Hummy moet afvallen! Welk voer gebruiken?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
veetee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mei 2013 20:47

Hummy moet afvallen! Welk voer gebruiken?

Bericht door veetee »

Hallo iedereen!

Hummy is (veel) te zwaar geworden de afgelopen tijd. Ze is een Europese Korthaar en weegt maar liefst 5,6 kilo! Ze mag dan wel een grote poes zijn.. maar het is alsnog te zwaar!

Op dit moment krijgt Hummy Royal Canin Sterilised 37. Maar ik wil graag naar (dieet)voer overstappen. Oh ja, voor ik het vergeet te zeggen: ze krijgt gewoon de aanbevolen hoeveelheid brokjes en natvoer. Ze is een binnenkat van 1,5 jaar en krijgt dus minder beweging dan een buitenkat. Sinds gisteren is er een maatje bijgekomen voor haar en ik hoop dat ze hier lekker mee gaat ravotten. Is goed voor haar beweging :grin:

Welk voer bevelen jullie mij aan? Ik heb veel positieve reacties gelezen over Royal Canin Light. Maar toch ik wil graag jullie mening horen ;-)
Shimbalaya

Re: Hummy moet afvallen! Welk voer gebruiken?

Bericht door Shimbalaya »

Light brokken zou ik niet gaan geven en wel om onderstaande reden.
Op deze site stond ook al een stukje over lightbrokken.
Ik heb het effe voor je gekopieerd.
Citaat:

" Ik heb net pas een artikel doorgelezen over voeding en daarin worden deze brokken ten zeerste afgeraden !
En wel hierom:
Deze brokken bevatten weliswaar weiniger vet maar daarom des te meer granen, dus koolhydraten.En we weten hoe slecht dat is voor de bloedsuikerspiegel.
Daarnaast bevatten deze brokken een hoog gehalte aan onoplosbare vezels,waardoor kort samengevat, veel water en micromineralen via de ontlasting verloren gaan.
Gevolg is dat de kat nog minder water binnenhoudt dan op gewoon droogvoer en de kat kan zelfs ondervoed raken door een tekort aan eiwit.


"Verscheidene onderzoekers kwamen tot de conclusie dat een kat met overgewicht, die een eiwitrijk ,koolhydraatarm dieet krijgt,niet alleen gewicht verliest maar tegelijkertijd haar spiermassa behoudt.
Op deze manier krijgt u dus geen magere kat maar een lenige slanke kat".

Dit advies komt dus wel grotendeels overeen met wat ik zelf mijn poes destijds gaf toen ze te zwaar was.
Zeer weinig brokken geven en vooral goede kwaliteit natvoer, zonder granen.
Natvoer hoofdzakelijk op basis van kippenvlees, let er wel op dat je een volledig voer kiest en geen aanvullend voer.
Maar kiezen voor vers ( kippen)vlees is ook een goede oplossing, dat bevat ook veel goede eiwitten en veel vocht."

Hopelijk heb je hier wat aan. :smile:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hummy moet afvallen! Welk voer gebruiken?

Bericht door Dinky »

Aanbevolen hoeveelheid brokjes op een verpakking is slechts een richtlijn ;)
Weet niet of je ook aan voedselverrijking doet? Wellicht dat dat ook een idee is om Hummy meer in beweging te krijgen voor het voer ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Hummy moet afvallen! Welk voer gebruiken?

Bericht door BloemTetsu »

Light moet je niet geven. Zelf start ik met de aanbevolen hoeveelheid en dit stel ik bij na gelang de beweging en vorm die ze hebben.
Voedselverrijking is altijd goed voor een kat.

De almo hollistic kip is goed voer en hier vallen katten ook van af.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hummy moet afvallen! Welk voer gebruiken?

Bericht door Ms Maaike »

Ik heb gemerkt dat mijn Pippi (woog iets meer dan vijf kilo) is afgevallen van elke dag een portie natvoer (en de tuin dichtmaken omdat ze overal liep te snaaien, haha...). Verder ben ik ook op dat moment begonnen met graanvrije brokken te geven. Ik kan dus niet zeggen wat het meest heeft bijgedragen aan haar afvallen, maar feit is wel dat ze nu netjes op/net onder de vier kilo zit (en gezien haar bouw past dat gewicht goed bij haar).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
veetee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mei 2013 20:47

Re: Hummy moet afvallen! Welk voer gebruiken?

Bericht door veetee »

@ Maaike, welk graanvrij-voer gaf jij aan Pippi?
@ Dinky, wat bedoel je met voedselverrijking? Er een spelletje van maken o.i.d.?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hummy moet afvallen! Welk voer gebruiken?

Bericht door Dinky »

veetee schreef:@ Dinky, wat bedoel je met voedselverrijking? Er een spelletje van maken o.i.d.?
Heb zelf zo'n speelrails die ik er wel voor gebruik. Dan doe je brokjes in de rails ipv de bal. Daarnaast heb ik ook van die wasbollen in een eierdoosje gestopt en daar kan je dan ook brokjes in doen. Voor een illustratie moet je hier even kijken naar de onderste foto's ;)
Daarnaast kan je ook brokjes in de lucht gooien of sjoelen over een gladde vloer.

Is dus veel mogelijk (zo heb je ook wel een activity board, voedsel labyrinth, voerballen)
Vooral een kwestie van creatief zijn en er inderdaad een soort spelletje van maken ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hummy moet afvallen! Welk voer gebruiken?

Bericht door Ms Maaike »

Ik geef Taste of the Wild Canyon River Feline. Ook mijn andere twee katten doen het daar goed op en ze vinden het hier in elk geval erg lekker. :) Het natvoer is van Bozita (de saus-variant) en daar geef ik twee porties per dag van (niet de aanbevolen hoeveelheid maar veel minder omdat ze ook brokken krijgen). Daar zijn geen granen of suikers aan toegevoegd. Verder doe ik ook aan voedselverrijking (heb inderdaad de standaard dingen als het labyrinth, een voerbal en het activity board :-P ). Sjoelen vinden ze hier ook altijd leuk. Verder is Pippi minder op voer gefocussed geraakt omdat ik onbeperkt brokken heb staan. Ze eet nu niet meer alles in een keer op; er staat toch altijd wat.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hummy moet afvallen! Welk voer gebruiken?

Bericht door castratenkoor »

Ik raad light - voer ook af. Mijn katten kregen er gierend blaasgruis van (3 van de 8).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie