Voedselallergie?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
JufRamona
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2014 12:17

Voedselallergie?

Bericht door JufRamona »

Sinds een jaar woont Pico bij ons. Een lieve asielkat van ongeveer 2,5 jaar oud.
Ik ben vanaf het begin met haar voeding bezig geweest, omdat ik haar geen troep wilde geven. In het asiel kreeg ze RC, maar na veel lezen op internet besloot ik haar graanvrij te voeren. Overgestapt op Taste of the Wild (vleesvariant) en 's avonds voor het vocht en omdat ze het lekker vindt wat natvoer van Cosma. Verschillende smaakjes, zolang het maar geen pure vis is eet ze het op. Leidingwater vindt ze niet lekker, dus krijgt ze water uit de regenton. Bevat aardig wat watervlooien zag ik deze week, dus is schoon water.

Nu het probleem: rond de zomer begon Pico jeuk te krijgen. Achterop haar buik, rondom een tepeltje een kale plek en korstjes. Later hetzelfde verhaal op haar kopje, tussen haar oog en oor. Dit is vanzelf weer weggetrokken, maar haar buikje en het krabben overal bleef.

In oktober bij de da geweest, die heeft een injectie prednison gegeven. Wanneer het plekje zou blijven zou het voedselallergie zijn. Plekje verdween echter en ook het krabben stopte. Deze maand de vlooiendruppels vergeten, maar ze komt nauwelijks buiten en ik weet zeker dat ze geen vlooien heeft.
Maand later vlooiendruppels (altijd Stronghold) gegeven en een dag later viel het krabben me op. Ze heeft inmiddels op dezelfde plek op haar buikje weer korstjes en likt en krabt veel. Met de plek waar ik de druppels toedien (nek) is niks aan de hand, dus allergie op de druppels lijkt me niet logisch.
Da adviseerde om Pico op RC Hypoallergeen te zetten, maar ik heb daar moeite mee. Ben geen fan van RC en daarnaast mag ze dan absoluut niks anders. Dat betekent geen natvoer en snoepjes 's avonds, geen likje boter bij het zaterdagochtendontbijt enz., terwijl ze dat heerlijk vindt en het ook gewend is, ze komt er echt om 'vragen' als we het vergeten.

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik nu verder moet, vind het vreselijk om haar zo te zien krabben de hele dag. Wie kan ons wat verder op weg helpen naar een jeukvrij leven voor lieve Pico??
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Voedselallergie?

Bericht door jennli »

Ipv rc hypoallergeen kun je ook Trovet eens proberen. Zou ook zeker nog eens langs de dierenarts gaan.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Voedselallergie?

Bericht door Nikki2309 »

Zelf heb ik ook lang getobd met jeuk met mijn twee katten. Prednison helpt bij elke allergie, want dit onderdrukt het immuunsysteem en de jeukprikkel.

Wat hier goed geholpen heeft. Mijn kater had veel wonden dus eerst met prednison tabletten dit laten helen. Daarna ben ik homeopatisch gaan proberen. Door bloedonderzoek weet ik dat die van mij allergie heb voor omgevingsfactoren. Ik heb ze puur huid gegeven en nu zijn ze helemaal wonden vrij, jeuk vrij en zitten super in de vacht (even afkloppen).

Misschien een optie voor je om toch eerst homeopatisch te proberen.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voedselallergie?

Bericht door Adriana »

als ik het goed lees dan weet je zeker dat ze geen vlooien heeft en dan behandel je haar een maand later met Stronghold? waarna ze dag later weer gaat krabben..
toeval.. ?
je kunt dan wel geen fan van RC zijn maar het lijkt me dat je als je de bijsluiter leest, je zeker ook geen fan van prednison-injecties kunt zijn..
heeft je dierenarts je nog andere adviezen gegeven? er zijn veel soorten hypo allergeen voer naast dat van RC. (kijk even in assortiment bij medpets onderaan de pagina)

allergie is een erg lastige kwaal die veel tijd en soms veel geld kan kosten om op te lossen.
maar het begint toch met op een rijtje zetten wat ze allemaal eet en dat stapsgewijs veranderen/aanpassen.
en vergelijken met de periode wat ze at toen ze geen jeukklachten had. en hoe meer extraatjes, hoe moeilijker om uit te vinden waar ze missch allergisch voor is..
en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voedselallergie?

Bericht door Dinky »

Trovet heeft hypoalergeen voer met bijbehorend natvoer en snoepjes (lam of konijn).
Je zou dan op moment van het likje boter een snoepje kunnen geven ;-)
Wanneer je voedselallergie uit wilt sluiten zal je het toch op zo'n manier aan moeten pakken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Voedselallergie?

Bericht door Cari »

In oktober bij de da geweest, die heeft een injectie prednison gegeven. Wanneer het plekje zou blijven zou het voedselallergie zijn. Plekje verdween echter en ook het krabben stopte.
En nou zou je op hypo allergeen voer moeten? Klinkt nogal tegenstrijdig met zijn eerdere tekst.
Ik ben ook absoluut geen voorstander van RC, integendeel en zou me dit ook zeker niet zomaar laten 'aansmeren'. Misschien heeft hij wel een hele andere allergie en ik zou dus eerder zijn bloed hierop laten testen.
Hypo allergeen voer geven is iets wat veel dierenartsen heel makkelijk doen, maar het is voor de kat inderdaad allesbehalve leuk, want ze mogen vervolgens niets meer. Als zijn allergie voedsel gerelateerd is, zou ik eerder proberen over te stappen op barf. Daar worden vaak hele goeie resultaten mee behaald.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
JufRamona
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2014 12:17

Re: Voedselallergie?

Bericht door JufRamona »

Bedankt voor al jullie reacties!
Adriana schreef:als ik het goed lees dan weet je zeker dat ze geen vlooien heeft en dan behandel je haar een maand later met Stronghold? waarna ze dag later weer gaat krabben..
toeval.. ?
je kunt dan wel geen fan van RC zijn maar het lijkt me dat je als je de bijsluiter leest, je zeker ook geen fan van prednison-injecties kunt zijn..
heeft je dierenarts je nog andere adviezen gegeven? er zijn veel soorten hypo allergeen voer naast dat van RC. (kijk even in assortiment bij medpets onderaan de pagina)
De Stronghold geven we in principe elke maand preventief. Ik vind het ook erg toevallig, maar kan het me aan de andere kant niet voorstellen dat het dat is. Zeker omdat op de plek van toediening niks te zien is en de jeuk vooral op haar buik en kop is.

Ik ben ook inderdaad geen fan van Prednison en wil ook vermijden dat ze dat nog een keer nodig heeft. Echter, de da gaf haar 'een injectie tegen de jeuk'. Ik heb geen bijsluiter of iets gezien en aangezien ik dit nog nooit met een kat heb meegemaakt en ik er niet zo veel verstand van heb ging ik ervan uit dat de da het wel goed zou weten. Pas bij wat leeswerk op internet werd me duidelijk dat ze Prednison heeft gehad en dat dat vreselijke troep is.

Dierenarts heeft verder weinig advies gegeven. Hypoallergene brokken van RC en verder helemaal niets anders.
Dinky schreef:Trovet heeft hypoalergeen voer met bijbehorend natvoer en snoepjes (lam of konijn).
Je zou dan op moment van het likje boter een snoepje kunnen geven ;-)
Wanneer je voedselallergie uit wilt sluiten zal je het toch op zo'n manier aan moeten pakken.
Cari schreef:Misschien heeft hij wel een hele andere allergie en ik zou dus eerder zijn bloed hierop laten testen.
Hypo allergeen voer geven is iets wat veel dierenartsen heel makkelijk doen, maar het is voor de kat inderdaad allesbehalve leuk, want ze mogen vervolgens niets meer. Als zijn allergie voedsel gerelateerd is, zou ik eerder proberen over te stappen op barf. Daar worden vaak hele goeie resultaten mee behaald.
Ik heb nu de volgende theorie: De Whiskas-snoepjes (waar ik toch al een tijdje vanaf wilde) gaan voorlopig even de kast in. In plaats daarvan ga ik Tigeria Sticklettis proberen. Over 2 weken is haar Cosma natvoer op. Mochten we dan met de nieuwe snoepjes nog geen vooruitgang zien, dan ga ik KVV voeren (smaak die ze nog nooit heeft gehad, geit ofzo) i.p.v. natvoer en weer even kijken of het dan beter gaat. Als het dan nog niet beter gaat dan misschien andere (hypoallergene?) brokken.

Tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voedselallergie?

Bericht door Adriana »

preventief ontvlooien heeft niet zo veel zin en ik zou alle snoepjes maar even in de kast houden.
er was een periode zonder jeuk dus zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn..

en nee, dierenartsen vragen meestal geen toestemming wanneer ze injecteren, stemmen doorgaans ook niet af. ook ik moet af en toe fors op de rem trappen en al op voorhand middelen blokkeren, staat ook op de patiëntenkaarten maar ach..
dus kan me voorstellen dat je met de prednison overvallen bent..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Voedselallergie?

Bericht door nellebel »

ik zou ook niet zomaar het ene met het andere meteen vervangen. eerst dmv weglaten kijken wat er gebeurt. en niet alles te gelijk want dan weet je nog niet wat de boosdoener is.
bijv eerst stoppen met ontvlooien en kijken wat er gebeurt. of eerst stoppen met de snoepjes en kijken wat er gebeurt.
en mocht je overstappen op hypoallergeen en je natuurlijk niet perse gebonden aan RC. er zullen toch wel meer merken zijn die hypoallergeen aanbieden. vaak hebben DA ook een merk waar ze mee samen werken en dat promoten ze.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voedselallergie?

Bericht door Dinky »

Mochten we dan met de nieuwe snoepjes nog geen vooruitgang zien, dan ga ik KVV voeren (smaak die ze nog nooit heeft gehad, geit ofzo) i.p.v. natvoer en weer even kijken of het dan beter gaat. Als het dan nog niet beter gaat dan misschien andere (hypoallergene?) brokken.
Weet je al of je kat wel kvv lust?
Hier eentje die gek is op kvv maar geit en lam heeft ze echt aan moeten wennen qua smaak. Smaak die over algemeen goed wordt gegeten door katten is konijn. Ook zou ik het afstemmen op de smaken die Trovet heeft aan brokken zodat je die smaken achter de hand houdt voor als je helemaal moet elimineren op basis van één diersoort die nog niet eerder gegeten is ;)
Fijne link over eliminatiedieet: klik
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie