Een slankere kat door vaker te voeren

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Een slankere kat door vaker te voeren

Bericht door Dinky »

Aangezien er nog wel eens vragen voorbij komen over te dikke katten en hoe je die op dieet zet kwam ik net een interessant onderzoek tegen. Wanneer katten vaker worden gevoerd blijken ze meer te gaan bewegen en meer beweging is meer verbranding van calorieën waardoor ze afvallen.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik niet de tijd heb genomen om het onderzoeksverslag zelf te lezen maar alleen een analyse van het onderzoek. Vond het alleen wel de moeite waard van het delen.

Hier is de bron van mijn informatie en onderaan het artikel staat dan de link naar het volledige onderzoeksverslag ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Een slankere kat door vaker te voeren

Bericht door Adriana »

k ben dol op dit soort onderzoeksgegevens en ga het originele rapport zeker lezen.
wel grappig, ze plaatsen een foto van een soort van siamees en dank je de donder, die krijg je niet vet...
ik denk dat 6 eetmomenten en dan voedselsoorten splitsen altijd veel beter en anders verteert dan een paar grote hoeveelheden tegelijk. dat werkt in de menselijke stofwisseling/spijsvertering ook beter.
en ik ga piekeren over hoe je zoiets kunt gaan inzetten bij afslankprogramma's voor katzels.

ook hier wordt het belang van water en vezels genoemd en Almo hol heeft/had altijd een vrij hoog vezelgehalte en daarop vielen de meeste katsels automatisch af.. dus dat klopt wel..

;-) wat mij betreft... wordt vervolgd en geweldig dat je dit even geplaatst hebt! :eclap:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Een slankere kat door vaker te voeren

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik heb dat advies gekregen van Dierenarts voor gizmo
Ik doe dit al maanden
Maar afvallen? Ho maar
Actiever worden? Nee maar ik weet ook niet hoe dat is als gij de hele dag kan eten dus
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Re: Een slankere kat door vaker te voeren

Bericht door Cerna »

Ik heb het rapport nog niet gelezen, maar zit nog steeds op 3 natvoermomenten voor Laila en Luna en wilde dat eigenlijk terug gaan brengen naar 2 en in de zomer zelfs 1 omdat ze dan toch vaak minder eten en dan dus meer geven zodat ze wel aan hun normale hoeveelheid komen.
Maar nu ik dit lees denk ik dat ik misschien toch beter op 3 kleine porties kan blijven zitten.

En Amber is als Gizmo: eet steeds kleine hoeveelheden brokjes, maar valt geen grammetje af (valt zelfs niet af wanneer ze in eetstaking is).

Bedankt in ieder geval en ga het straks eens rustig doorlezen.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Een slankere kat door vaker te voeren

Bericht door Ikey »

Is Ambers schildklier wel in orde? (staat misschien wel ergens hoor...)

Ik wilde ook net de voermomenten terug brengen van 3 naar 2 (ze krijgen niet meer onbeperkt door Diesels blaasgruis). Misschien toch maar niet doen.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Cerna

Re: Een slankere kat door vaker te voeren

Bericht door Cerna »

Ikey schreef:Is Ambers schildklier wel in orde? (staat misschien wel ergens hoor...)
Ja, die is prima (vorige week alles gemeten). Amber heeft een hele trage stofwisseling en de genen van haar vader die 10 kilo woog.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Een slankere kat door vaker te voeren

Bericht door BloemTetsu »

De mijne krijgen 4 keer per dag brokken en dik zijn ze niet. Dat ze afgewogen hoeveelheden krijgen is hierin van veel groter invloed.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Een slankere kat door vaker te voeren

Bericht door Ikey »

Maar hoe doe je dat dan als je een dagje weg bent? Krijgen ze dan dezelfde hoeveelheid in minder porties?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Een slankere kat door vaker te voeren

Bericht door BloemTetsu »

Klopt. Maar dat is alleen op vakantie. Het ritme kan door het afwijkende ritme van S. en mij. Ik wordt (voor verlof) om half 6 wakker. Dan krijgen ze voer. S. rond 12 uur, of hij kwam dan thuis van wekker. Idem. Als ik uit werk kom weer hetzelfde. Daarna als ik naar bed ga.
De oppas geeft ze dan 2 keer per dag eten. Elfie delfde toen het onderspit :(
Als we samen langer wegblijven. Krijgen ze korte op elkaar eten of we schuiven met de tijden.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Een slankere kat door vaker te voeren

Bericht door Ms Maaike »

Ik denk dat ad libitum voeren ook wel in deze aanpak past, dan kunnen ze ook meerdere keren per dag eten. Dik zijn mijn katten niet, integendeel zelfs; fatcat Pippi is (blijvend!) een kilo kwijtgeraakt. :) Ik kan het ook niet maken om afgewogen voer te geven; dan moet Mickey de hele dag apart zitten aangezien hij af en toe een brokje wil eten en hij niet af mag vallen. Apart zetten levert echt te veel stress op.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Een slankere kat door vaker te voeren

Bericht door Kattebeest »

Ad libitum is een term die in het beschaafde spraakgebruik wordt gebruikt om aan te geven dat een bepaald goed vrij naar keuze beschikbaar is, zonder beperking in de hoeveelheid. De letterlijke betekenis van de Latijnse term is: naar believen. Ad libitum wordt vaak afgekort tot "ad lib.", "ad lib" of "adlib". Een minder vaak voorkomend synoniem is a bene placito.

De term wordt vaak gebezigd om aan te geven dat een bepaald dier zoveel mag eten of drinken als het wil. Voorbeeld: een kat, die de hele dag een bak vol brokjes tot zijn beschikking heeft, krijgt zijn voer 'ad libitum', dit in tegenstelling tot een kat die 's ochtends en 's avonds een afgemeten hoeveelheid krijgt.
Moest het even opzoeken, citaat uit wikipedia :oops: .
Hier ook een ad libitum kater :grin: .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Een slankere kat door vaker te voeren

Bericht door Ms Maaike »

Ah, ik studeer af in de veehouderijsector, daar wordt ad libitum best vaak gebruikt. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Een slankere kat door vaker te voeren

Bericht door Adriana »

hihi... daar hebben we in het nederlands toch het woord 'onbeperkt' voor..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Een slankere kat door vaker te voeren

Bericht door Ms Maaike »

Tja, typisch geval van beroepsdeformatie zoals ik al zei. :-P 'Onbeperkt' kwam niet in me op.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Een slankere kat door vaker te voeren

Bericht door BloemTetsu »

Bloem en Tetsu zijn allebei bunkers. Elfie was een brokje per keer kat.
Een bak voer neerzetten is te saai voor beide. Onbeperkt voer verspreidde over de speeltjes van Bloem en Tetsu leid er toe dat Bloem ook van Tetsu speeltjes snoept. Tetsu heeft niet te gave om Bloem's speeltjes te begrijpen.
Overigens laat Bloem meestal wel wat brokjes liggen. Diegene waar de ander(e) niet bij kan.

Met 4 keer per dag afgewogen brokken gaat het goed.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie