Heilige Birmaan met ondergewicht

Voor alle vragen over dieetvoer
trav
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2013 17:10

Heilige Birmaan met ondergewicht

Bericht door trav »

Dag allen,

Ik zorg op dit moment voor een Heilige Birmaan kater van 7 jaar oud. Qua karakter is hij enorm lief en lijkt hij zich gewoon goed te voelen. Alleen ziet hij er qua uiterlijk er niet uit. Zijn vacht zit onder de plukken en is vettig en zijn gewicht is daarnaast enorm onder de maat. Er is mij verteld dat hij bij zijn vorige eigenaren verwaarloosd is. Echt onvoorstelbaar dat iemand het beestje zoiets aan kan doen. Ik geloof wel dat hij verwaarloosd is, maar misschien kan het ook iets anders zijn. Volgende week gaan we sowieso naar de DA en een bloedonderzoek laten doen :ethink:
Ik zoek tips om hem zo snel mogelijk weer goed op gewicht en in zijn vacht te krijgen! Het is een Birmaan en die kunnen nogal kieskeurig zijn, maar ik ben bereid om alles te proberen. Ik wil dat het beestje er snel weer gezond uit ziet.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Heilige Birmaan met ondergewicht

Bericht door Dinky »

Je kan krachtvoer halen bij de dierenarts ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Heilige Birmaan met ondergewicht

Bericht door Kattebeest »

Gewichtsverlies en slechte vacht doen me denken aan nier- of schildklierproblemen.
Goed dat jullie naar de da gaan en bloedonderzoek laten doen!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Heilige Birmaan met ondergewicht

Bericht door Zuri »

Wat sneu voor deze jongen. Hoe heet hij? Hoe zwaar weegt ie eigenlijk?
Waarschijnlijk zul je al groot verschil merken wanneer je een kwalitatief goed voedsel gaat voeren (royal canin, hills, etc). Daarnaast af en toe verwennen met lekker blikvoer (ook weer goede kwaliteit - almo nature geef ik zelf).
Birmanen schijnen bekend te staan om kieskeurige eters te zijn, al wordt dat ook in verband gebracht met verzorgers die hun blauw-ogige godin graag verwennen met het beste van het beste... Mijn birmanen zijn in ieder geval nooit lastig met eten geweest. Gewoon wat dingen proberen zou ik zeggen.
En last but not least; een bezoekje aan de dierenarts kan zeker geen kwaad om te zien of hij inderdaad goed gezond is. En als het gewicht erg laag is dan heeft de dierenarts inderdaad 'krachtvoer' om sneller op gewicht te komen.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
trav
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2013 17:10

Re: Heilige Birmaan met ondergewicht

Bericht door trav »

Ik ben net bij de DA geweest. Het bloedonderzoek zou pas volgende week zijn, maar ik kon niet langer wachten dus ben eerder gegaan. De DA zei dat ik me nergens druk om hoef te maken. De kat heeft waarschijnlijk (door verwaarlozing) te weinig beweging en voeding gehad en is daardoor bijna al zijn spiermassa kwijt. Ook zei de DA dat dit waarschijnlijk een Birmaan is die een genetische aanleg heeft voor magerheid. Het advies van de DA is dan ook om niet direct een bloedonderzoek te doen, maar eerst de kat veel beweging te geven + goede voeding en het eerst nog even aan te zien.
Ik moet zeggen dat ik ondanks mijn ervaring met andere Birmanen (ik heb er 3) ik wel heel erg verbaasd ben over het advies. Ik heb van mijn leven nog nooit zo'n magere Birmaan gezien, laat staan gehoord dat ze daar genetische aanleg voor hebben. Ook ben ik gewend dat Birmanen wat actiever zijn, in ieder geval niet de HELE DAG op de stoel liggen te slapen. Ik ben gewend dat mijn katten af en toe van die drukke buien hebben waarbij ze door de kamer stuiteren. Om die reden was ik er ook bijna van overtuigd dat hij een ziekte onder de leden heeft.. De kat is volgens mij wel een echte Birmaan omdat hij perfecte witte voetjes heeft, maar ik heb geen idee wat zijn echte naam is of van welke fokker hij is. Het enige wat ik weet is uit welke plaats hij komt.
Nu moet ik dus op zoek gaan naar de perfecte voeding voor hem en kijken hoe ik hem van zijn luie stoel kan lokken. Hij weegt trouwens 2,9kg.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Heilige Birmaan met ondergewicht

Bericht door Adriana »

trav schreef:Nu moet ik dus op zoek gaan naar de perfecte voeding voor hem en kijken hoe ik hem van zijn luie stoel kan lokken. Hij weegt trouwens 2,9kg.
of op zoek gaan naar een andere dierenarts voor second opinion en bloedonderzoek...
en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Heilige Birmaan met ondergewicht

Bericht door Ilone »

Als jij wilt dat er bloedonderzoek wordt gedaan, dan zal die dierenarts dat moeten doen.
Jouw kat, jouw portemonnee.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
trav
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2013 17:10

Re: Heilige Birmaan met ondergewicht

Bericht door trav »

Klopt, maar na dit advies is het lastig om manlief alsnog zo ver te krijgen
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Heilige Birmaan met ondergewicht

Bericht door Zuri »

2,9 kilo is inderdaad wel erg licht... Ook hoort hij niet zo sloom te zijn. En birmanen een genetische aanleg voor magerheid??? Bijzondere conclusie van deze dierenarts...

Ik zou je inderdaad ook bloedonderzoek willen adviseren. Ik wil je niet ongerust maken, maar heb al twee birmanen gehad met nierproblemen die ik ontdekt heb doordat ze waren afgevallen. Een was ik er helaas te laat bij maar de ander doet het ontzettend goed op dieetvoer en hoop ik nog lang bij me te houden. Misschien ben ik overdreven alert op afvallen/magerheid, maar ik zou toch je gevoel volgen en om bloedonderzoek vragen. Des noods bij een andere dierenarts als deze niet meewerkt. En mocht toch alles goed zijn dan weet je dat ook. Better safe than sorry...
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Heilige Birmaan met ondergewicht

Bericht door Kattebeest »

Precies wat ik ook wilde adviseren: aandringen op bloedonderzoek (je betaalt er toch voor?) en anders een andere da opzoeken die wel bloed wil afnemen.

Vertrouw op je ervaring vooral als je al drie andere Heilige Birmanen hebt. En vertrouw vooral ook op je intuïtie. Vind 7 jaar veel te jong om de hele dag op een stoel te liggen slapen en bijna geen spiermassa meer te hebben. Conditie van de vacht zit me ook niet lekker.

Ter vergelijking: hier een 14 jarige htk kater die zo'n 18 uur per dag slaapt, in de winter wat meer. Spiermassa is door de jaren heen minder geworden maar springt nog steeds op het aanrecht en strijkplank. Gewicht is nu iets boven de 5 kilo (zie avatar).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
trav
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2013 17:10

Re: Heilige Birmaan met ondergewicht

Bericht door trav »

Ik heb Prins TotalCare aangeschaft, maar dit ziet hij niet zitten. Tot nu toe schijnt hij alleen de brokken van Purina en nat voer van Sheba te lusten. Al het andere Supermarkt spul laat hij sowieso links liggen. Zelfs vis of tartaar laat hij liggen. Nou zijn mijn andere katten net zo moeilijk. Als ik de brokken ga mixen dan plukken ze altijd de brokken van Purina er uit. Ik ben van plan om volgende week te kijken naar Hills/Royal Canin Recovery.
Ik heb inderdaad een vervelend gevoel bij het advies van de DA. Ik zorg nog niet zolang voor deze jongen en daarom weet ik niet of hij vroeger actiever was. Mijn gevoel zegt in ieder geval dat er iets mis is. Na het advies van deze DA is het lastig om manlief direct te overtuigen maar ik ga me best doen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Heilige Birmaan met ondergewicht

Bericht door Adriana »

kun je paar stukjes zachtgekookte eidooier door zijn favo purina mengen? zitten heel goeie stofjes in ..
en er kan van alles mis zijn en dat kom je met uitgebreid bloedonderzoek vrij makkelijk op het spoor. eigenlijk had een check mèt bloedonderzoek al standaard moeten gebeuren vanaf het moment dat hij bij jullie kwam.. is zijn gebit in orde?

missch dat je da een birmaan verwart met een siamees..... of kan ook nog, helemaal niet handig is met bloed afnemen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
trav
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2013 17:10

Re: Heilige Birmaan met ondergewicht

Bericht door trav »

Vanmiddag eidooier geprobeerd. Na lang optrekken van zijn neus heeft hij uiteindelijk twee hapjes genomen. Niet echt een succes.

Zeg kennen jullie Whiskas Temptations? Ik had nog ergens een proefverpakking liggen en heb die zojuist opengemaakt. Ik had de katten aan het dansen zo gek zijn ze er van. Ze houden niet op met mauwen.

Kan ik Whiskas Temptations naast zijn brokken geven en gaat hem dat helpen met aankomen denk je?

Dit zeg ik even los van 't bloedonderzoek en het Hills/Royal Canin Recovery voer wat ik ga proberen volgende week.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Heilige Birmaan met ondergewicht

Bericht door Adriana »

twee hapjes is zeker weten een succes :eclap: , hij hoeft niet een hele dooier op... en volgende keer weer proberen want eidooier is geweldig voedzaam voer!

temptations naast zijn brokken? heb je wel eens naar de ingrediënten gekeken?
temptations wordt bij suikerkatten gebruikt om de bloedsuikerspiegel omhoog te jagen en barst van de koolhydraten. en chemische stofjes... staat max dagdosis op de verpakking..
als ze er zo dol op zijn dan kun je wat verkruimeld over die eidooier doen en dat kunnen ze allemaal eten..

en zo lang je geen bloedonderzoekgegevens hebt kun je slankie alleen maar goede kwaliteit eten geven, missch wat lamsvlees met wat vet er nog aan. missch beetje kittenbrokken bij het andere voer..
stel dat hij te hoge schildklier heeft, dan lukt vetmesten echt niet..

er is van Royal Canin convalescence, dat is poeder en zou je kunnen proberen. dient ook makkelijk toe want per portie maak je een papje, rest bewaar je in koelkast.
Hill's heeft a/d met heel erg hoog levergehalte en verschillende katzels hier op het forum hebben daar giga hoge cholesterol van gekregen...

en nogmaals: is zijn gebit in orde??
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
trav
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2013 17:10

Re: Heilige Birmaan met ondergewicht

Bericht door trav »

Omdat ze het ZO erg lekker vinden was mijn plan ook inderdaad om het te verkruimelen over spul wat wel goed voor al mijn katten is. Ik had gister inderdaad nog niet naar de ingrediënten gekeken.

Ik heb mij vandaag ingelezen in alles wat met kattenvoeding te maken heeft. Na jarenlang proberen van brokken kwam ik telkens weer uit op Purina want dat andere aten ze echt niet. Ik ben er achtergekomen dat het Purina spul wat ik normaal koop duurder is dan sommige graanvrije merken. Bij honden was Purina jarenlang wel een goed merk, maar bij katten dus niet. Ik heb er voor gekozen om nu eerst Porta 21 No Grain te proberen voor al mijn katten. Als dat niets voor ze is dan ga ik kijken naar Applaws omdat die kleine proefverpakkingen hebben, merken als Arcana, Taste of the Wild, Sanabelle, Nutrivet hebben dat niet. Hopelijk zit er iets tussen wat al mijn katten graag lusten.
Als natvoer heb ik vandaag Animonda kuipjes en Bozita blikjes aangeschaft. Ik ben benieuwd.

Zijn gebit is in orde.

hmm goed om te weten van dat Hills a/d. Wat vind je van deze? http://www.medpets.nl/royal+canin+recovery/
Plaats reactie