Hoeveelheid voer berekenen? Moeilijk verhaal.

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Hoeveelheid voer berekenen? Moeilijk verhaal.

Bericht door Balthazar »

Oke, er volgt een moeilijk verhaal en ik ben een ei in rekenen dus waarschijnlijk klopt er geen hout van, maar als iemand even wil meedenken... Graag!

Ik heb best een flinke kater, naar mijn mening is hij niet dik maar gewoon groot. Aangezien mensen in mijn omgeving kleine poezen hebben krijg ik soms de opmerking dat mijn kat wel aan de maat is.
Mijn kat krijgt per dag: 2x 25 gr Orijen brok en 2x 35 gr Applaws natvoer. 's ochtends dus een portie en 's avonds ook zo'n portie.

Nu wilde ik weten hoeveel calorieën een kat ongeveer mag hebben en stuitte ik op deze site: http://www.licg.nl/3hv/ en daar staat een rekentabel op. Ik ben uitgegaan van het standaard gewicht dat zij gebruiken, 4 kilo, maar ik denk dat mijn kat wat zwaarder is omdat hij dus zo groot is. Maar als ik het rekenvoorbeeld dus volg kom ik uit op:
Orijen: Metaboliseerbare Energie (ME) = 4060.0
Mijn kater is gecastreerd dus heeft volgens het voorbeeld 753 Kilojoule (KJ) ME nodig = 0,753 Megajoule (MJ).
Wanneer ik de Metaboliseerbare Energie van Orijen omreken naar Megajoule kom ik uit op ongeveer 17 MJ per kilogram (iets vetter dus dan gemiddeld)
Volgens het rekenmodel moet ik dan de energiebehoefte van mijn kat (0,753 MJ) delen door het energiegehalte in MJ van het voer (17).
Ik kom dan uit op 0,044 = 44 gram brok per dag. (klopt dit?)

Dan krijgt mijn kat dus meer én daarnaast nog natvoer. Teveel? Pfff, wij tobben al met een veel te dikke kat uit het asiel en ik wil koste wat het kost voorkomen dat mijn andere kater ook te dik wordt. Vandaar mijn vraag.
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoeveelheid voer berekenen? Moeilijk verhaal.

Bericht door Adriana »

rekenen en omrekenen heeft helemaal geen zin want stofwisselingen van katzels verschillen.
zo ook warmtehuishouding en actiepatroon.
dus waar de ene kat genoeg aan heeft, zal een andere kat missch te kort komen of juist te veel eten.
ik bedoel: je kunt geen standaard voor voer aanhouden, op de verpakking staan richtlijnen.

de enige manier om te weten of een katzel wel dan geen overwicht heeft is er van boven af op kijken en als het van kop tot achterhand bol staat en buik overgaat in achterpoten, dan heeft ie overwicht.
en als je duidelijk het begin van de dijbenen achterpoten ziet, dan gaat het goed.

en wat je omgeving verder zegt, ach....
met wegen is het zo dat je eerst een paar goeie metingen moet hebben want de bouw en botten van de ene kat zijn zwaarder en dan maandelijks even wegen om te zien of er af of bijgekomen is.

houd rekening met najaars- en wintervet, veel katten gaan nu schransen als compensatie voor schrale wintermaanden en zijn nu dus wat dikker..

applaws en orijen zijn goeie merken met een laag kh-gehalte, dus daarop zal hij echt niet vet worden!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: Hoeveelheid voer berekenen? Moeilijk verhaal.

Bericht door Balthazar »

Hmm, we zijn vd week bij de dierenarts geweest en kat moet toch zeker een halve kilo afvallen. Hij heeft echt een vetrol zei ze. Maar erg moeilijk, want hij krijgt naar mijn gevoel al weinig... Ik zit nu naar dieetvoer en lightvoer te kijken, maar daar zit zo vaak tarwe/mais/bieten(pulp) in en ik geef dat liever niet... Maar hij moet wel echt op dieet. Ik denk dat minder geven ook geen optie is, omdat hij toch ook aan zn vitamines en mineralen moet komen?

Iemand advies voor goed voer met lage energiewaarde?
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoeveelheid voer berekenen? Moeilijk verhaal.

Bericht door Adriana »

probeer eens een tijdje Almo holistic bv kip te geven.
vrijwel alle katzels vallen daar gestaag op af. kun je combineren met orijen/applws.
check bij voer of het compleetvoer is, daar zit dan alles in.

ontsuikerde bietenpulp wordt toegevoegd om de stoelgang te verbeteren en bestaat uit vezels.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: Hoeveelheid voer berekenen? Moeilijk verhaal.

Bericht door Balthazar »

Oke, maar almo holistic bevat wel tarwe toch?

Zijn er mensen bekend met Tinlo / Carnibest / ander KVV? Zou mijn kat daar wellicht van afvallen als hij meer vers krijgt? Ik wil gewoon het beste voor hem, hij is mijn kleine prinsje :-D Het afvallen moet gezond gaan en wel leuk blijven, geen hongerdieet ofzo.
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoeveelheid voer berekenen? Moeilijk verhaal.

Bericht door Adriana »

je kunt via de zoekfunctie naar berichten over tinlo-kvv-carni.. kijken

almo is geen hongerdieet en doorgaans vinden ze het lekker.
brokken zonder granen zijn lastig te vinden en zo hoog is de hoeveelheid tarwe niet, katzels hebben ook kh's nodig en de berichten/ervaringen over almo holistic, zeker wat betreft afslanken zijn goed.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... omposition
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: Hoeveelheid voer berekenen? Moeilijk verhaal.

Bericht door Balthazar »

Oke, ik denk dat ik een combinatie ga voeren, dus deels kvv gemengd met applaws / Animonda Carni (hij is moeilijke eter, dus mengen zal moeten en sowieso afwachten of kvv erin zal gaan) en wat brok betreft misschien Orijen als hoofdbrok mengen met een klein beetje RC Satiety Support om hem een wat voller gevoel te geven. Is dat een idee? Dan krijgt hij echt alles binnen wat hij nodig heeft, kan hij afvallen en blijft het ook lekker en afwisselend.
Ik heb namelijk nog een enorme ton Orijen staan, dus dat moet wel op. Daarna kunnen we als hij eenmaal op ideaal gewicht is overstappen op almo holistic.
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Plaats reactie