Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Dinky »

Ik wissel af met merken kvv, beetje wat ik kan krijgen.

Heb nu alroda puur maar heb ook Haaksbarf gehad en tinlo ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Lovecat »

Ik heb ook meerdere soorten kvv gevoerd, maar andere dan Carnibest werden al helemaal niet gegeten/verdragen.
Happiness91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2016 18:23

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Happiness91 »

Rik, Bedankt voor je behulpzame post. Ik zal eerdaags eens voor de linkjes gaan zitten.

Cerna, Bedankt voor je toevoeging. Wat betreft overstappen op kvv heb ik ook best een hard hoofd in hoor. Ik heb wel eens animonda carny ingeslagen. Maar dat lieten ze mooi staan.
Wat je zegt over de voedsel discussies, kan ik me iets bij indenken. De hedendaagse cultuur ( waaronder ik zelf ) is daar momenteel erg veel mee bezig. Ik wil ook niet beweren dat royal canin goed of fout is. Maar zelf heb ik er een beter gevoel bij om ze van de high dilution af te krijgen en een iets natuurlijker voer te voeren.

castratenkoor, wauw 5 soorten brokken! Luxe buffet hoor. Hier zijn ze op dieet, dus alles word hier stipt afgewogen en is dan ook hap slik weg. ( ondanks de voedseltoren ) Die word tegenwoordig gewoon omgegooid.

Lovecat, Bedankt dat je je ervaring met mij wil delen. Fijn dat het 6 jaar goed ging op de manier dat je voerde. Jammer dat het uiteindelijk toch geen stand heeft gehouden. Ik weet niet of er bij de holistic almo nature ook rijst zit? Mij is opgevallen dat er tegenwoordig meer rijst in zit dan in het verleden. Ik hoop dat je het straks weer goed onder controle kan houden.

Dinky, Bedankt voor de merken!
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Lovecat »

Ik weet niet of er bij de holistic almo nature ook rijst zit? Mij is opgevallen dat er tegenwoordig meer rijst in zit dan in het verleden.
Bedoel je specifiek Almo of alle merken? Ik heb er eerlijk gezegd niet op gelet, maar merk wel dat sinds de laatste 2 zakken Almo er hier meer problemen zijn ontstaan, maar in die tijd ben ik ook verhuisd en veel meer van huis door werk….

Als aanvulling; ik heb ze hier op Royal Canin gehad, Sanabelle, Acana, Orijen, Almo Nature, Carnibest, Carnivoer, en nog een merk met kvv in mini porties en smaken wat heel handig leek (merk is niet blijven hangen, want ze aten echt niks van dat voer) gehad.

Ik las net dat je zei dat het iets van deze generatie is om zo met eten om te gaan en ik herken dat heel erg.

Ik was en ben heel erg met mijn katten; het beste is nog niet goed genoeg en heb uren gespendeerd in onderzoeken voor het beste voer, de beste manier om water aan te bieden, te spelen, kattengedragstherapie gestudeerd etc. Maar ik blijf onzeker, voor mij zijn het m'n kinderen en ik wil alleen maar dat ze het goed hebben.
Maar ook voor mezelf ben ik erg op zoek naar de juiste 'weg' en daar is eten een belangrijke factor in. Ik ben inmiddels expert in voeding en gezondheid (ook op professioneel gebied) en ik kan je vertellen dat het gekmakend is, zoveel theorieën en beweringen. Zelf blijven nadenken is altijd een goed optie, maar laat je niet teveel meeslepen door de gluten, suiker en e-nummer trend, want je kan werkelijk niks meer eten, drinken of ademen. En daarom ben ik nu ook wat losser ten opzichte van Royal Canin; het is heus geen puur vergif.
Happiness91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2016 18:23

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Happiness91 »

wat mooi hoe je dat zegt! Daar herken ik mezelf ook in.
Vooral de onzekerheid die het met zich mee brengt. Ik ben tenslotte wel degene die besluit hoe mijn katten leven. Wil het niet op mijn geweten hebben dat ik ze tekort heb gedaan en wil ook zeker niet met hun gezondheid spelen. Ik ben het met je eens dat we ons niet te veel moeten laten mee slepen.

wat betreft de almo nature doelde ik op het natvoer. maar begrijp nu dat je het over de brok had. Dan weet ik niet of het rijstverhaal daar voor op gaat.
Happiness91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2016 18:23

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Happiness91 »

Happiness91 schreef: Ja, misschien heb ik het woord "rotzooi"wat drastisch gekozen, maar ik ben niet zo weg van de ingrediëntenlijst van Royal canin. ( bijv: Rijst, tarwegluten, maismeel, maisgluten, plantaardige vezels ) Met de gedachte in mijn hoofd dat een kat een carnivoor is, lijken mij deze niet voor de hand liggend. Ik wil lezen : kip ..procent , kalkoen..procent. nergens op de verpakking van royal canin vind je specifieke dieren terug. ja, gedehydreerde gevogelte eiwitten, hydrolysaat van schaaldieren, hydrolysaat van dierlijke eiwitten en dierlijke vetten.

Daarnaast de conserveermiddelen/antioxidanten:
Op de verpakking zelf word alleen benoemd dat er conserveermiddelen & antioxidanten in zitten, maar niet welke. Na even googlen lijkt dit te gaan om de volgende middelen:
BHA (E320), propylgallaat (E310) en citroenzuur (E330)

Waarvan als volgt worden omschreven:

E320 – Zeer gevaarlijk
BHA – Butylhydroxyanisool, synthetisch voedingszuur, de volgende gezondheidsrisico’s zijn bekend: hyperactiviteit, astma, netelroos, slapeloosheid, toename van cholesterol, aantasting van stofwisseling in de lever, gevoelloosheid, kankerverwekkend, in Japan verboden.

E310 – Zeer gevaarlijk
Propylgallaat, synthetisch voedingszuur, de volgende gezondheidsrisico’s zijn bekend: hyperactiviteit, astma, urticaria, slapeloosheid, darmstoornissen, onvruchtbaarheid, nier en leverinfecties, lymfoma’s, allergieën, kankerverwekkend, een verslag uit 1993 toont aan dat dit product stoornissen in de productie van rode bloedlichaampjes veroorzaakt.

E330 – Veilig
Citroenzuur, plantaardige of synthetische anti-oxidant, dit product wordt als veilig beschouwd.

Nu moet ik er wel bij vermelden dat mijn gevonden informatie wat gedateerd is, Zodoende heb ik de vraag over de toegevoegde middelen nog even bij Royal canin neergelegd. ( wacht nog op antwoord )
Ik heb inmiddels een reactie van royal canin, en de gevonden gedateerde informatie blijkt inderdaad te kloppen.

Voor de geïnteresseerden, hier hun reactie:

Naar aanleiding van uw facebook bericht, stuur ik u hierbij de e-mail met informatie over onze antioxidanten en conserveermiddelen.

Antioxidanten & conserveermiddelen
Alle ingrediënten die door ROYAL CANIN® gebruikt worden, zijn van zeer hoge kwaliteit en ook geschikt voor menselijke consumptie. De grondstoffen ondergaan zeer strenge controles op diverse punten in het productieproces. De kwaliteitscontroles worden uitgevoerd bij de leveranciers van de producten, bij aankomst van de grondstoffen in de fabriek alvorens zij verwerkt worden en op het uiteindelijke product.

Om een voeding zo optimaal mogelijk te houden wordt er gebruik gemaakt van antioxidanten. Er worden zowel natuurlijke als synthetische antioxidanten gebruikt. Dit om de voeding voor lange tijd optimaal te houden. Met uitsluitend natuurlijke antioxidanten kan je een voeding niet lang goed houden. Daarom wordt er bij ROYAL CANIN® gebruik gemaakt van de synthetische antioxidanten BHA (E320) en propylgallaat (E310).

BHA en propylgallaat zijn antioxidanten die decennia lang onderwerp zijn geweest van uitgebreide onderzoeken. De hoeveelheden BHA en propylgallaat die worden gebruikt bij de productie van diervoeding, is onderworpen aan strikte wetgeving die wij nauwgezet volgen. De hoeveelheid die gebruikt wordt is niet schadelijk voor de gezondheid van mens en dier. ROYAL CANIN® zal ook zeker nooit ingrediënten aan de voeding toevoegen welke de gezondheid van het dier zouden schade.
Tevens zijn BHA en propylgallaat antioxidanten welke in humane producten toegestaan zijn. BHA wordt onder andere gebruikt in vet- en oliehoudende voedingsmiddelen zoals chips, soep en margarine. Propylgallaat wordt gebruikt in kauwgom, oliën en snacks.

ROYAL CANIN® gebruikt Kaliumsorbaat als conserveermiddel in haar producten. Ook Kaliumsorbaat wordt in humane producten gebruikt zoals kaas, mayonaise, sladressings en toetjes.

Hopen u voldoende geïnformeerd te hebben.


Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn.
Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact met ons opnemen
via telefoonnummer 0413-318400 of e-mail info.nld@royalcanin.com.

Met vriendelijke groet / Kind regards,
Happiness91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2016 18:23

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Happiness91 »

Daar verschillen we dan in qua mening, Maar dat geeft gelukkig niet!
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Lovecat »

Netjes, duidelijk en helder antwoord. Ze hebben mij toentertijd ook goed geholpen met mijn vraag over de Urinary H/D. Hun verpakking zei dat het niet geschikt was voor katten onder de 12 maanden en mijn toenmalige DA vond van wel.

RC heeft me alles uitgelegd en raadde me hun brokjes af voor mijn kat. Ze dachten aan mijn kats welzijn en dus niet commercieel. Vind ik echt een pluspunt.
Happiness91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2016 18:23

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! ( struviet dieet )

Bericht door Happiness91 »

Dat is inderdaad heel erg netjes van ze! Dat zullen er vast ongetwijfeld ook genoeg niet doen.
Mijn voedselzoektocht ligt eventjes stil vanwege een te warme (zolder) computerkamer. Maar hoop binnekort voldoende info te hebben verzameld om een weloverwogen beslissing te maken omtrend de overstap naar een ander soort voer. Mocht ik zover zijn zal ik een update plaatsen.
Plaats reactie