seniorkat: zijn kip, tonijn, garnaal, surimi wel toegestaan?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

seniorkat: zijn kip, tonijn, garnaal, surimi wel toegestaan?

Bericht door snorrebaard »

Mijn oude poes van 16 krijgt Almo Nature, Schesir en Cosma Nature met kip+tonijn, kip+garnaal of tonijn+surimi. Ik wil wat natvoer geven, en dat zijn de enige smaken die ze lust. Verder brokjes 7+ van Nature's Best.
Bij bloedonderzoek zat haar creatinine en ureum net boven de toegestane grens (ken het cijfer niet). Heeft ze nu nierfalen, en komt dit door de voeding?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: seniorkat: zijn kip, tonijn, garnaal, surimi wel toegest

Bericht door Nina1967 »

Hoi,

Volgens mij komt dit niet door de voeding...maar zou met de diagnose nierfalen wachten tot de da de uitslag van het urineonderzoek heeft en met hem/haar overleggen hoe en wat nu...
Maar Mies is 16 en met licht verhoogde waardes kan het geen kwaad nierdieet, wat je bij de dierenspeciaalzaken kunt kopen (Beaphar nierdieet, Clinic fri, deze 2 zijn natvoer en happy cat harde brokken nierdieet) preventief te geven.
En dan daarnaast Almo senior bv.
Voor katten met nierinsufficiëntie is het sowieso beter om meer natvoer dan droogvoer te eten ivm het extra vocht.
Deze dieten hebben een verlaagd fosforgehalt en minder eiwitten, en deze eiwitten zijn hoogwaardig, zodat er minder afvalstoffen langs de nieren moeten.

Echt nierdieet wat je bij de dierenarts koopt (Hills k/d, RC renal, Trovet etc.) bevat nog meer stofjes en mag alleen aan gediagnosticeerde nierpatiëntjes gegeven worden.

Overleg in ieder geval met de dierenarts, die kan alleen bepalen of Mies nu echt nierpatiënt is of niet...
En wanneer dit zo is, vraag dan de gegevens op, de bloedwaardes en post die in Pluisje, daar zijn mensen die er veel verstand van hebben en kunnen je verder helpen :-)

Hoop dat het niet nodig is en dat je alleen nog met het tandendilemma over blijft ;-)
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: seniorkat: zijn kip, tonijn, garnaal, surimi wel toegest

Bericht door snorrebaard »

Je zegt daar zoiets Nina... vanmorgen was ik haar aan het krabben in haar hals, dat heeft ze graag. Voel ik daar toch wel een klein bolletje, ter grootte van een teek?? Een teek is het niet, want ze komt nauwelijks buiten. Maar het zit echt wel in haar vel, het zit er niet onder want als je de vel beweegt, beweegt het bolletje mee.
Zucht... op die leeftijd is het de ene kwaal na de andere (hoewel ik altijd wel al bezorgd ben geweest om dit of om dat... maar nooit aan haar tanden dacht!! Of ook niet aan constipatie, was altijd bezorgd om haar chronische blaasontsteking).
Heeft ook al op jonge leeftijd aan hill's k/d gezeten omdat haar leverwaarden hoog waren, en na constipatie aan r/d. Is alleen maar erger geworden.
En die leverwaarden, dat bleek achteraf maar een momentopname te zijn geweest, zei een andere dokter me... allemaal voor niets. :( Ik heb niet zoveel vertrouwen in dierenartsen.

OK bedankt voor de tips over nierdieten. Ik zal die brokken de volgende keer aanschaffen bij zooplus.
Wel, die Almo Senior krijgt ze niet binnen... had in volle enthousiasme tientallen blikjes gekocht. Zelfs als ik nog maar 1 mespuntje mengde met iets wat ze wel lustte, liet ze alles staan.

Maar inderdaad, even de urineresultaten afwachten. Ik las ook bij Pluisje dat grenswaarden nog te controleren zijn met nierdieet.
(aha, vandaar zoveel bladzijden reacties! :) )
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: seniorkat: zijn kip, tonijn, garnaal, surimi wel toegest

Bericht door snorrebaard »

Ik ben in de war. Ik lees in dit hoofdstuk http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 25#p640091
dat 14% eiwit veel is. Mijn Nature's Best bevat 32%!! (is voor katten 7+).
En zelfs Hill's KD bevat 28,8%. En dat is niervoer!
Wat een onbetrouwbare cijfers?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: seniorkat: zijn kip, tonijn, garnaal, surimi wel toegest

Bericht door Adriana »

14% eiwit in natvoer is vrij hoog, 14% eiwit in droge brokjes ben ik nooit tegengekomen.
je kunt katten niet zonder eiwit zetten en er is heel veel geschreven over de verteerbaarheid en de opneembaarheid van verschillende eiwitten in versch voedingsstoffen.

heb je de waardes bloedonderzoek ergens staan of herhaal ze even hier.
uit mijn hoofd dacht ik fase 1 van de 4 en dat is met nierdieet en missch wat medicatie prima binnen de perken te houden!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: seniorkat: zijn kip, tonijn, garnaal, surimi wel toegest

Bericht door snorrebaard »

bedankt om te reageren Adriana! (was je reacties elders ook al aan het lezen) :)
Dat schept al wat duidelijkheid.

Haar waardes weet ik niet precies; de dierenarts zei het aan de telefoon en het was een slechte lijn: "ik heb wel twee cijfers in het rood: nl. creatinine en ureum. Maar ze zijn maar net over de toegestane waarde. We zullen de urineresultaten afwachten, want bloedonderzoek dekt maar voor 1/4."
(heb urinestaal zaterdag binnengebracht)

Moet ik nu niet dringend Hill's KD of Happy Cat Nierdieet bestellen? Kan ik Nature's Best 7+ nog wel verder geven (ik zou toch denken dat seniorvoer minder eiwitgehalte bevat)? Verder Cosma Nature kip+tonijn (16,8%).

En kan ik niet best wachten met de narcose (tandenreiniging, zie http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 75&t=30014) tot haar nierwaarden terug wat beter zijn?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: seniorkat: zijn kip, tonijn, garnaal, surimi wel toegest

Bericht door Rik »

snorrebaard schreef:Voel ik daar toch wel een klein bolletje, ter grootte van een teek?? Een teek is het niet, want ze komt nauwelijks buiten.
Een teek zit er in één seconden op, hoor. Dus zelfs als ze "nauwelijks" buiten komt kan dat bolletje toch nog een teek zijn. Het kan natuurlijk ook een korstje bloed zijn maar dat zou je zelf het beste moeten kunnen beoordelen. (Maar een teek zou ik niet uitsluiten omdat ze "nauwelijks" buiten komt)
had in volle enthousiasme tientallen blikjes gekocht. Zelfs als ik nog maar 1 mespuntje mengde met iets wat ze wel lustte, liet ze alles staan.
Het kan best zijn dat ze dat over een tijdje toch weer eet. Gewoon om de zoveel tijd eens proberen. (Smaken kunnen veranderen) Ik heb dat hier ook met mijn nierpatiëntje.
Maar inderdaad, even de urineresultaten afwachten.
Ik dacht dat de bloedwaardes juist veel nauwkeuriger zijn voor het bepalen van de stand van de nieren dan de urineresultaten. Ik dacht dat als de bloedwaardes wat verhoogd waren dat dan de urine getest wordt om te kijken of (en hoeveel) er eiwit verlies via urine is. Dus volgens mij is het bloedtest 3/4 en urinetest 1/4. Maar als de creatinine en ureum verhoogd zijn is een urinetest erna wel logisch.
Haar waardes weet ik niet precies;
Wel een tip: zorg ervoor dat je alle bloed/urinetesten en facturen/rekeningen uiteindelijk wel op papier krijgt. Bloed/urinetest ga ik meestal achteraf nog even ophalen bij de DA zodat ik het op papier heb en de factuur/rekening krijg ik altijd bij betaling mee. Daar kun je dan op terugzien wat er allemaal gedaan is en hoe de uitslagen zijn. Voor de bloed/urinetest betaal je ook gewoon dus de uitslag op papier is altijd handig om het later nog eens rustig na te zoeken en op de rekening zou belangrijke injecties e.d. kunnen staan. Zij hebben de uitslagen (normaal gesproken) gewoon in de computer staan dus die is met één druk op de knop uitgedraaid.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: seniorkat: zijn kip, tonijn, garnaal, surimi wel toegest

Bericht door snorrebaard »

Bedankt voor je uitegebreide antwoord, Rik.
Een teek zit er in één seconden op, hoor. Dus zelfs als ze "nauwelijks" buiten komt kan dat bolletje toch nog een teek zijn. Het kan natuurlijk ook een korstje bloed zijn maar dat zou je zelf het beste moeten kunnen beoordelen. (Maar een teek zou ik niet uitsluiten omdat ze "nauwelijks" buiten komt)
Inderdaad, maar het is onderhuids. In het beste geval is het een soort litteken van een oud wondje.
Ik dacht dat de bloedwaardes juist veel nauwkeuriger zijn voor het bepalen van de stand van de nieren dan de urineresultaten. Ik dacht dat als de bloedwaardes wat verhoogd waren dat dan de urine getest wordt om te kijken of (en hoeveel) er eiwit verlies via urine is. Dus volgens mij is het bloedtest 3/4 en urinetest 1/4. Maar als de creatinine en ureum verhoogd zijn is een urinetest erna wel logisch.
Ze heeft ook niet gezegd dat de urinetest voor 3/4 geldt. Maar het is wel een extra test.
Wel een tip: zorg ervoor dat je alle bloed/urinetesten en facturen/rekeningen uiteindelijk wel op papier krijgt. Bloed/urinetest ga ik meestal achteraf nog even ophalen bij de DA zodat ik het op papier heb en de factuur/rekening krijg ik altijd bij betaling mee. Daar kun je dan op terugzien wat er allemaal gedaan is en hoe de uitslagen zijn. Voor de bloed/urinetest betaal je ook gewoon dus de uitslag op papier is altijd handig om het later nog eens rustig na te zoeken en op de rekening zou belangrijke injecties e.d. kunnen staan. Zij hebben de uitslagen (normaal gesproken) gewoon in de computer staan dus die is met één druk op de knop uitgedraaid.
Ja, dat heb ik al gevraagd (omdat ik een dierentandarts vermeldde, waar ze niet zo om kon lachen... :( ) Maar ze geeft ze wel mee.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: seniorkat: zijn kip, tonijn, garnaal, surimi wel toegest

Bericht door Adriana »

ach, sommige dierenartsen moeten maar eens gaan wennen aan wat mondiger klanten/baasjes..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: seniorkat: zijn kip, tonijn, garnaal, surimi wel toegest

Bericht door Rik »

Ik hoef het niet eens aan de DA zelf te vragen maar aan de assistentes aan de balie (grote praktijk). Die beheren de computer dus die draaien alles uit. (Je hebt ervoor betaald en ze vinden het ook helemaal niet raar) Ik vind het wel fijn om het op papier te hebben zodat je het later nog eens terug kunt zoeken en om dingen op te zoeken op internet en forums.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: seniorkat: zijn kip, tonijn, garnaal, surimi wel toegest

Bericht door snorrebaard »

Ja natuurlijk! Dat is het voordeel van zulke assistentes. Maar bij ons werkte die praktijk veel met stagiaires en wisselende artsen, dat was voor mij ook genoeg om de hielen te lichten.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Plaats reactie