Eet de kater te veel of ????

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
nijltjetweety
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 nov 2011 20:25

Eet de kater te veel of ????

Bericht door nijltjetweety »

Hij is nu 12 jaar oud. Als ik dit forum door blader lees ik dat oudere katten (18 jaar, 19 jaar) minder eten...
Wat is nu het probleem, al sinds vorige zomer/winter. Al maanden zijn we aan het zoeken waarom de kater af en toe overgeeft. Vroeger was dat veel minder. Wat we al gedaan hebben even beschrijven. Hij is steeds droge voeding gewend geweest. Hij gaf vaak over van de korrels van friskies en whiskas. Met duurdere merken (als royal canin) ging het beter. We hebben geprobeerd met uitsluitend nat voer. Elke dag een zakje van 100 gram en de korrels eet hij af en toe van. Volgens wat ik lees op dit forum geven sommige minder dan een zakje/dag voor hun kat.
Wanneer we hem 3 dagen een zakje geven geeft hij meestal al over. verder is hij volkomen gezond. Dierenarts vind niets. Gewicht is vrij goed (ca 4.5/5 kg) voor een vrij grote kater. Ook is het probleem niet aan de ruitijd (veel haarverlies) gerelateerd. Kortom, of we moeten hem minder eten geven, of zijn maag functioneert niet meer zo goed??

Ook las ik op dit forum dat een zakje wel eens word aangelengd met water. helpt dat?
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Eet de kater te veel of ????

Bericht door Featherr »

Mijn katten kregen toen ze met z'n 3e waren zo'n 400 gram. Toen Januari mijn kat overleed had ik er nog twee. Toen ben ik gewoon verder gegaan en vaak was het nog op ook.
Nu ze op niervoeding zitten krijgen ze zo'n 85 gram. En als ik een avondje normaal voer neerzet voor de gezonde kat krijgt ze een zakje van 100 gram.
Hier staan heel de dag door brokken.

Het aanlengen met water word gedaan omdat een kat van nature veel te weinig drinkt. Dus elk klein beetje meer water dat ze kunnen binnen krijgen is goed.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Eet de kater te veel of ????

Bericht door Mickey_Mouse »

Het is een kwestie van proberen en kiezen/delen.

Doe dat waar je je prettig bij voelt.
Bij mijn ouders loopt een 17jarige. Die liep op den duur te kotsen dat je er naar van werd. Dagelijks was het raak. Het kwam er direct weer uit. Wat uiteindelijk hielp was onbeperkt voer neer zetten. Daar kwamen ze achter toen ze dat vast gingen wennen voor de vakantie. sindsdien staat er onbeperkt brok. Geen zacht voer meer.
er wordt nu nog amper gespuugd. Kat zit gewoon op purina one (supermarkt, groene zakken)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Eet de kater te veel of ????

Bericht door Ms Maaike »

Laat even de T4 testen (schildklier). Mijn oudste kater vertoonde dezelfde symptomen en is schildklierpatient.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
nijltjetweety
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 nov 2011 20:25

Re: Eet de kater te veel of ????

Bericht door nijltjetweety »

We hebben al veel geprobeerd inmiddels.
Een combinatie van whiskas (nat) met korrels van scienc plan senior zaten we al heel goed.
We hebben nu een zak gekocht van brekkies. gekend merk voor hondenvoeding. Elke dag is zijn potje droog leeg. Hij is er verzot op. Ook blijft alles binnen.
Wat we wel ondervinden is dat wanneer hij overgeeft dat komt doordat hij eten vind bij de buren. Meestal restjes van tafel. Daar kunnen we niets aan veranderen. Deze maand zal dat weer stilaan beginnen. Wanneer 1 bepaalde buur buiten eet wordt de kat ook wel eens geroepen door die mensen. Zal wel zijn voor een brokje vet dat aan hun vlees vast zat. Als hij dan iets krijgt dat hij normaal niet krijgt, tja dan is hij niet te houden.
Vroeger kon hij daar allemaal beter tegen, en hij weet dat nu ook al. Daardoor komt zo een ongelukje nu terug veel minder voor. Maar af en toe gebeurt het nog wel eens.
Is dat nu typerend voor katers? ik weet het niet.

Kijk, onze kattin at tot ze genoeg had. De rest at ze later wel eens op. De kater is meer hond dan kat. Die bleef eten tot zijn pot leeg was. Sinds onze kattin er niet meer is is dat verminderd. Nu weet hij dat zijn brokken blijven staan. Het lijkt wel alsof hij zich vroeger moest haasten om zijn deel te hebben. Misschien moeten we indien we terug meerdere katten willen ook onbeperkt droog vier neerzetten. Maar nadeel daarvan is dan weer dat onze kater dan weer te zwaar word. Nu weegt hij ruim 5kg. Bij onbeperkt gaat hij al snel boven de 6 kg. Dat was nu juist de reden dat we hem nu enkel zijn portie geven die hij nodig heeft.
nijltjetweety
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 nov 2011 20:25

Re: Eet de kater te veel of ????

Bericht door nijltjetweety »

Featherr schreef:Mijn katten kregen toen ze met z'n 3e waren zo'n 400 gram. Toen Januari mijn kat overleed had ik er nog twee. Toen ben ik gewoon verder gegaan en vaak was het nog op ook.
Nu ze op niervoeding zitten krijgen ze zo'n 85 gram. En als ik een avondje normaal voer neerzet voor de gezonde kat krijgt ze een zakje van 100 gram.
Hier staan heel de dag door brokken.

Het aanlengen met water word gedaan omdat een kat van nature veel te weinig drinkt. Dus elk klein beetje meer water dat ze kunnen binnen krijgen is goed.

Onze kater heeft 1x bloed gehad bij het wateren. Niersteentjes.
We zijn toen begonnen met een snuifje zout bij zijn nat voer te doen. Hij begon meer te drinken. Doet hij nog steeds, hoewel we al lang gestopt zijn met dat snuifje zout. Er is altijd wel ergens een plasje water. Een bloemenschaal, een deksel van een ton dat ergens in de tuin ligt. En sinds enkele jaren hebben we een klein fonteintje geplaatst. Daar drinkt hij ook van. En zie, hij word 13 jaar deze maand en nooit heeft hij nog last gehad met zijn niertjes. Dus misschien is het snuifje zout een goed middel om de kat te leren drinken geweest.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Eet de kater te veel of ????

Bericht door Featherr »

Zout is giftig voor honden en katten. Dus dit zou ik mensen niet gaan aanraden. Is leuk dat het goed is gegaan bij jullie, toch zou ik dat nooit geven aan mijn katten.
En dat je kat geen last heeft gehad van z'n nieren, tja mijn nierpatiënt kreeg past last op zijn 14e. Mijn andere kat was bijna 17 toen ze nierproblemen kreeg. Dus daar is geen speld aan vast te knopen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie