Beaphar nierdieet is slecht voor nierpatienten

Voor alle vragen over dieetvoer
LisSam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:10

Beaphar nierdieet is slecht voor nierpatienten

Bericht door LisSam »

Hallo, mijn Lisje, poes van 12 jaar, krijgt op het moment een spoeling van drie dagen. Haar waardes:
Creatine: 859 (was 261) ureum 51,4 (was 18,5)((er zat niet zo heel veel tijd tussen die twee metingen. we schrokken ons dus rot.)) en ze lijdt aan bloedarmoede. Dank zij medicatie is haar bloeddruk wel goed.
Ik heb de medicijnen en en wat voer meegenomen naar de dierenarts. het voer, een zakje natvoer van RC een bakje natvoer van Beaphar en wat Gourmet seniorenvoer, mousse. dat laatste vindt zij lekker. Maar Lisje is helaas een slechte eter. dat is op zijn zachtst gezegd onhandig voor een nierpatiëntje. Ik ben vandaag even op ziekenbezoek geweest. :smile: Ik kreeg te horen dat het dieetvoer van Beaphar slecht is. de hele samenstelling van het voer is slecht voor een nierpatiënt. Ik wil dat hier even vermelden als waarschuwing. Omdat dat voer ook niet echt in de smaak valt heb ik Spicific gekocht. Dat vonden ze bij de da wel goed voer.
morgen haal ik haar op. nu maar hopen dat de waardes flink gedaald zijn. :epray: en dat natuurlijk blijven, zo lang mogelijk.

groetjes, Judith
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Beaphar nierdieet is slecht voor nierpatienten

Bericht door Rik »

:shock: Daar schrik ik dan heel erg van.
Bowy zit momenteel ook aan RC Renal maar vindt Beaphar nierdieet ook wel lekker. Ik heb het in het verleden gehad (en heb nog wat kuipjes) en zou binnenkort wel weer een nieuwe bestelling hiervan doen.

Maar alleen een mededeling dat het slecht voor een nierpatiënt is vind ik wat weinig informatie. Het is Beaphar nierdieet dus je zou toch wel verwachten dat de samenstelling toch enigszins geschikt zou moeten zijn voor een nierpatiëntje. Als jouw DA hier wat meer onderbouwing voor zou hebben dan hoor dat heel graag (wat precies in de samenstelling zou er niet kloppen). In dat geval denk ik dat er hier wel meer van hun stoel zullen vallen.

In ieder geval bedankt voor de waarschuwing en natuurlijk sterkte met Lisje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
LisSam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:10

Re: Beaphar nierdieet is slecht voor nierpatienten

Bericht door LisSam »

Hallo Rik, je hebt helemaal gelijk. wat meer informatie zou welkom zijn. Ik zal er morgen nog eens naar vragen. toen ik die info kreeg vroeg ik ook wat er precies aan schortte, dat er toch ook weinig eiwitten en fosfor in zat. het antwoord was dat de algehele samenstelling niet deugde. Het is overigens het voer dat je wel bij pet's place kan krijgen. Al die andere dieet voeders niet. dus enige argwaan is wel op zijn plaats. ik laat het nog weten.
groetjes, Judith

ps, wat vind ik al die portretten van katten en poezen hier toch leuk!
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Beaphar nierdieet is slecht voor nierpatienten

Bericht door Featherr »

Jaja. Alleen specific, royal canin.. en trovet is goed. Want daar verdient je dierenarts aan.
Mijn dierenarts vind het trouwens prima voer. Zolang het maar wel nierdieet is.

En dit bedoel ik niet gemeen naar jou maar dit is nou eenmaal het gezeur van da's.
En ik neem alles terug als je met meer informatie komt waaruit blijkt dat het inderdaad slecht is.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Beaphar nierdieet is slecht voor nierpatienten

Bericht door Nina1967 »

Nierdieet van de da is beter omdat daar een aantal toegevoegde stoffen inzitten die goed voor de nieren zijn ...maar nierdieet van dierenspeciaalzaak is nog altijd beter dan gewoon voer...en gewoon voer is weer beter dan niets eten...
Maar ben ook benieuwd naar wat er dan zo superslecht aan is...Cochi van Annet leeft nu niet meer maar heeft het jaren super goed gedaan op Beaphar e.d.
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Beaphar nierdieet is slecht voor nierpatienten

Bericht door Rik »

Nina1967 schreef:Nierdieet van de da is beter omdat daar een aantal toegevoegde stoffen inzitten die goed voor de nieren zijn ...
De fabrikanten willen echter niet zeggen welke stoffen dit zijn dus "beter" is maar een subjectieve term zolang ze dat niet bekend maken. Als een kat het (onbekende) niet persé nodig heeft of misschien zelfs allergisch voor is, wat hier op het forum ook al voorgekomen is, zie ik nog niet direct een reden om het "beter" te noemen. Dus ik was wel benieuwd naar een goede onderbouwde reden waarom Beaphar zelfs slecht zou zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Beaphar nierdieet is slecht voor nierpatienten

Bericht door Nina1967 »

Staat op de grote doos (met 12 zakjes)...zal nog eens kijken, had het toen uitgezocht maar weet het niet uit mijn hoofd...maar dat is dus de reden waarom het alleen door dierenartsen verkocht mag worden en je die dieten niet aan niet-nierkatten mag geven...o.a. chitosan en iets ontstekingsremmends..

Maar dat maakt het andere nierdieetvoer niet slecht voor zover ik weet, ben nog steeds benieuwd naar de onderbouwing.

Hoe is het nu met Lisje?
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Beaphar nierdieet is slecht voor nierpatienten

Bericht door Nina1967 »

Vond dit wel een duidelijke uitleg.....

"Nierdiëten zijn medicinale diëten, die alleen via dierenartsen verkocht mogen worden. Diëten die in dierenwinkels worden aangeboden met het opschrift “helpt nierslijtage voorkomen” of kreten van soortgelijke strekking, zijn op zich prima voeding, maar niet voor dieren met chronisch nierfalen! Dan schieten ze te kort.


Nierdieet bevat minder eiwit, minder fosfor, meer energie en B-vitamines, is licht verteerbaar en smakelijk.


Laat u niet in de war brengen door het eiwitpercentage van gewone blikvoeding en een nierdieet te vergelijken.
Meestal verschilt dat niet zo veel, waardoor ten onrechte gedacht wordt dat het eiwitgehalte in beide voedingen min of meer gelijk is.
Doordat de dieetvoeding 2 tot 3 x zoveel energie bevat hoeft de kat er veel minder van te eten en krijgt zo dus veel minder eiwit binnen.


Bovendien wordt in het nierdieet gebruik gemaakt van zeer hoogwaardige eiwitten (met veel zogenaamde “essentiële aminozuren”) omdat een dier nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid eiwitten nodig heeft voor celvernieuwing en het onderhouden van bepaalde lichaamsfuncties.
Dus minder eiwitten, maar wel betere.


De extra energie in het dieet is van belang om bij slechtere eetlust toch op gewicht te blijven, al was het alleen al dat gewichtsverlies nog weer een extra belasting voor de nieren kan zijn.


De extra B-vitamines zijn er voor om te zorgen dat bij verlies via de grotere hoeveelheid urine er toch geen tekorten optreden"

Denk dus dat de reden is dat da's zeggen dat het nierdieet bij hun beter is omdat ze er minder van nodig hebben en dus de nieren minder te verstouwen hebben....
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Beaphar nierdieet is slecht voor nierpatienten

Bericht door Rik »

Wat is de bron van deze uitleg? En vooral, hoe oud is die?

Tevens is het zo dat Beaphar niet valt onder de omschrijving die je geeft. Vroeger was er inderdaad alleen nierdieet van de DA en "nier-ondersteunende" voer van andere fabrikanten. Maar dat gaat tegenwoordig (vandaag de dag) niet meer op. Voer als Beaphar is echt wat anders dan alleen maar nier-ondersteunend. Het bevat ook eiwitten die hoogwaardig zijn. Echt... het enige verschil is inderdaad die "medicijn-achtige" toevoeging.
Diëten die in dierenwinkels worden aangeboden met het opschrift “helpt nierslijtage voorkomen” of kreten van soortgelijke strekking, zijn op zich prima voeding, maar niet voor dieren met chronisch nierfalen!
Dit zegt het dus zelf al. Beaphar wordt echt wel nierdieet genoemd en niet alleen "helpt nierslijtage voorkomen".
http://www.beaphar.nl/producten/kat/voe ... /2_30_P684
(Geeft hetzelfde verhaal als hierboven m.b.t. hoogwaardige eiwitten e.d.)

Je hebt dus wel gelijk wat betreft die extra toevoegingen, maar bijvoorbeeld chitosan zit ook in ipakitine. (Ik kon dat trouwens niet vinden op de doos van rc renal) Maar het blijft dus de vraag hoe effectief die toevoeging zijn en of ze in alle gevallen nodig zijn. DAs raden overigens vaak het voer aan dat ze zelf voeren (of voer van een collega). Tevens houden die dus ook niet actief bij wat er in de voerwereld allemaal ontwikkeld wordt. En dan hebben ze af en toe een soort van oogkleppen op (zelfde als met die pijnstillende medicijnen).

Voor de prijs maakt het overigens niet zoveel uit. Beaphar is ook verschrikkelijk duur. Het gaat er meer om dat de kat dus een alternatief heeft op de rc, hills en specific (want nierfaal-katten zijn erg kieskeurig). Tevens zijn rc renal en hills k/d tegenwoordig ook gewoon verkrijgbaar via zooplus.nl en medpets.nl. Specific weer niet maar dat zal gewoon een distributie beslissing zijn. En dan is er ook nog Integra en Kattovit. Op Kattovit staat bijna letterlijk het verhaal wat jij opgaf over hoogwaardige eiwitten en gereduceerde phosphor en natrium.

Ik hoop in ieder geval ook dat welk voer ook gevonden wordt, dat Lisje dit gewoon lekker eet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Beaphar nierdieet is slecht voor nierpatienten

Bericht door Ilone »

Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Beaphar nierdieet is slecht voor nierpatienten

Bericht door Rik »

Oeps, ja, ik zat eigenlijk aan het natvoer te denken. En Zooplus heeft niet het natvoer van Specific. Medpets overigens wel. Zooplus heeft ook niet de beef- en zalm-variant van Hills k/d in het assortiment (alleen de kip) en Medpets heeft alle drie.

Mijn lijstje:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... fovkwT1L6Y
(ik moet hem nog een keer bijwerken en prijzen controleren en links toevoegen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
LisSam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:10

Re: Beaphar nierdieet is slecht voor nierpatienten

Bericht door LisSam »

Dag lieve luitjes,
Ik zal de titel "Beaphar nierdieet is etc..." moeten nuanceren. De overigens wel goed bedoelende assistentes bij mijn da vertelden dat de algehele samenstelling van B niet goed was. (vermoedelijk een soort uiting van loyaliteit naar de werkgever?) Toen ik er later bij de da op terug kwam vertelde hij dat hij niet kon vertellen of B wel of niet goed was. de dieetvoeders die alleen bij de da worden verkocht schijnen te zijn getest en te voldoen aan bepaalde voorwaarden. Dat was dus een eerlijk antwoord. (ik heb te maken gehad met 2 verschillende da's.)

Maar beste Rik, mijn Lisje zal er weinig baat meer bij hebben. Ik heb haar helaas afgelopen woensdag moeten laten inslapen. Na een week aan het infuus te hebben gelegen waren de nierwaardes maar matig gedaald nb. Ik heb toen met moeite besloten om toch een weekje op vakantie te gaan met de afspraak met de oppassen dat als er twijfel is over haar toestand, onmiddellijk bellen dan zou ik terug komen. Dinsdag was dat helaas het geval. wij waren op minder dan een dag rijden aan het kamperen. Een van de oppassen was met Lis naar de da gegaan. De creatine was gestegen tot boven de 1600.
Toen ik haar 's avonds naar huis toe haalde was het een zielig hoopje ellende. Na een verschrikkelijke nacht besloot ik dat het genoeg was en kon de da gelukkig voor Lis die zelfde dag langs komen voor euthanasie. en met "gelukkig" druk ik uit hoe erg het met Lis gesteld was. :cry:
Voor mijn Sammetje (broertje van Lis) en mij een grauwe rot tijd.
dank voor jullie meedenken.

Judith
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Beaphar nierdieet is slecht voor nierpatienten

Bericht door Rik »

O, wat rot. Het is natuurlijk vervelend dat het tijdens jullie vakantie gebeurd maar eigenlijk is het natuurlijk sowieso rot. Ja, als de waardes met infuus niet naar beneden gaan (en zelfs alleen nog stijgen) dan is het snel afgelopen. Misselijkheid en niet eten. Daar zullen we met onze nierfalertjes allemaal mee te maken krijgen. Het is een rotbeslissing om te nemen maar voor Lisje een juiste. Heel veel sterkte.



ps. hierboven stond een verkeerde link naar mijn google-documentje. Dat was een kopie. Dit is de juiste (openbare) link:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Beaphar nierdieet is slecht voor nierpatienten

Bericht door Nina1967 »

Judith.....wat een vreselijk nieuws...maar wanneer de waardes zo snel weer zo vreselijk hoog worden dan kun je geen ander besluit nemen....
Ondanks dat je weet dat je het beste voor Lis hebt gedaan is het zo moeilijk :-(
Heel veel sterkte
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Beaphar nierdieet is slecht voor nierpatienten

Bericht door Ilone »

He gets :-( Heel veel sterkte met het verlies....
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie