaas niet.

ik vind het ook erg vreemd dat ze haar op high dilution laten. ipv op onderhoudsvoer.
toevallig was ik me gister ook aan het inlezen over kvv. Dat vind ik ook wel erg interressant. Zelf maaltijden in elkaar flansen met rauw gaat me net iets te ver. Kvv is een mooie tussenweg. Welke merken geef jij? en hoeveel gram per dag?

Ik heb nu ook echt het gevoel dat ik de stap kan maken naar royalcanin vrij. maar ik wil wel het juiste kiezen. Wat kun je daar onzeker over worden zeg pff
Happiness91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2016 18:23

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Happiness91 »

p.s wat ontzettend fijn om te lezen dat jij de ph waarde nu zo onder controlle hebt!
Cerna

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Cerna »

Wanneer het lukt zou ik gewoon voer geven en 2x daags eurologist. Eén van mijn katten had vorig jaar een grintpad in de blaas en is geopereerd. Het bleken oxalaatstenen te zijn en ik moest haar dieetvoer geven. Maar mevrouw vertikte het en wilde haar eigen vertrouwde Hills KD-brokjes (is geen nierpatient, maar ze at altijd mee met een nierpatient). Gelukkig mag dat met oxalaatstenen ook.

Daarom ben ik eurologist gaan geven en het gaat prima met haar. Pas urine nog weer laten controleren en de PH is uitstekend wat eurologist ook belooft.

PS Wat zit er in vredesnaam voor "rotzooi" in die RC-brokjes? (het heeft ook hele goede beoordelingen op MedPets)
Rubje231
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2016 08:33

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Rubje231 »

Ik ben met mijn katten, poes last van darmen en later last van blaasgruis, destijds overgestapt op carnibest en daar doen ze het super op. Nergens meer last van. Ik raad het iedereen aan!

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Happiness91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2016 18:23

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Happiness91 »

Cerna schreef:Wanneer het lukt zou ik gewoon voer geven en 2x daags eurologist. Eén van mijn katten had vorig jaar een grintpad in de blaas en is geopereerd. Het bleken oxalaatstenen te zijn en ik moest haar dieetvoer geven. Maar mevrouw vertikte het en wilde haar eigen vertrouwde Hills KD-brokjes (is geen nierpatient, maar ze at altijd mee met een nierpatient). Gelukkig mag dat met oxalaatstenen ook.

Daarom ben ik eurologist gaan geven en het gaat prima met haar. Pas urine nog weer laten controleren en de PH is uitstekend wat eurologist ook belooft.
Bedankt voor je reactie! Wat fijn om te horen dat eurologist voor jou kat gewerkt heeft! Ik hoor er inderdaad veel goede verhalen over. Vandaar dat ik het destijds ook in huis heb gehaald. Hoe geef jij de eurologist? Mix je dat ergens doorheen, of geef je het rechtstreeks?
Cerna schreef:PS Wat zit er in vredesnaam voor "rotzooi" in die RC-brokjes? (het heeft ook hele goede beoordelingen op MedPets)
Ja, misschien heb ik het woord "rotzooi"wat drastisch gekozen, maar ik ben niet zo weg van de ingrediëntenlijst van Royal canin. ( bijv: Rijst, tarwegluten, maismeel, maisgluten, plantaardige vezels ) Met de gedachte in mijn hoofd dat een kat een carnivoor is, lijken mij deze niet voor de hand liggend. Ik wil lezen : kip ..procent , kalkoen..procent. nergens op de verpakking van royal canin vind je specifieke dieren terug. ja, gedehydreerde gevogelte eiwitten, hydrolysaat van schaaldieren, hydrolysaat van dierlijke eiwitten en dierlijke vetten.

Daarnaast de conserveermiddelen/antioxidanten:
Op de verpakking zelf word alleen benoemd dat er conserveermiddelen & antioxidanten in zitten, maar niet welke. Na even googlen lijkt dit te gaan om de volgende middelen:
BHA (E320), propylgallaat (E310) en citroenzuur (E330)

Waarvan als volgt worden omschreven:

E320 – Zeer gevaarlijk
BHA – Butylhydroxyanisool, synthetisch voedingszuur, de volgende gezondheidsrisico’s zijn bekend: hyperactiviteit, astma, netelroos, slapeloosheid, toename van cholesterol, aantasting van stofwisseling in de lever, gevoelloosheid, kankerverwekkend, in Japan verboden.

E310 – Zeer gevaarlijk
Propylgallaat, synthetisch voedingszuur, de volgende gezondheidsrisico’s zijn bekend: hyperactiviteit, astma, urticaria, slapeloosheid, darmstoornissen, onvruchtbaarheid, nier en leverinfecties, lymfoma’s, allergieën, kankerverwekkend, een verslag uit 1993 toont aan dat dit product stoornissen in de productie van rode bloedlichaampjes veroorzaakt.

E330 – Veilig
Citroenzuur, plantaardige of synthetische anti-oxidant, dit product wordt als veilig beschouwd.

Nu moet ik er wel bij vermelden dat mijn gevonden informatie wat gedateerd is, Zodoende heb ik de vraag over de toegevoegde middelen nog even bij Royal canin neergelegd. ( wacht nog op antwoord )
Happiness91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2016 18:23

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Happiness91 »

Rubje231 schreef:Ik ben met mijn katten, poes last van darmen en later last van blaasgruis, destijds overgestapt op carnibest en daar doen ze het super op. Nergens meer last van. Ik raad het iedereen aan!

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Wat fijn om te horen! Ik ga meteen even googlen naar carnibest. Dit is een kvv toch?
Geef je alleen carnibest? En varieer je dan in smaken? Ik lees veel dat katten snel uitgekeken zijn om kvv en er vaak gewisseld moet worden met merken & smaken. hoe is jou ervaring daarbij? Ben erg geïnteresseerd!
Rubje231
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2016 08:33

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Rubje231 »

Ik geef inderdaad alleen carnibest omdat ze gelijk aan de diarree gaan op brokjes hier. Ik varieer inderdaad wel in smaken maar ze krijgen het hier nu al zo'n 2 jaar en ook al had vooral mijn kater wat moeite met overstappen ( lees een week bijna niet gegeten ) nu gaat het er toch altijd heel snel in. [WINKING FACE] ze zijn super gezond, vacht glimt en ze voelen zich weer op en top. Tuurlijk als er wat anders staat willen ze dat eerst want aan carnibest zit niet zo heel veel geur en smaakstoffen, is puur vers vlees, en dan gaan ze toch liever die neus achterna maar daarom alleen carnibest hier. Ben er echt heel erg tevreden over.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Happiness91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2016 18:23

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Happiness91 »

Bedankt voor je reactie! Fijn om te horen dat het er goed in gaat! Ik zal me eerdaags eens wat verder verdiepen in kvv.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Rik »

Happiness91 schreef:Ik zal me eerdaags eens wat verder verdiepen in kvv.
Dan kun je hier beginnen met verdiepen:
http://www.voerwijzer.com/beginnersinformatie-kvv

Hier geef ik haaksbarf (kvv, wisselende dieren) maar ook wel eens gewoon natvoer. Ook wissel ik wel eens af met ander kvv-merk (natures menu want dat zijn makkelijker nuggets van 5gram ipv dat zagen van die bevroren worst :) )

Ik ben het overigens wel helemaal met je eens over RC. Het is niet het slechtste voer qua brokjes maar er zijn (veel) betere zoals...
Enkele voorbeelden van kant en klare (diepgevroren, ook wel kvv genoemd) rauwe voeding zijn:
Carnibest, Carnifarm, Carnivoer, Bandit, Bibi, Haaksbarf, Tinlo, DARF of Lotgering.

Enkele voorbeelden van premium natvoer:
Almo Nature, Cosma, Animonda carny, Bosita, Porta 21, Shinycat (Gimpet), Applaws, Schesir, Hermanns Bio kattenvoer, Renske

Hoge kwaliteit brokken (liefst alleen in combinatie met natvoer of rauw, aangezien brokken nauwelijks vocht bevatten):
Orijen, Arden Grange, Applaws, Natural Health (Carnivore), Renske, Nutrivet, Porta 21 graanvrij, Catlovers Gold, Solid Gold, Timberwolf Serengeti.

De merken natvoer en droogvoer zijn o.a. te koop bij zooplus (n.b. de Duitse site is met veel merken een stuk voordeliger). KVV wordt in steeds meer dierenwinkels verkocht en bij sommige dierenartsen of het is online te bestellen.
Hier staan de links naar verschillende merken natvoer en brokjes...
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 28#p679828
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door castratenkoor »

Goede brokken zijn ook Granatapet. je zou ook b.v. twee soorten neer kunnen zetten RC urinar S/O dat mag de gezonde kat ook eten en b.v. Applaws, Orijen of Granatapet. Zo zorg je dat de gezonde kat niet alleen maar S/O eet.

Persoonlijk heb ik 5 soorten brokken, over 3 verdiepingen. En als aanvulling 2 x daags natvoer en 2 x per week rauw vlees. Omdat het maar om een aanvulling gaat haal ik vlees bij de slager, wat ik invries in dagporties.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Cerna »

Ik geef eurologist rechtstreeks, maar deze pillen kun je ook heel gemakkelijk fijnmaken en door wat eten doen (moet de kat wel natvoer eten).

Mijn katten eten al meer dan 10 jaar RC (geen dieetvoer) en doen het er prima op. Word ook een beetje moe van die discussies over goed en slecht voer. Het lijkt wel alsof tegenwoordig allerlei normaal eten moet worden afgekeurd. Zo heb ik een buurvrouw die absoluut geen suikers en koolhydraten meer eet want het is zo slecht. Ach, en volgend jaar is er weer iets anders wat je niet mag :cry:
Mijn katten aten vroeger Whiskas, Kitekat en Felix en werden 18 jaar dus zo slecht zal ook dit voer niet zijn en dat geldt ook voor RC.

Wanneer je wilt overstappen op KVV zou ik het niet zo doen als Rubje231 want een kat een week laten vasten is heel erg ongezond en kan leververvetting veroorzaken!
En wanneer katten het niet van jongsafaan gewend zijn, is het vaak lastig (maar ik had ook een kat die al 14 was en Tinlo heerlijk vond toen ze het voor het eerst kreeg).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door castratenkoor »

Ik ben net als Annet wel groot voorstander van RC brokken. Ik ben ervan overtuigd dat de manier van fabriceren bij RC veel beter is en dat daardoor alles beter te verteren is. Puur naar de ingrediënten kijken vind ik persoonlijk onzin.

Ik heb jaren KVV er naast gegeven maar de twee katten die dat te pruimen vonden zijn overleden en mijn huidige katten laten het helaas staan. Katten laten hongeren om ze te dwingen iets te eten is ook niet mijn ding.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Lovecat »

Hoi Happiness91

Even mijn ervaring, lijkt een beetje op jouw zoektocht.

Ik heb 6 jaar geleden een katertje in huis gehaald van 4 maanden (was op straat gevonden, ik heb hem geadopteerd via asiel) en binnen een paar dagen kon ik met hem naar de da; hij zat verstopt, een hele blaas vol struviet. Hij is toen op High Dilution gezet van RC en toen begon voor mij ook de hele speurtocht.

Het is namelijk geen geschikt voer voor katten jonger dan 1 jaar. Ik heb hem om Carnibest gehad, een waterfontein aangeschaft en na flink wat onderzoek (en ander soorten voer) besloten hem op Almo Nature Holistic kip en rijst te zetten, aangevuld met natvoer met extra water. De Almo vond ik qua ingredientenlijst prima, mn andere kat lustte het ook en zo ben ik 6 jaar doorgekomen zonder problemen.

Sinds een tijd heeft de gruiskat weer blaasproblemen, maar er werd geen gruis gevonden. Tot afgelopen vrijdag; op de spoedpost plastte hij pure struviet uit.

Hij is nu weer op de High Dilution en ik zet hem na 8 weken over op de s/o van RC. Leeftijd speelt geen rol meer en ik wil geen risico meer lopen met experimenteren.
De Almo leek mij perfect en het ging jaren goed, maar wat qua ingredientenlijsten en eisen voor mij perfect lijkt, blijkt voor de kat toch niet te werken. Ik heb goed vertrouwen in RC en heb er geen enkel probleem mee hem hier nu levenslang op te zetten.

Van de kvv werden trouwens beide katten hier op een gegeven kotserig van, wilden het niet meer eten, werd een hoop gedoe, terwijl het op het begin zo prima ging. Ik geef alleen nog eendagskuikens voor het gebit.
Plaats reactie