Wat mag een nierkat nog wel eten bij verminderde eetlust?

Voor alle vragen over dieetvoer
Candy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 aug 2016 17:08

Wat mag een nierkat nog wel eten bij verminderde eetlust?

Bericht door Candy »

Ik heb een vraag. Wij hebben een externe moestuin en daar lopen 2 katers waarvan 1 met nierfalen. Hij lijkt zijn nierdieetvoeding steeds minder lekker te vinden. We hebben voor hem Royal Canin Renal natvoer, Hill's K/d natvoer en Prins nierbrokjes. Voorheen ging van beide merken het natvlees er zo in. Evenals de brokjes (heeft ook RC gehad) en het blikvoer van Trovet. De laatste paar weken is zijn eetlust afgenomen. Van het natvlees van beide merken likt hij de saus eraf en de brokjes eet hij met mate. Heb ook al eens Beaphar natvlees geprobeerd maar dat vindt 'ie helemaal niets. Nu vraag ik mij af of er nog een bepaald type witvis of iets anders aan vlees is wat eventueel bijgevoerd zou mogen worden. Ik begrijp dat je het aantal eiwitten laag moet houden om de nieren zo te ontlasten. Hij gaat maandag weer mee naar de dierenarts voor een soortemet van vitamine/oppepshot en daar zal ik het ook nog vragen, maar wellicht dat jullie nog tips hebben. Hij is gewoon levendig en loopt nog achter je aan, springt nog op schoot en dergelijke, dus hij is nog wel fief voor een buitenkat. Als je hem een miniscuul stukje kaas of worst voorhoudt eet hij dat met smaak op. Ik denk dat 'ie ff klaar is met het niervoer ofzo. Qua verdere conditie is 'ie erg mager, heeft een wisselende vacht, geen frisse adem, wit schuim op zijn urine en hij loopt op een ietwat verkrampte manier. We willen hem nog een comfortabele oude dag geven voor zo lang het gaat. Vandaar dat ik me wat verder in het hele nierfalen wil verdiepen en wat er nog mogelijk is. Het betreft dus een buiten-/tuinkat, die we niet zomaar pillen of poeders kunnen voeren en die in een speciaal vangkooitje naar de dierenarts moet omdat 'ie anders de pan uit flipt. In zijn eigen omgeving is 'ie wel mak, maar zo pillen erin stoppen lukt niet. Doorgaans krijgt hij van ons 1 zakje natvoer en een klein handje brokjes per dag. Bij de andere mensen op de tuin krijgt 'ie soms ook nog kleine beetjes nierbrokjes.
Candy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 aug 2016 17:08

Re: Wat mag een nierkat nog wel eten bij verminderde eetlust

Bericht door Candy »

Denk dat we hem maandag ook maar op diabetes moeten laten testen. Weet niet of dit vaak samengaat, maar de sympthomen komen ook overeen met dat van nierfalen en hij loopt als een kat met perifere neuropathie...
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Wat mag een nierkat nog wel eten bij verminderde eetlust

Bericht door Ennakee »

Hallo Candy welkom op dit forum,


Wanneer hij bij de DA komt zou ik proberen om hem bloed af te laten nemen, en een volledig geriatrisch bloedbeeld laten bepalen, zodat je daadwerkelijk weet wat er speelt. Op deze manier doorgaan zal maken dat hij zich alleen maar ellendiger gaan voelen.

Een nierfaler heeft echt een dieet nodig. Het enige voer wat ik nog kan bedenken qua rauwvlees is het nierdieet van Bandit. Verder zou je Ipakitine poeder door zijn natvoeding /vleesvoeding kunnen geven, hiermee beperk je de fosfaat opname en de ureum en creatinine waardes in zijn voeding en bloed.

http://www.eko4petz.nl/a-35771166/versv ... -300-gram/

Is er geen mogelijkheid dat hij in een opvang, geplaatst kan worden? Dit zou zijn kansen verbeteren.

Sterkte en succes!
Laatst gewijzigd door Ennakee op 06 aug 2016 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Wat mag een nierkat nog wel eten bij verminderde eetlust

Bericht door Ennakee »

Je gaf aan dat hij uit zijn bekkie stinkt. Is dit de geur van aceton? Dan is de kans groot op diabetes, ruikt het meer naar ammonia dan waarschijnlijk nierfalen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat mag een nierkat nog wel eten bij verminderde eetlust

Bericht door ErikPhilippus »

Het zou handig zijn als er wat meer concrete informatie van de desbetreffende kat beschikbaar is, zoals leeftijd, bloedwaardes, analyse van de urine, etc. - dat helpt om een afweging te maken wat zinvol en mogelijk is.

Als hij vermagerd is, een doffe vacht heeft (uitdroging?), geen frisse ademheeft (ureum?), schuim op de urine (eiwitverlies?), en stram lopen (spierzwakte en sufheid), dan heb ik wel een donkerbruin vermoeden in welke status van nierfalen deze kat zit.

Helaas zal een 'oppepshot' daar denk ik niet veel aan veranderen. Dus ik denk dat inderdaad de vraag is hoe je hem nog een comfortabele laatste episode kan geven - bespreek dat ook oprecht met de dierenarts.

Groet,
Erik
Candy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 aug 2016 17:08

Re: Wat mag een nierkat nog wel eten bij verminderde eetlust

Bericht door Candy »

Dank voor de reacties. We schatten de kat tussen de tien en vijftien jaar oud. Het is een kleine rode kater. Zijn precieze leeftijd weten we niet. Hij heeft een aantal jaren als verwilderde kat in een bossage verscholen gezeten. Zijn adem ruikt niet naar aceton, meer zweetvoetenlucht. In een opvang plaatsen gaat niet lukken. Het is een buitenkat en zeker omdat 'ie best eenkennig en schuw kan zijn willen we hem niet uit zijn vertrouwde omgeving weghalen. We zullen de DA vragen om een bloedonderzoek en aan de hand van deze bevindingen vragen hoe verder te gaan. Urine opvangen is een moeilijke opgave omdat het een buitenkat is en hij geen bak gewend is. Het schuim is mij opgevallen toen hij op mijn geschoffelde landje zat te plassen. Ik zal me ook eens gaan verdipen in het voer van Bandit en de Ipakitine. Eerst maar even het bloedonderzoek afwachten. Denk dat hij nu zo'n maand of 5 het nierdieet krijgt. Echt er van opgeknapt vind ik hem niet, eerder wat achteruitgegaan. Ik zal jullie laten weten wat de DA zegt.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Wat mag een nierkat nog wel eten bij verminderde eetlust

Bericht door Ennakee »

Heeft hij ook een slaapplek of huisje waar hij droog kan zitten tijdens regen en koud weer?

Mocht hij nog geen voorziening hebben om te schuilen, dan zou je een eenvoudig kattenhuisje kunnen maken zoals in de onderstaande weblink staat beschreven. Deze huisjes worden speciaal voor zwervers gemaakt en neergezet zodat ze het hele jaar door beschut de dag of nacht kunnen doorbrengen..

http://nshd.nl/bouw-van-een-kattenhuisje/#

Zeker als zijn gezondheid niet meer zo best is, zal hem dat helpen. Dan kost het zijn lijfje ook minder energie om zich warm te houden. Zeker nierfalertjes kunnen het steeds kouder krijgen, doordat ze steeds minder vet op de botjes krijgen.
Candy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 aug 2016 17:08

Re: Wat mag een nierkat nog wel eten bij verminderde eetlust

Bericht door Candy »

Dank voor de tip. Hij heeft momenteel voldoende schuilplekjes. Er staan 2 manden met fleecekleden en kussens erin en nog eens 2 hokjes met fleeceplaids in de kas. Omdat dit wat hoger gelegen is heeft 'ie ook zijn eigen loopplankje in de kas gekregen en er is een trapje van tegels aan de buitenkant van de kas zodat 'ie gelijk binnen kan stappen. Ook is er een lage ingang als de deur dicht is. Momenteel slaapt 'ie het liefst buiten onder de fruitbomen. Wat me wel zorgen baart is dat hij zich van de week drijfnat heeft laten regenen. Lijkt wel if hij er niet om geeft of het niet voelt. De dag erna velletjes op zijn neus en een druppel doorzichtig aan zijn neus. 2 dagen later niets aanbde hand. Moet ie straks niet meer doen als het kouder wordt :-(
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Wat mag een nierkat nog wel eten bij verminderde eetlust

Bericht door Ennakee »

Ja, katten kunnen vreselijk eigenwijs zijn vooral de rode exemplaren. Zelf heb ik vroeger ook een rode kater gehad die het heerlijk vond midden in de regen te lopen. Hij wilde persé naar buiten wanneer het plensde. Daarna kwam hij druipend weer naar binnen...

Gelukkig kan deze kat ook kiezen of hij buiten of binnen wilt zijn, dus hopelijk houdt hij aan deze regendans geen verkoudheid of longontsteking over. Jij gaf in je 1e bericht aan dat hij nierfalen heeft, hoe is dat vastgesteld? Ook via bloedonderzoek?

Want hij kan ook een te snel werkende schildklier hebben gezien zijn uiterlijk en zijn gedrag. En waarschijnlijk weet hij ook wel hoe hij muizen en vogels moet vangen, waardoor hij ook minder trek in zijn dieetvoer kan hebben.

Hebben jullie hem ook een naam gegeven?
Candy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 aug 2016 17:08

Re: Wat mag een nierkat nog wel eten bij verminderde eetlust

Bericht door Candy »

We hebben de dierenarts voorgelegd wat wij aan hem merkten. Hij viel af, ging veel drinken, zijn vacht werd wat minder (moet zeggen dat dit heel wisselend is), hij werd stram in zijn lopen, meer plassen. De dierenarts heeft toen geadviseerd nierdieet te nemen. Er is geen bloed afgenomen, dus het staat niet onomstotelijk vast dat dit het is. Hij dacht ook nierfalen en wanneer dit via bloedonderzoek eruit zou komen, zou de slotsom ook zijn dat hij nierdieet moest krijgen. We hebben hem "Poes" genoemd, heel origineel voor een kater :-). Morgen leggen we alles nog eens voor, maar ik denk niet dat 'ie nog heel lang heeft, met name omdat zijn eetlust bijna nihil is. Vandaag nog een beetje Gourmet geprobeerd, maar ook daar likt hij enkel de saus vanaf en meer niet. Hij was voorheen een schrokop en nu een zak botten zonder eetlust....
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Wat mag een nierkat nog wel eten bij verminderde eetlust

Bericht door Ennakee »

Wel triest dat hij behoorlijk snel lijkt af te takelen. Gelukkig heeft hij jullie om voor hem te zorgen.

Ik wens jullie morgen veel sterkte bij de DA!!!
Candy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 aug 2016 17:08

Re: Wat mag een nierkat nog wel eten bij verminderde eetlust

Bericht door Candy »

Dank Ennakee! Wat eerst een geleidelijk proces was, is nu inderdaad snel bergafwaarts. We zien aardig tegen morgen op, omdat we het einde wel een beetje in ons hoofd hebben. Het is toch ons maatje wat ons altijd trouw op zit te wachten bij de ingang van de tuin, weer of geen weer... Laten we het advies van de DA maar even afwachten. Er ligt nu een beetje kabeljauw in een pannetje te pruttelen, kijken of hij daar wellicht zin in heeft.
Candy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 aug 2016 17:08

Re: Wat mag een nierkat nog wel eten bij verminderde eetlust

Bericht door Candy »

We hebben onze grote vriend moeten laten gaan. We zullen hem enorm gaan missen. In de auto konden we nu ook ruiken dat hij een voor nierfalen typische geur afscheidde. Het is beter zo voor hem, al zal het gemis er niet minder om zijn. Niet bij ons en niet bij de andere mensen op de tuin....
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat mag een nierkat nog wel eten bij verminderde eetlust

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, wat een verdrietig bericht, Candy. Ja, ik was er al bang voor dat hij in een vergevorderd stadium van nierfalen zat. Natuurlijk zal je 'm enorm missen, maar zo te horen was dit de enig juiste beslissing....

Sterkte de komende tijd!
Hartelijke groet,
Erik
Candy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 aug 2016 17:08

Re: Wat mag een nierkat nog wel eten bij verminderde eetlust

Bericht door Candy »

Dank je Erik. Er was inderdaad geen alternatief meer.
Plaats reactie