Kitten te licht?

Voor alle vragen over dieetvoer
Johann0r
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2014 10:48

Kitten te licht?

Bericht door Johann0r »

Hallo mensen,

Wij hebben een katertje van 12.5 weken en hij weegt nu iets zwaarder dan 700 gram. Het is een kruising tussen een noorse boskat en een europese korthaar. We hebben hem met 12 weken opgehaald. Ik kan zijn ruggegraad en ribben wel goed voelen.

Heb hele dag eten voor hem staan, zachte brokken en harde brokken en gemengd in een schaaltje met vocht erbij. En hij is de hele dag aan het eten spelen stoeien rennen. Toch kan ik wel voelen dat hij een rond buikje heeft. Mensen waar we hem vandaan hebben gehaald zeiden ook dat de dierenarts had gezegd dat hij kern gezond is.

Kan ik gewoon zo doorgaan met de verzorging? Of wordt het later een kleine kat.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten te licht?

Bericht door Dinky »

Ik denk dat ik er wel even mee langs een dierenarts zou gaan.

Wel netjes dat hij pas met 12 weken bij mama weg is gegaan maar hoeveel zekerheid heb je dat hij inderdaad 12 weken is? Als je de ribben zo goed kan voelen is dat niet goed in elk geval.

Via de deze site klik kan je zien dat een kitten met 9 weken al ongeveer een kilo hoort te wegen. Wanneer je het 100 gram per week aankomen zou aanhouden zou die van jou dus 1,2 kilo moeten wegen ipv 700 gram. Helemaal omdat je zegt dat er Nobo in zou zitten wat een groot ras is!
Omdat er volgens jou Nobo in zou zitten zou het dus juist een grote kat moeten worden.

Hebben de mensen waar je hem weg hebt ook volgens schema ontwormt? Een rond buikje in combinatie met het slecht aankomen kan namelijk op wormen wijzen. Zou er dus zeker even mee langs de DA voor een algemene check en misschien wat krachtvoer ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Johann0r
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2014 10:48

Re: Kitten te licht?

Bericht door Johann0r »

Hij had een dikke buik s'avonds volgens mij omdat hij gewoon teveel had gegeten :D

In zijn europees gezondsheidspaspoort staat zijn geboorte datum 7 februari. Ook is hij al meerdere keren ontwormd en is hij gevaccineerd. Mensen zeiden dat hij geloof ik 16 mei weer een vaccinatie moest hebben.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten te licht?

Bericht door Dinky »

Ontwormschema kitten:
Kittens op 4, 6 en 8 weken en maandelijks totdat ze een half jaar oud zijn
Wanneer hij echt 12 weken is en kruising met Nobo is hij veel te licht voor zijn leeftijd!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Johann0r
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2014 10:48

Re: Kitten te licht?

Bericht door Johann0r »

Hij heeft afgelopen donderdag nog wel stronghold druppen gehad in de nek. Dit schijnt ook tegen mijt, vlooien en wormen te werken.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten te licht?

Bericht door eveline1982 »

Een kitten van 12 weken hoort geen 700 gr te wegen, dan is hij oftewel ziek geweest of hij is veel jonger. Wat er in een paspoort staat hoef je niet meteen van uit te gaan dat het de waarheid is, toevallig dierenarts praktijk woof geweest die de entingen heeft verzorgd? Overigens zijn er meer dierenklinieken die enten met ondergewicht, wat helemaal niet goed is. Er zijn wel uitzonderingen dat een kitten onder de 800 gr word geent, maar als een kitten mager is (wat het is als je de ruggengraat duidelijk voelt) mag er niet geent worden. Ik denk dus dat het dierenarts is geweest die werkt voor het geld....

Ik raad je aan om zsm naar de dierenarts te gaan. Zij kunnen zijn leeftijd een beetje inschatten en je advies geven om hem aan te laten komen. Een rond buikje hoeft niet te betekenen dat het dier lekker gezond is, het kan ook vol met wormen zitten. Stronghold is overigens een goed middel maar werkt niet tegen alle wormen soorten. Tegen parasieten werkt het overigens niet.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Johann0r
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2014 10:48

Re: Kitten te licht?

Bericht door Johann0r »

Alle 3 zijn broertjes en zusjes waren trouwens ook ongeveer even groot en zwaar.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten te licht?

Bericht door Dinky »

Wanneer dat zo is zou ik enorme vraagtekens zetten bij de geboortedatum....

Zou in elk geval voor check up langs de DA gaan met hem zoals al gezegd door mij en Eveline ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Kitten te licht?

Bericht door Cyamytha »

Onze karel is ook een kruising Nobo (niet te zien maargoed), die woog met 14 weken al bijna 3kilo!!

Zou het zeker laten nakijken!
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Kitten te licht?

Bericht door G+S »

Ik denk ook dat hij jonger is dan dat ze gezegd hebben of dat hij ondervoed is. Dat was garfield ook. Ook heel klein en een bolle buik. Hij bleek leververvetting te hebben maar dit heb ik door de dierenarts vast laten stellen.
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Lasyma
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 apr 2014 23:17

Re: Kitten te licht?

Bericht door Lasyma »

Onze Mike was in het begin ook te licht, ik heb hem kipfilet gekookt en koolvis gekookt een beetje gemengd met rc voor kittens, en daar is hij goed van aangekomen.
Ik gaf hem ook iedere avond een beetje lauwe geitenmelk en daarna verder gegaan met alleen de brokken.
Hij is nu volwassen en heeft een prima gewicht.
Mike Teun Lady
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten te licht?

Bericht door eveline1982 »

Als alle kittens zo licht waren zou ik er ook vanuit gaan dat er over de leeftijd is gelogen, onlangs is er hier al een ander topic geopend door iemand waarvan de kitten ook veel jonger bleek te zijn dan was gezegd. Ook deze kitten had al een eerste enting ontvangen, op een veel te jonge leeftijd!

Geen melk gaan geven, van welk soort dan ook!!!! Ook kittenmelk is niet nodig, de kitten is in ieder geval een week of 7 oud en kan gewoon zonder melk. Hier wek je alleen maar onnodig diaree mee op. Je zou bij de dierenarts rc conveleance suport kunnen halen, dit meng je met water en is voor dieren die moeten aankomen, ziek zijn geweest of herstellende van een operatie.

Ik raad je nogmaals aan met klem, om naar de dierenarts te gaan. Zij kunnen de kitten na kijken en advies geven, wat het beste te doen. Je kan contact opnemen met de dierenarts die de eerste enting heeft gegeven, dan weet je zeker of het is gebeurd.....Ga aub niet zelf maar wat proberen, ik heb ruim 80 kittens opgevangen en een dierenarts kan altijd het beste advies geven, wij kunnen vanuit hier niet zien hoe de kitten eraan toe is.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Johann0r
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2014 10:48

Re: Kitten te licht?

Bericht door Johann0r »

Heb met een vriendin gebeld die dierenarts is. Ze zegt dat het waarschijnlijk wel bijtrekt en zolang hij goed eet en beweegt het wel goed komt. Ze komt over 10 dagen hem zijn tweede vaccinatie geven en dan meteen even checken hoe het met hem is!

Ook zal ik hem volgende week nog een keer ontwormen oid.

Iemand nog een idee wat voor voer ik moet kopen, of hem moet geven om hem wat aan te laten komen?
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Kitten te licht?

Bericht door G+S »

Jou vriendin kan via de telefoon toch niet zien, horen, voelen en ervaren hoe het met het kitten gaat?

Er is in de voorgaande reacties meerdere keren tegen je gezegd dat het, het beste is wanneer je het kitten even na laat kijken door een dierenarts. Ook omdat je aangeeft dat hij een bolle buik heeft en hij is gewoon veel te licht voor de leeftijd dat de fokker hem gegeven heeft.

Als je toch niet naar onze adviezen wil luisteren waarom stel je dan nog überhaupt vragen?
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten te licht?

Bericht door Dinky »

Johann0r schreef:Iemand nog een idee wat voor voer ik moet kopen, of hem moet geven om hem wat aan te laten komen?
Zou zeggen lees de reactie van Eveline.........
Astronauten voer van de DA dus waarvoor je toch al langs DA moet dus kleine moeite om hem daar dan gelijk even na te laten kijken....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie