Help! Balans tussen nieren, schildklier en gewicht

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Fusion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2013 12:22

Help! Balans tussen nieren, schildklier en gewicht

Bericht door Fusion »

Hallo allemaal. Ik heb al een beetje rondgezocht hier maar kon niet 123 n geschikt antwoord vinden. Onnze 2 katten zijn allebei 18. Een ervan is qua gezondheid en gedrag nog een kitten, God zij dank, maar de ander heeft flink wat kwalen. Het begon met met flink afvallen en meer drinken. Het afvallen kwam deels door n slecht gebit (ze kon haar droogvoer niet meer goed eten). En ze aten bjjna hun hele leven lang al droogvoer. Ik wil haar geen tandheelkundigr behandeling geven want dan moet ze onder narcose en ik heb al n kat daaraan verloren.

Na n aantal DA bezoeken bleek dat haar schildklierwaard te hoog was. Dus aan de medicijnen, en ondertussen zoeken naar natvoer dat ze lust. De volgende check bleek dat haar schildklier waarde weer te laag was, dus de dosering is nu aangepast en ze wordt binnenkort weer gechecked
Maar inmiddels zijn haar nierwaarden ook (licht) te hoog.

Ze moet dus nu op nierdieet. Ik lees overigens dat inderdaad ze weinig fosfor moet binnen krijgen, maar over eiwitten hoor ik juist heel tegensprekende verhalen, zeker als t over t beginstadium van nierproblemen gaat.

Maar goed. Ze was vroeger altijd lichtelijk te dik, ze weegt nu echter nog maar 2.5 kg, de arme schat. Het probleem is dat ze ZO moeilijk doet met eten, ik word er gek van! Ze heeft honger, wil heel graag eten, maar ze likt alleen maar! Droogvoer lukt al niet meer. Pate lust ze niet. Brokjes in saus lijkt ze heerlijk te vinden, maar ze likt alleen maar. Ze krijgt nauwelikks iets binnen. Ik hen alle trucs al geprobeerd: brokjes iets kleiner snijden, veel kleiner, fijn maken met water, pureren, warm maken en alle combinaties ervan.

Ze begint altijd enthousiast maar uiteindelijk likt ze al t vocht op maar laat de rest staan. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Heeft er iemand tips?? Graag!!!
Fusion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2013 12:22

Re: Help! Balans tussen nieren, schildklier en gewicht

Bericht door Fusion »

De arts zei ook dat van normaal voedsel (met te veel fosfor en evt eiwit) ze misselijk wordt en ze dat dan kan gaam associeren met eten en dan helemaal niet meer wil eten. Er zijn allerlei opties als infusen etc maar dat lijkt me alleen maar tijdelijk toch? Ik heb liever dat ze haar laatste tijd hier lekker thuis is en normaal eet dan dat haar leven opgerekt wordt en ze continue aan slangen vastzit, dwangvoeding etc
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help! Balans tussen nieren, schildklier en gewicht

Bericht door Adriana »

Fusion schreef:dan dat haar leven opgerekt wordt en ze continue aan slangen vastzit, dwangvoeding etc


Het probleem is dat ze ZO moeilijk doet met eten, ik word er gek van!
welkom op het forum! zo gauw wordt een mens toch niet gek....?

heb je nierwaardes en T-4 schildklierwaarde?
ik lees niks over medicatie om de nierfunctie te ondersteunen dan wel nierdieet.
en van een te hoge dosering felimazole kan een katzel in eetstaking gaan.. en dat is lastig recht te breien.
hier doen we aan spuitjevoeren, aan de zijkant van het bekje en lauwwarm gepureerd en met veel geduld. dat is geen leven rekken maar tijdelijk over een moeilijke periode heen helpen.
ze is al te licht en niet eten is niet handig.
als die schildklerwaarde (hoeveel ?) licht verhoogd is dan zou ik absoluut geen/geen felimazole geven. een iets te hoge schildklierwaarde is veel beter voor een beginnend nierklantje! en het kan zijn dat de eetlust dan ook weer terug komt.

geef ons graag om goed mee te denken meer info over waardes.. is bloeddruk gemeten?
en wat was de anorganische fosforwaarde (fosfor ip?)

ik heb hier een herplaatskater zonder eetreflex.. in jouw geval zou die dan niet meer een katwaardig leven hebben? laten ze dat hier maar niet horen!!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Help! Balans tussen nieren, schildklier en gewicht

Bericht door Cerna »

Hoe herkenbaar.
Ik heb ook een kat gehad (helaas moet ik zeggen gehad want hij is afgelopen woensdag overleden) van 18 met nierfalen (6 jaar), schildklierproblemen (5 jaar) en ontstoken tandvlees wat niet meer operabel was.

Wanneer ik alle problemen zo bij elkaar optel, zou ik beginnen met pijnstilling. Ik eet namelijk ook heel slecht wanneer ik kiespijn heb.
Via de huisdierendokter.nl heb je Analgos en dat heb ik de laatste maand voor Cochi gehad en hielp hem erg goed. Je kunt dit evt. combineren met Gingivit (ook huisdierendokter). Beide medicijnen kunnen gecombineerd worden met reguliere medicijnen.

Ze (naam?) heeft namelijk wel eetlust, lees ik uit je verhaal, maar het lukt niet meer om het op te eten. Je zou Gourmet mousse met Ipakitine kunnen proberen. Dat kun je zo dun maken als jezelf wilt en dan op een plat schoteltje zodat ze het gemakkelijk op kan likken.
Of Hills Feline Mature Adult +7 http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_blik/hills wat ook op sausdikte gemaakt kan worden (wel ook wat Ipakitine eroverheen ivm de nieren) of Kattovit nierdieet http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... k/kattovit waar hetzelfde voor geldt.

En wanneer de pijnstilling zijn werk gaat doen, kun je misschien overstappen (of er naast geven) op Royal Canin nierdieetzakjes. Dat zijn drie verschillende smaakjes, vrij kleine bolletjes in saus.

En verder sluit ik me aan bij Adriana.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Help! Balans tussen nieren, schildklier en gewicht

Bericht door Katelijne »

Ik denk ook aan twee dingen die aan de hand kunnen zijn, aangezien ze enthousiast begint te eten en dan gewoon de saus op likt.

Ofwel zijn de nieren zo slecht dat ze meteen heel erg misselijk wordt van het eten en dan uiteraard ermee stopt. Geef je nu al nierdieet? Of medicatie? Maar je zegt dat de waardes licht verhoogd zijn (misschien gewoon door ouderdom), dus dan zou ik eerder denken aan optie 2.

Ik zou het namelijk ook wel op de tanden durven te steken. Je zegt zelf dat ze een slecht gebit heeft en dat er eigenlijk iets zou moeten aan gedaan worden. Ze heeft dus waarschijnlijk pijn en dat komt haar eten niet ten goede. Ik had twee weken geleden een enorm abces op een tand en ik moet zeggen: eten ging er ook niet meteen in. Dus daar moet je zeker nog eens je dierenarts over spreken, want een leven met tandpijn is geen pretje!

Zijn de schildklierwaardes hoog? Ik had namelijk tot anderhalve maand geleden ook een kat met verhoogde nierwaarden (door ouderdom, weliswaar, hij was bijna 19 toen we hem moesten laten inslapen) en hyperthyreoïdie. Wij gaven 5mg felimazole per dag. Buiten wat misselijkheid in het begin, heeft Azraël* het er bijna twee jaren heel goed op gedaan, maar ik lees hier soms ook andere verhalen. Het is blijkbaar een medicijn waarmee je geluk moet hebben! Azzy* had wel geen last van z'n tanden, die waren zelfs nog heel goed voor zijn leeftijd, dus dat zat wel mee.

Wij hebben nooit niermeds moeten geven, omdat de waardes gewoon achteruit gingen door z'n hoge leeftijd, maar we gaven wel nierdieet. Bij ons was dat RC Renal en Hill's K/D. Beaphar en Animonda hebben we ook geprobeerd, maar dat lustte hij niet echt. Het ging naar het einde toe zelfs heel erg goed met z'n nierwaardes; bij de laatste bloedafname (januari 2013) waren ze zelfs stabiel gebleven t.o.v. de analyse in september 2012. Ook met de felimazole waren wij geholpen.

Jammer genoeg heeft een levertumor Azraël* de das omgedaan... :-(
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Fusion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2013 12:22

Re: Help! Balans tussen nieren, schildklier en gewicht

Bericht door Fusion »

Hoi allemaal bedankt voor de reacties!

@ADriana: zoals ik aangaf moet ze op nierdieet. Ze zat op 10 mg Felimazol, waardoor dus de schildklierwaarde (mag geloof ik tussen 10 en 60 zitten, zat op 95) naar 9 kelderde. De eetlust is denk ik niet t probleem, ze zeurt de hele dag om eten, mauwt als n gek als we naar de keuken lopen etc. Het probleem is dus dat ze voornamelijk likt aan t eten, maar weinig eet :( Verder is de nierwaarde slechts licht verhoogd, weet even de waarde niet meer, maar was volgens de dokter nog niet heel ersntig. De fosforwaarde weet ik niet. Bloeddruk was aan de lage kant.

Ik heb nu in ieder geval de truc om het nierdieet voedsel te mengen met gewoon voedsel en dat lijkt enigzins te werken, ze heeft nu 2 dagen al redelijk goed gegeten :))))

@Cerna: gecondoleerd :( Wat is Ipakitine? Is dat een niermedicijn? Maar dan Gourmet is toch niet aan te raden qua eiwitten en fosfor?

@Katelijne: ook jij gecondoleerd. Bedankt voor je verhaal.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help! Balans tussen nieren, schildklier en gewicht

Bericht door Adriana »

10 mg per etmaal is buitensporig veel felimazole!! daarom is die bloeddruk ook zo laag en dat spoelt de nieren niet goed door.
heb het in mijn vorige bericht ook al geschreven, als je fors mindert met felimazole dan zal de nierwaarde weer binnen de referentie zitten!
dan nog moet je voorzichtig met die nieren zijn maar zeker geen fortekor oid.
ipakitine bindt afvalstoffen maar dat lijkt me niet nodig.
goed drinken, goed spoelen en die t-4 goed in de gaten houden. en ze mag bovenin zitten (= 60) qua leeftijd !!
en rechtsboven zit een zoekfunctie en daarmee krijg je doorgaans alle berichten over een bepaald onderwerp, dus plenty info snel boven water..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Fusion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2013 12:22

Re: Help! Balans tussen nieren, schildklier en gewicht

Bericht door Fusion »

Oke Adriana, bedankt voor je antwoord. Ik zal eens zoeken op berichten over water, thanks!
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Help! Balans tussen nieren, schildklier en gewicht

Bericht door Sterretje90 »

Wat vervelend, al die problemen bij elkaar! Toen mijn vorige kat niet wilde eten, kreeg hij een soort van astronautenvoer uit een blikje, van Hills. Weet niet meer hoe het heet (niet die die Cerna noemt), en weet ook niet of het geschikt is voor een nierkat, maar die van mij kon het zo oplikken zonder te kauwen en hij vond het echt heeeerlijk. Voordeel is vooral dat je dan bij een heel kleine hoeveelheid al zeker weet dat ze genoeg binnenkrijgt. Wellicht eens googlen? Maar nogmaals, weet niet of het iets is voor een nierkat... Sterkte!
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help! Balans tussen nieren, schildklier en gewicht

Bericht door Adriana »

Fusion schreef:Oke Adriana, bedankt voor je antwoord. Ik zal eens zoeken op berichten over water, thanks!
ik bedoelde info over ipakitine, fortekor, felimazole bijsluiter enzo en zo.. of was het een grapje..? :lol:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Fusion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2013 12:22

Re: Help! Balans tussen nieren, schildklier en gewicht

Bericht door Fusion »

Ik realiseer me overigens net dat ze op 5mg per dag Felimazole zat, niet op 10 :) sorry. Anyway, ze doet nog steeds erg moeilijk. Ze eet het nierdieet niet. Ik heb alle smaken van Hills en Royal Canin al geprobeerd. Ik zal aan de arts Ipakitine voorstellen, want dit gaat niet goed zo.

We geven haar dus nu al bijna 4 weken 2.5mg Felimazole per dag. Ik laat haar een dezer dagen weer controleren qua bloedwaarden.

Ondertussen besluiten we haar maar alles te geven wat ze ook maar enigzins eet. Gek genoeg is dat meestal 'mensenvoedsel'. Brood met tonijnsalade, patat, kaas, vlees etc. etc. Terwijl ik bij t kattenvoeren er ook altijd naast zit en n beetje stimuleer, dus de aandacht is het niet.

Ik zal de arts over dat 'astronautenvoer' vragen... en als er hier nog andere tips zijn, voornamelijk over het laten aankomen van de kat, graag!!!
Plaats reactie