Snel afvallen

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Selena

Snel afvallen

Bericht door Selena »

Ik ben twee weken geleden overgegaan op ander voer voor mijn poes met blaasgruis. Ze krijgt nu enkel die brokken en s'avonds een theelepel met vlees (gourmet of vers hart) en ook weer die brokken. Ik geef de hoeveelheid zoals op de verpakking staat aangegeven maar niet de hele dag door. Ik zet het zo'n vier keer per dag voor haar neer.

Voorheen had ze de hele dag beschikking over brokjes (purina one of perfect fit) en kreeg ze s'avonds zo'n klein blikje gourmet, zakje whiskas of vers vlees. Ze heeft eigenlijk sinds haar sterilisatie al overgewicht gehad en het werd het laaste jaar steeds erger, ze werd langzaamaan ook passiever. Ik dacht dat het kwam omdat ze ouder werd en het viel me niet op dat ze steeds dikker werd.

Nu dus overgegaan op het andere voer van Hill's. Ze eet een stuk minder omdat ze het niet zo lekker vindt. Na twee weken dit dieet is ze al zichtbaar afgevallen, haar vacht is glanzend en soepel en haar ogen zijn erg helder. Ze ziet er heel goed uit. Ook is ze veel actiever, ze rent, speelt en springt veel meer (dit deed ze helemaal niet meer het laaste jaar) en heeft weer enorm veel praatjes. Hierdoor gaat het afvallen natuurlijk nóg sneller allemaal. Toch vraag ik me af of het niet té snel gaat. Ik denk dat ze (als je naar de afb. in de andere topic kijkt) in twee weken van zwaarlijvig naar licht overgewicht is gegaan. Ik kan haar ribben namelijk wel voelen, maar met een redelijk laagje vet nog. Ook valt me op dat ze bij haar buik en voorpoten opeens heel veel vel over heeft. Het lijkt alsof het afvallen dus erg snel gaat. Is het schadelijk als het te snel gaat? Moet ik het proces vertragen of gewoon zo doorgaan? Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Snel afvallen

Bericht door Adriana »

er is zoiets als leververvetting maar dan moet een overwicht katzel echt hongeren en dat is bij jou niet het geval. ze is blijkbaar actiever en krijgt minder koolhydraten/vet in haar nieuwe voeding en daarop valt ze af.
heb je haar intussen regelmatig gewogen? want alleen dan kun je het verloop in gewicht goed beoordelen.
wat ik nog kan bedenken is haar ietsje meer van het nieuwe voer geven en een check (telefoontje) naar je dierenarts want wij zijn, zoals je weet, geen dierenarts, kennen de medische toestand niet en zien het dier niet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Selena

Re: Snel afvallen

Bericht door Selena »

Nee, ik weeg haar niet. Ik heb ook geen weegschaal. Ik geef haar zoveel van die brokken als op de verpakking maar ze eet het niet op. Ik zet het dus wel voor haar neer, dan eet ze er even van maar ze eet denk ik maar zo'n 60% van de adh op. Het is niet zo dat ze vreselijke honger heeft dus. Misschien gaat het afvallen snel in het begin en zal het nu meer stabiliseren. Als het zorgwekkend wordt dan bel ik uiteraard de dierenarts.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Snel afvallen

Bericht door castratenkoor »

Het kan ook alleen zo lijken. Wat er gebeurt als een poes blaasgruis heeft, is niet alleen plas te lang ophouden, maar ook ontlasting. Drukken/persen doet immers pijn. Een kat vol urine en ontlasting kan een stuk dikker lijken dan hij/zij is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Snel afvallen

Bericht door artemis »

Zit ze nu nog aan de s/d of al aan de c/d?
De gewone c/d is anders een beruchte dikmaker, vandaar dat Hill's nu ook c/d low calory heeft uitgebracht.
Overweeg eventueel Trovet ASD tegen dat ze op gruisvoorkomend mag. Prima dieetvoer en een stuk goedkoper dan Hill's.

Dat ze terug actiever is is alleen maar positief en ook een gevolg van haar genezing. Toen Pappie blaasgruis- + ontsteking had voelde hij zich letterlijk slecht in zijn vel. Actief blijven zal ook haar kansen op herval verminderen.
Selena

Re: Snel afvallen

Bericht door Selena »

@ Castratenkoor, dat is een goeie inderdaad... het kan een combi zijn misschien maar dat ze daardoor veel dikker leek. Het is ook moeilijk te zien omdat ik mijn beestje iedere dag zie. Het is wel zo dat ze soms per dag veel dikker kan aanvoelen en dat het weer weg is nadat ze haar behoefte heeft gedaan, wist nooit dat het zoveel kon schelen...

@Artemis: aan de s/d nog. Na deze zak breng ik wat urine naar de dierenarts om te kijken of het gruis weg is.Volgens mij ís het al weg want ze plast normaal. Ik ga in ieder geval niet lang door met deze voeding, anders ontwikkelt ze misschien dat andere gruis. Ik zal eens kijken naar het voer waar je het over hebt, als het goedkoper is dan is dat in ieder geval een groot voordeel. Dit is eigenlijk niet te betalen voor mij...
Plaats reactie