Bella's eetproblemen

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Jantina »

Is geen stomme vraag hoor. Maar ik moet haar toch bij voeren, want uit zichzelf eet ze nooit zo'n heel blikje leeg. Dus dan maar beter meteen met een spuitje, dacht ik.
Vorige week heeft ze ook een blikje gekregen, en toen wilde ze wel wat van een bordje eten, maar toen heb ik ook wat uit een spuitje moeten geven (lang niet zoveel als nu) en toen wilde ze niet meer wat natuurlijk logisch is. Dus eigenlijk heb ik het vandaag niet eens geprobeerd.

En dan heb ik misschien een domme vraag, haha. Maar ze heeft vanmiddag dan 22 ml. gehad uit een spuitje. Maar weet iemand hoeveel gram dat is? Is dat ook dan 22 gram? Het totale blik bevat 195 gram.
Vandaag kan ik haar wel elke 2 uur voer toedienen, maar morgen kan dat niet omdat ik dan moet werken. Dan kan ik bijvoorbeeld 3 keer op een dag, en 's avonds misschien een keer extra wat geven. Maar dan moet ze dus in die 3 of 4 keer best veel hebben om aan haar dag. hoeveelheid te komen. Iemand hierin nog een tip, of is dit even niet anders?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Ms Maaike »

Dat is lastig. Ik had het 'geluk' dat Mickey in het weekend in een eetstaking ging, want hij kon echt niet meer dan 15-20 ml/gr (zal ongeveer hetzelfde zijn aangezien de inhoud van het spuitje vrij compact is) binnenkrijgen omdat hij overgaf bij meer.

Als je gaat werken zou ik proberen vijf keer op een dag 20 ml geven en om haar zo veel mogelijk voedingsstoffen binnen te laten krijgen zou ik het minimaal aanlengen met water... De overige 100 gram of zo op meerdere bordjes terwijl je weg bent?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Cerna

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Cerna »

Je zou wat vroeger op kunnen staan en haar dan 2x 2 spuitjes kunnen geven en dan 's avonds vanaf dat je thuis bent iedere 2 uur 3 spuitjes van 5 ml.
Wanneer ze maar minimaal 65 gram per dag binnenkrijgt.

Ik neem aan dat je het spuitje hebt verdund met water en dan is 22 ml geen 22 gram. Wat ik in het begin deed (ik spuitjevoer al bijna 3,5 jaar) was het blikje in porties verdelen. Gaf ik 8x per dag een aantal spuitjes dan verdeelde ik de daghoeveelheid in 8 porties en kreeg ze iedere keer dezelfde hoeveelheid zacht voer. Soms waren dat 2, soms 3 spuitjes, afhankelijk van de hoeveelheid warm water wat ik toevoegde. Maar Noa heeft nooit meer dan 110 gram zacht voer gehad en kwam ondanks dat in een half jaar tijd 2 kilo aan terwijl ze zelf in het begin geen brokjes ernaast at.
Op het blikje stond echter dat ze 200 gram per dag moest hebben. Wanneer ik dat had gegeven was ze echt tonnetje rond geworden.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Jantina »

Ik zal ook wat schoteltjes recovery neer zetten als ik weg ben, maar denk niet dat ze dat gaat eten, maar goed proberen kan natuurlijk. ;-)
Vijf keer op een dag wordt lastig, dan zit er minder tijd tussen de keren als ik thuis ben. Ik kan dan 's ochtends rond half 7 geven, dan tussen de middag pas weer rond 1 uur, en dan als ik thuis kom rond 5 uur en dan ben ik wel thuis verder...Dan kan ik 's avonds dus nog 2 keer geven, alleen is de tijd tussen overdag en 's avonds dus een stuk langer...

Hier vond ik een hele relaxte manier van spuitje geven;

https://www.youtube.com/watch?v=9i2ETksCejc

Maar die kat is het dus gewend, kun je wel zien, haha.
De manier van Annet doe ik ook, alleen niet het topje eraf halen. Denk ook niet dat ik het dan naar binnen krijg. Nu kan ik het puntje van de spuit in haar bekje doen, en anders denk ik dat haar bekje best ver open gehouden moet worden.
Ik moet er ook even wat handiger in worden...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Jantina »

Oke Annet, dat klinkt ook wel goed. Het is dus niet erg dat ze 's ochtends in korte tijd 2 x een spuitje krijgt, of kan ik dan beter 1 x geven en dan wat meer?
Hoeft ze echt maar zo weinig te hebben dan? De da gaf ook aan dat ze minimaal 3 kwart van het bakje moet hebben, liefst hele bakje.

Ik moet haar sowieso gaan wegen en bij houden of ze aankomt(hopelijk) of afvalt...Ze weegt nu 3.5 kilo en dat was op het randje. Ik zal dus snel genoeg merken of ik meer of minder moet geven?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Dinky »

Wanneer je om 5 uur thuis bent kan je dan toch vaker dan 2 keer geven op de avond? gelijk om 5 uur, 7 uur, 9 uur, 11 uur. Dan zit ik op 4 keer nadat je uit het werk bent gekomen ;)
Zou overdag als je aan het werk bent inderdaad gewoon schoteltje met de recovery neerzetten zodat ze in elk geval de mogelijkheid heeft om het zelf te gaan eten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Jantina »

Ja klopt, maar dan zit er dus veel korter de tijd tussen dan overdag,maar dat maakt dus niet uit denk ik dan...Ik denk dat ik dan 's ochtends een keer doe, tussen de middag in de pauze en 's avonds dan 3 keer, kom ik op 5 keer, misschien 6 keer dan proberen. Per keer dan 20 ml. geven, kom ik maar tussen de 100 en 120 gram, iets minder dus ivm dat water. En de rest leg ik dan op schoteltjes neer...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Cerna

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Cerna »

Wanneer je het puntje er niet afhaalt dan moet je het vaste voer behoorlijk dun maken wil het niet verstopt raken in het puntje. Ik besef dat je de bek dan verder open moet maken maar je hoeft dan ook niet zoveel te geven omdat het veel dikker is. Maar ik heb de mazzel dat Noa alleen nog maar haar hoektanden heeft dus er zit nauwelijks wat in de weg.
Maar in het begin was het hier ook een behoorlijke kliederboel. Nu is Noa het gewend en heb ik binnen 5 minuten 8 spuitjes naar binnen gewerkt.

Het maakt inderdaad niet uit dat er soms wat meer tijd tussen zit. Het is toch iedere keer een stressmoment voor de kat en dan heeft ze ook wat rust.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Jantina »

Ah, nu begrijp ik het inderdaad.
Dit gaat eigenlijk best oké zo, al is het nu al soms een kliederboel. ;-)

Zit ik net naar Bella te kijken, zit ze de handdoek af te likken waar nog een beetje van dat spul op zat. Ik denk ik probeer dan wat op mijn vinger, en ze likt het er zo af. Zelfs een paar likjes van het schoteltje, maar mijn vinger vond ze fijner.
Geeft me wel een goed gevoel, misschien dat ze dan morgen overdag ook wat daarvan wil als ik er niet ben.

Zit dan te denken dat ik brokken neer zet zoals altijd en dan dat spul en verder geen natvoer ofzo. Anders wordt het misschien te veel en ik heb liever dat ze de brokken en/of de recovery eet dan natvoer waar minder voedingstoffen in zit. (die ik nu heb dan)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Cerna

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Cerna »

Wanneer ze het van je vinger likt, is dat misschien een eenvoudiger manier om het voer naar binnen te krijgen dan met een spuitje.
Je kunt aan de dierenarts ook nog vragen of hij/zij Reaktiv of Viyo heeft. Dat is een soort melkachtig goedje met heel veel voedingsstoffen. Veel katten vinden het erg lekker. Je kunt het ook door het zacht voer mengen (5 ml. per keer). Dat maakt het wat smeuiiger.
En je hebt ook nog Hills AD. Mijn katten vinden AD lekkerder dan Recovery.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Dinky »

Kijk wat het beste werkt qua eten toedienen. Als dat van je vinger is doe je dat ipv spuitje ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Jantina »

Goed nieuws! Bella is negatief getest voor kattenaids en leukemie. De machine gaf nu geen verlaging aan van witte bloedcellen. Wel nog verhoogd eiwit, maar dat komt ws nog door de koorts van vorige week. En net bij thuiskomst tussen de middag zag ik half lege bakjes met brokken. Ze heeft nu dus al meer dan de helft binnen. Net weer van vinger gegeten en ik zag dat ze ook van het schoteltje at.
Ik had dit niet verwacht, maar ben zo blij en opgelucht! Eindelijk eens goed nieuws!
Zal ik vandaag nog moeten spuitje voeren vraag ik me af? Denk dat ik het even afgewacht, ze hoeft dan in ieder geval niet zoveel als gister, toch?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat er enge dingen zijn uitgesloten!
Extra bijvoeren hoeft alleen als ze zelf niet eet en dan zou ik eerst kijken of ze het ook van je vinger eet omdat dat de minste stress oplevert ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door margali »

Jantina schreef: Hier vond ik een hele relaxte manier van spuitje geven;

https://www.youtube.com/watch?v=9i2ETksCejc

Maar die kat is het dus gewend, kun je wel zien, haha.
Dat ben ik dus ;-) met m'n oude dame Coco. Ze was het inderdaad gewend, maar ooit moest ik het ook voor het eerst doen met haar. Benneke heb ik 4 jaar moeten spuitvoeren, Joris ook een aantal keren een paar weken. Bij allemaal ging het prima.

M'n huidige 3 katten kwamen in 2012 bij me uit een opvang, en allemaal heb ik vorig jaar na ziekte een paar dagen met de spuit gevoerd. Quast is een enorme spring-in-t-veld, maar ook bij hem lukte het: vooral niet klemmen, rustig en geduldig blijven. En natuurlijk gaat het in het begin een beetje rommelig (ik was ook heel benieuwd of het me überhaupt zou lukken) maar het wende snel. Mijn vriend zei: "dat komt omdat je het zó geroutineerd doet dat ze door jouw zekerheid rustiger blijven". Die mazzel had ik inderdaad ;-)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Bella's eetproblemen

Bericht door Jantina »

Oh haha wat grappig. Nou ik heb het lang niet zo hoor. Gister moest ik haar in een handdoek doen omdat ze zo stribbelde dat ze me krabte. Wat ik wel heb over genomen is heel rustig tegen haar praten, werd ik zelf ook heel rustig van. :-)

Ze heeft net een hoop van mijn vinger gelikt, ga het zo blijven proberen, veel relaxter. Brokjes niet zelf meer gegeten alleen als ik het voor haar gooide.

Overigens zie ik dat ze nu een ontstoken oogje heeft. Zou daar die verhoogde eiwitten vandaan kunnen komen?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Plaats reactie