Bella's eetproblemen

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Bella's eetproblemen

Bericht door Jantina »

Even kort het verhaal voor degenen die het gemist hebben. Afgelopen woensdag is mijn kat Luca overleden. Een paar dagen voordat hij is overleden begon Bella minder te eten. Sinds hij er niet meer is, eet ze echt super weinig. Woensdag gelijk naar de dierenarts geweest. Ab van Luca kon ik aan haar geven.
Vanochtend naar de da met Bella geweest. Ze had nu 39.4, drie tiende lager dan afgelopen woensdag. De da kon echter helemaal niks vinden wat er mis zou kunnen zijn.
Ze dacht dat het een virus was, niks om me zorgen over te maken(dat doe ik dus wel) in combinatie met het verlies van Luca en de sfeer in huis(verdrietig baasje)
Wat kan ik nu in vredesnaam nog doen om haar te laten eten??? Het enige wat ze wil is als ik brokjes naar haar gooi en af en toe eet ze wat natvoer. Dat bied ik gevarieerd aan, net bijvoorbeeld tonijn van gourmet gegeven en daar heeft ze een beetje van gegeten. Verder heb ik van de da voer gehad wat ik kan dwang voeren, dat heb ik de afgelopen dagen een beetje gedaan maar gaat niet echt lekker. Haar ontlasting is nu ook zachter en stink meer dan eerst. Zou denk ik aan het andere eten liggen?
Ik ben echt radeloos wat ik nu moet doen. Ik heb overal bakjes en schoteltjes staan met natvoer, en 2 verschillende soorten brokken. Ook een ander bakje gekocht, want misschien rook ze de geur van Luca nog aan het bakje(al heb ik ze schoon gemaakt)
De da zei dat als ze maar een handjevol brokken at(wat ze doet), het allicht wat is maar als ze na het weekend nog zo is, ik weer terug moet komen. Misschien ben ik er ook te krampachtig mee bezig, met allerlei soorten eten aanbieden e.d. Maar ik weet het gewoon niet meer.
Heeft iemand tips wat ik kan doen, of ook wat ik juist niet moet doen? Ik ben echt radeloos, kan er echt niet nog meer zorgen bij hebben...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Cerna

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Cerna »

Wat ik bij Luca ook al als advies gaf: vraag de dierenarts om Mirtazapine of Diazepam, beide eetlustopwekkers en van beide heel weinig (niet meer dan een kwart tabletje per dag!) geven.
Helaas heb ik nog maar 4 pilletjes Periactin anders had ik er wel een paar opgestuurd, maar deze wil ik achter de hand houden.

Mijn ervaring met slecht-etende katten is dat je er niet de hele dag met eten achteraan moet lopen want dat dat juist averechts werkt. Leg los op de grond verspreid door het huis wat brokjes neer en laat haar zelf kiezen. En geef haar vooral veel positieve aandacht want het kan zijn dat ze Luca mist en daarom niet wil eten. Feliway zorgt voor ontspanning en wil ook nog wel eens helpen.

En mocht je dierenarts geen eetluststimulans willen geven, kun je evt. ook om Emeprid vragen. Tweemaal daags een kwart pilletje verbetert de spijsvertering en zorgt er ook voor dat ze beter gaan eten omdat ze zich beter voelen. Van de bovengenoemde pillen gaan ze bunkeren, van Emeprid eten ze normaal; is dus geen echte eetluststimulans, maar vrij onschuldig (al kunnen katten er wat hyper van worden).
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Jantina »

Dat is wel een goede tip Cerna, die eetlustopwekkers, voor Luca heb ik het niet kunnen doen maar ook doordat hij verstopt zat. Net gebeld daarvoor en ze bellen me er nog over terug.
Feliway heb ik in huis, zal ik dat door het huis heen spuiten, of bij de plekken waar eten staat?
Net heeft ze best wel wat natvoer gegeten. Eerst van mijn vinger en toen van het schoteltje. Daarna heb ik haar de hemel in geprezen en geaaid en kusjes gegeven, dat vond ze erg fijn.
Ik zal dan niet achter haar aan lopen, maar wel elke 2 of 3 uur wat aanbieden.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Jantina »

Ik weet niet wat me overkomt, zeg! Maar ik heb van de da dus een pilletje gekregen, moet ik een kwart van geven elke twee dagen, heb ik net een half uur geleden gedaan..gaat mevrouw ineens naar haar bakje en begint te eten!! Vervolgens loopt ze we(nog 3 of 4 brokjes achterlatend), loopt ze naar een schoteltje met andere brokjes en begint daar van te eten!!
Ik ben natuurlijk erg blij, maar is dit wel normaal joh? Dat is normaal dat ze dan ineens zo beginnen te eten, en echt te bunkeren uit dat bakje hoor! :-)
Oh ja, het heet mirtazapine.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Adriana »

ja, als het mirtazapine is dan is dat gebruikelijk. het werkt doorgaans snel, vrij lang en effectief en ik kan me voorstellen dat je erg verrast bent.
het werkt dagen lang en een kwart is meer dan genoeg.
missch even afwachten of ze na twee dagen weer niet eet. kan zijn dat dit genoeg is om haar weer in het eetritme te krijgen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Jantina »

Nou, erg verrast inderdaad. Erg raar dat ze dan nu wel uit het bakje eet hoor. Er lagen ook nog brokjes op de grond verspreid en dus op schoteltjes. Maar ik ben allang blij natuurlijk.
Ik zou maandag weer een kwart moeten geven, maar dat wacht ik inderdaad even af. Hou haar goed in de gaten!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door margali »

Dosering Mirtazapine is een kwart tablet om de 72 uur, dat is dus 1x een kwart tablet per 3 dagen (etmalen) !! Pas op bij nierfalen en leverfalen (wat je vaak ziet na lang niet eten).
Bijsluiter: http://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine
Sterkte met Bella en met het verlies van Luca
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Balthazar »

Bij de da hebben ze ook voer wat katten heel lekker schijnen te vinden (heeft wel een heel hoog energiegehalte dus niet om lange tijd te geven) maar dit kan wel eetlust opwekkend werken. Op het eind bij mijn oudje hebben we dit ook als noodmiddel geprobeerd om er wat in te krijgen. Het ziet een beetje vettig en semi-vloeibaar. Ik zou dat eens proberen, want te lang niet eten schijnt slecht te zijn.

En sterkte met het verlies. Mis je je liefje en is je andere katje ook nog eens niet lekker, bah.
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Jantina »

Ik zal goed opletten. Hou sowieso niet van medicijnen, dus zal er zeker voorzichtig mee om gaan. Sowieso kijken wat ze doet maandag, en dan pas maandagavond of dinsdagochtend eventueel geven.

Dat voer wat jij bedoelt Balthazar heet denk ik recovery van RC. Dat wordt gegeven aan honden en katten die moeten herstellen van een operatie. Die heb ik ook gehad. Eerst at ze het wel, maar later wilde ze t niet en omdat ze echt niet goed at heb ik het toen gedwangvoerd. En nu wil ze het logischerwijs niet meer.

Net heeft ze weer uit het bakje gegeten. Ik durf lichtjes blij te zijn...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Cerna

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Cerna »

Jantina schreef:Ik weet niet wat me overkomt, zeg! ...........Ik ben natuurlijk erg blij, maar is dit wel normaal joh? Oh ja, het heet mirtazapine.
Ja, wonderlijk spul, hè? Mirtazapine heb ik nog nooit gehad, maar het is de opvolger van Periactin wat bijna niet meer te krijgen is en ze gaan eten alsof ze weken niets meer gehad hebben :lol:

Ik gebruik zo'n kwart pilletje ook wanneer de kat niet wil eten, om te testen of het psychisch of lichamelijk is. Is het psychisch (stress, verdriet, angst) dan gaan ze beslist eten, is het lichamelijk dan gaan ze misschien ook wel iets eten, maar niet bunkeren en dan weet ik dat ik een afspraak moet maken met de dierenarts. En aangezien er niets uit het bloedonderzoek is gekomen, was de kans dat het bij haar psychisch was erg groot. En dat blijkt nu ook.

Feliway heb je ook voor in het stopcontact. Hoef je niet iedere keer te spuiten. Werkt een maand en is bij Zooplus het goedkoopst heb ik ontdekt.
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Balthazar »

Jantina schreef:Ik zal goed opletten. Hou sowieso niet van medicijnen, dus zal er zeker voorzichtig mee om gaan. Sowieso kijken wat ze doet maandag, en dan pas maandagavond of dinsdagochtend eventueel geven.

Dat voer wat jij bedoelt Balthazar heet denk ik recovery van RC. Dat wordt gegeven aan honden en katten die moeten herstellen van een operatie. Die heb ik ook gehad. Eerst at ze het wel, maar later wilde ze t niet en omdat ze echt niet goed at heb ik het toen gedwangvoerd. En nu wil ze het logischerwijs niet meer.

Net heeft ze weer uit het bakje gegeten. Ik durf lichtjes blij te zijn...
Ja, klopt, dat bedoel ik. Hm jammer dat jullie dat al gehad hebben. Gelukkig heeft ze net dus wat gegeten. Duimen dat ze doorzet. Sterkte in ieder geval!
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
Simodi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 jan 2014 18:23

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Simodi »

Gaat het alleen om niet-eten, drinkt ze wel?

Misschien klinkt het wat zweverig: maar zou het kunnen dat ze het achteruitgaan van Luca die laatste daegn heeft gemerkt en nu gewoon van slag is omdat hij niet meer is teruggekomen? Dus dat het geen enkele lichamelijke oorzaak heeft?
* Simba aka Simmie! *
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Jantina »

Ze dronk ook minder, dan kon ik merken aan de plasjes. Nu hoor en zie ik haar weer meer drinken.
Het zou heel goed kunnen wat je zegt, maar waar komt van die koorts vandaan? Kan een deel stress zijn, maar dan heb je toch geen 39.7 wat ze woensdag had? Gister had ze 39.4.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door eveline1982 »

Een dier kan letterlijk doodziek worden als ze van streek zijn. Denk dus dat de koorts daarmee te maken heeft gehad. Zolang ze lekker doorgaat met eten en drinken, zou ik me daar niet al te druk om maken. De oren zijn een redelijke graadmeter, voelen ze heet aan dan heeft ze nog koorts, voelen ze koel of maar een beetje warm dan zal de koorts al gezakt zijn. Moet er wel bij zeggen dat het niet altijd opgaat, wel is mee gemaakt met kleine opvangertjes dat de oortjes koel voelde en ze toch wel koorts bleken te hebben. Maar dan waren ze compleet lusteloos en wilde vrijwel niks eten.

Overigens is de lichaams temp van een kat hoger dan die van een mens. Als ik het fout heb, word ik graag gecorrigeerd maar ik dacht dat je pas van koorts spreekt bij een kat als deze boven de 40 gr zit, alles daaronder is verhoging.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Jantina »

Volgens mijn da moet de temp. van een kat tussen de 38 en 39 graden zijn. Boven de 39.5 zou het koorts zijn, dus officieel zou Bella verhoging hebben.
Ik voel elke keer al aan haar oortjes inderdaad, ze zijn elke keer een klein beetje warm.

Overigens hoorde ik haar vannacht een paar keer uit haar bakje brokjes eten. En vanochtend heeft ze het hele schoteltje met natvoer(tonijn van gourmet) gegeten. Ben zo trots op haar! Ik hoop alleen dat het zo door blijft gaan als de pil is uitgewerkt.
Gister kwam ze weer bij me schooien toen ik zelf warm eten had. Dat had ze al een poos niet meer gedaan.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Plaats reactie