Binji heeft waarschijnlijk een voedingsallergie.

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marlies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 aug 2013 16:11
Locatie: leiden

Binji heeft waarschijnlijk een voedingsallergie.

Bericht door marlies75 »

Sinds juli krabte Binji zn oren tot bloedens toe open. Ik ben toen met hem bij de da geweest en ondanks dat zijn oren heel vies waren van binnen had hij geen oormijt. maar een heftige oorontsteking. Hij kreeg een injectie tegen de jeuk en een injectie prednison. Tevens ook een kapje om het krabben tegen te gaan. In eerste instantie schrok mijn da wel van de oorklachten omdat Binji toen pas 5 mnd was. We kregen ook nog een antibiotica kuur mee en het ging langzaam aan beter. Maar zodra de antibiotica op was kwamen de klachten weer terug. Dus na een aantal keer met Binji naar de da te zijn geweest heb ik een verwijzing voor de dermatoloog gekregen in het mcvd. Daar ben ik vorige week met Binji geweest onderzoek gehad en het blijkt dat Binji te veel oorsmeer in zn oren heeft. Nu konden we 2 dingen doen. Of een kweek laten maken van alle 2 de oren (€40,- per oor) en kijken welke bacterie het was en aan de hand daarvan zou hij een zalfje krijgen. Of voor 6 weken op een eliminatiedieet. Ik heb gekozen voor het dieet. Ik mocht daar hills dd hert en erwt brokjes bij geven. Het vlees wat hij mag eet hij niet op en de rijst ook niet dus eet hij nu alleen de brokjes en het gaat stukken beter met hem. Ik heb gister het kapje verwijderd en het is weer een vrolijke en speelse kitten. af en toe krabbelt hij nog wel bij zn oren dus hou het heel goed in de gaten.
Aangezien we nog een kat hebben, heb ik die (in overleg met de da) ook op het dieet gezet omdat het geen doen is om alles in porties te geven. Nu is mijn vraag zijn er misschien ook speciale blikjes voer wat ik misschien kan geven zodat ze af en toe ook wat nat voer binnen krijgen. Het is er wel van Hills dd maar dan moet ik gelijk een doos aanschaven en vindt dat zonde want als ze het niet lusten zit ik met een doos van ongeveer € 40,00
Groetjes Marlies en een pootje van Tommy (20-04-2013) en Binji (08-03-2014)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Binji heeft waarschijnlijk een voedingsallergie.

Bericht door jennli »

Een van onze katers heeft ook een voedselallergie. Hij eet apart van de rest. Ze krijgen drie keer per dag een portie. Hij krijgt alleen maar de brokken waar hij tegen kan. In zijn geval in dat Trovet rrd. Hij eet het al jaren en is een vrolijke gezonde kater, zonder jeuk, wonden etc
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Binji heeft waarschijnlijk een voedingsallergie.

Bericht door Dinky »

Wanneer je weet waar hij allergisch voor is dan kan je bepalen welk natvoer hij kan krijgen. Zolang je dat niet weet valt er weinig over te zeggen ;-)

Vorig jaar richting de kerst was er bij zooplus wel natvoer hert van Hermans bio, misschien dat in de gaten houden?http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... /herrmanns
Dit omdat je nu ook hert geeft ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
marlies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 aug 2013 16:11
Locatie: leiden

Re: Binji heeft waarschijnlijk een voedingsallergie.

Bericht door marlies75 »

Hoi Dinky,

Ik zal dat in de gaten houden. Ze waren allebei zo gewend om s'ochtends en s'avonds natvoer te krijgen en nu helemaal niks meer. Binji moest gekookt paardenvlees eten maar laat het staan en de rijst ook :???: . Dus ik hou het nu op de brokken. Ik ben rustig aan overgestapt op de hills brokken maar Binji heeft wel sinds ze het krijgt dunnere ontlasting. Nu heb ik gegoogled en blijkt dat die hills niet voor kittens geschikt is. Ik heb woensdag een telefonische afspraak met de dermatoloog dus dat nog even na vragen anders ga ik over op de specific foodallergy management plus FDDHY dat mag wel voor kittens. Gelukkig is mn andere kat een makkelijke eter dus die eet alles wat hij voor geschoteld krijgt, maar nu dus ook op het voer van Binji. Ik ben gelukkig blij dat het nu stukken beter gaat en Binji weer alles op de bak doet ipv in huis.
Groetjes Marlies en een pootje van Tommy (20-04-2013) en Binji (08-03-2014)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Binji heeft waarschijnlijk een voedingsallergie.

Bericht door Dinky »

Trovet heeft volgens mij ook verschillende natvoeren bij voedselallergie? Maar het is wel handig wanneer je benji eerst jeukvrij hebt ;-) dan kan je daarna diersoorten elimineren waar hij niet allergisch voor is (vaak is het volgens mij een allergie voor kip of granen aangezien dat vaak in de reguliere voeding zit)

Misschien dat je de dermatoloog ook hiernaar kan vragen? http://www.voerwijzer.com/nieuws/een-ba ... e-gevonden
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie